Turvallisuus kyydissä

Suomessa tieliikenneonnettomuuksissa menehtyneiden määrä on suhteessa asukaslukuun eurooppalaisittain pieni.

Moneen eurooppalaiseen maahan verrattuna suomalaiset ovat liikenteessä maltillisia, eikä tilastolukujen painaminen entistä alemmas käy välttämättä yhtä helposti kuin joissakin muissa maissa. Esimerkiksi Bulgaria, Romania, Latvia ja Kreikka ovat jo tilastojenkin perusteella vähintään yhden tankillisen jäljessä suomalaista liikenneturvallisuutta.

Alle kouluikäisten lasten liikenneturvallisuus on kuitenkin Suomessa kehittynyt koko ajan myönteiseen suuntaan. Suurin osa kohtalokkaista onnettomuuksista sattuu autossa: lähes kolme neljästä alle kouluikäisen lapsen kuolemasta ja loukkaantumisesta liikenteessä sattuu auton matkustajana.

Kehittyvän lapsen kehon katsotaan tarvitsevan erityistä suojaa autossa alakoululuokille asti. Liikenneturvan mukaan lapsi tarvitsee autossa turvaistuinta, kunnes on 135 senttimetriä pitkä.

Liikenneturvan ja poliisin viime vuonna toteuttamissa ratsioissa yksi keskeisimmistä huomioista oli, että turvaistuimen käytöstä luovutaan Suomessa liian aikaisin.

Tällä viikolla turvaistuinratsioita järjestetään eri puolilla Suomea.  Näin halutaan muistutella vanhempia lapsen turvallisuudesta automatkan pituudesta riippumatta, ja siihen tähtää myös neuvontaratsioista etukäteen tiedottaminen.

Oikeanlaisen turvaistuimen valinta, asentaminen ja käyttö vaativat kieltämättä vanhemmilta perehtymistä, järjestelmällisyyttä ja valintojen tekemistä. Loppujen lopuksi turvaistuimia ja -vöitä ei kai kuitenkaan pitäisi käyttää vain siksi, että säännöt niin edellyttävät ja virkavalta voi antaa kiukkuista palautetta, jos niiden käytöstä luistaa.

Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan turvalaitteiden oikea käyttö vähentää vauvojen menehtymisriskiä kolarissa keskimäärin 70 prosentilla ja pikkulapsilla 54–80 prosentilla.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.