Lähikoulun alasajon ABC

Seuraavassa lähikoulun alasajon ABC. (Leikkaa tämä tarvittaessa talteen.)

A) Aloita ajoissa! Levitä perättömiä väitteitä siitä, miten pienille kouluille menevät rahat ovat suoraan isojen koulujen oppilailta pois. Jos hoet mantraa riittävän kauan, siihen aletaan kyllä uskoa. Älä mainitse sitä, että koulun lakkautuksella oppilaita ei voida lakkauttaa eivätkä kulut häviä, oppilaat pitää vain kuljettaa kauemmas.

B) Muokkaa oppilaskohtaisia kuluja näyttämään todellista suuremmilta! Muista laskea mukaan satunnaisia ja kertaluonteisia kuluja, kuten entisten opettajien eläköitymiskustannukset. Lukuhan ei koskaan valehtele.

C) Pakota oppilasmäärä järjestelmällisesti mahdollisimman pieneksi! Yritä saada pääluku laskemaan kaikin tavoin. Hyvänä keinona tässä on koulunsa aloittavien lasten siirtäminen kahden koulun raja-alueelta ensisijaisesti suurempaan kouluun, aina ja läpi vuosikymmenten. Mieluiten toisesta vaihtoehdosta ei kannata edes mainita, etteivät uusien koululaisten vanhemmat vain saa sitä tietoonsa.

D) Aloita luokkien karsiminen pienimmistä oppilaista! Mikäli oppilasmääriä ei muuten saada laskemaan, kannattaa kokonaisia luokka-asteita yrittää jollain verukkeella siirtää toisaalle. Siirrä siis kaikki esikoululaiset kauas tulevasta koulustaan. Tämä maksaa enemmän kuin eskarilaisten pitäminen lähikoulussa, mutta muutaman vuoden kuljetuskustannuksilla oppilasmäärä saadaan heti näyttämään pienemmältä. Älä välitä vanhempien toiveista tai lähikoulun mahdollisuuksista entiseen tapaan ja uusien pilottihankkeiden mukaisesti järjestää opetusta esikoululaisille. Toivo saavasi lapset kiinnittymään isoon kouluun uusien kavereiden luo. Muista myös vuosittain väläytellä koulun lakkauttamista, jotta epävarmuus jäisi kytemään vanhempien mieliin.

E) Anna virheellisiä lukuja koulun oppilasennusteissa. Jätä vain kylmästi osa jo syntyneistä lapsista laskematta ja usko, että joku perheistä eroaa ja lapset muuttavat pois. Älä välitä siitä, että edellisetkään oppilasennusteesi eivät ole toteutuneet viimeisinä vuosikymmeninä. Joskus voi käydä säkä ja iso perhe muuttaa toisaalle ja perheitä hajoaa. Pyri myös estämään uusien omakotitalojen rakentaminen koulun läheisyyteen.

F) Laiminlyö koulutilojen ylläpito ja huolto. Jätä vanhempien ja koulun henkilökunnan huomautukset noteeraamatta, anna esimerkiksi rännien tai vedenohjauksen repsottaa ja varmista, että salaojat ovat vahingoittuneet. Sitten vain toivomaan vuosisadan sateisinta kesää. Seuraavana vuonna tarvitsee vain kissojen ja koirien kanssa etsiä hometta, varmasti sitä jostain mahdollisimman matalalta rakennuksen kohdalta, vesilammikon pohjalta löytyy. Ei haittaa, vaikka luokkatilat olisivatkin kunnossa, homekortin vilautus kannattaa aina.

G) Anna huimia kustannusarvioita! Vedä luvut hatusta ja kerro ne vielä luonnonvakio piillä. Pihan korjauskustannukset voisivat olla pienen omakotitalon rakentamisen luokkaa, vaikka se olisi vuotta aiemmin kunnostettu ja kaikki leikkipaikan telineet ja pohjat uusittu. Korjauksen pitää olla kalliimpaa kuin aivan uuden, vaikkapa hirsirakenteisen rakentaminen. Shokeeraa kunnolla ja toivo, ettei kukaan huomaa.

H) Unohda pienen yksikön edut! Älä käytä olemassa olevia mahdollisuuksia, äläkä hetkeäkään ajattele niitä lapsia, jotka eivät pärjää isoissa ryhmissä. Ummista silmäsi täysin siltä mahdollisuudelta, että muutaman lapsen kuljettaminen isosta koulusta pieneen kouluun ja pieneen rauhalliseen ryhmään olisi kaikkien etu. Aliarvioi myös opettajien ammattitaito ja nopeasti uudet asiat omaksuva, ketterä ja monimuotoinen oppimisympäristö.

I) Toimi nopeasti! Panttaa tietoa tutkimuksista mahdollisimman pitkään ja läväytä lakkautusidea ja homekortti pöytään samana päivänä. Toivo, ettei alueella ole aktiivisia yhdistyksiä, jotka ovat jo nyt tehneet hartiavoimin töitä kaupungin strategian mukaisesti ja haluaisivat yhdessä kaupungin kanssa kehittää aluetta jatkossakin.

J) Lakkauta yksi pieni koulu kerrallaan! Haja-asutusalueen ihmisiä kannattaa kurittaa alue kerrallaan, etteivät he vain pääse kokoamaan voimiaan. Ehkäpä kukaan ei huomaa, että Kangasala jatkuu nauhataajaman ulkopuolellekin.

Tekemällä niin kuin aina on tehty, on lopputulos sama kuin ennenkin eli koulunkäynnin kustannukset nousevat, lapset kärsivät ja ainoat lähipalvelut ajetaan alas. Olisiko Sinussa, arvoisa päättäjä, miestä tai naista ajatella uudella tavalla? Olisiko Sinusta rakentamaan yhteistä Kangasalan kaupunkia siksi koulutuksen edelläkävijäksi, josta strategiassa visioidaan? Osaatko Sinä nähdä mahdollisuudet, jotka hyödyttävät koko kaupungin lapsia, kun luonnon ja pienen ryhmän rauhaa voidaan jakaa sitä tarvitseville?

Vielä suurempi visio olisi siirtää oppilaita sisäilmaongelmaisista tiloista mahdollisesti aivan uuteen, terveeseen hirsikouluun. Tulijoita olisi lähikaupunkeja myöten, näetkö Sinä tämän loistavan mahdollisuuden? Voisiko koulunakin toimivaa monipalvelukeskusta ja sen läheisellä maaseudulla asumista pitää jopa Kangasalan kaupungin vetovoimatekijänä?

Tulevaisuuteen vahvasti uskoen,

Kautialan koulun vanhempainyhdistys

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?