”Yleisö ja kuski tykkäävät luisusta, ei kello” – nuoret mutta kokeneet Kämpin veljekset perehtyvät jääratakisojen saloihin

15.03.2019 10:18

Miro (vasemmalla) ja Hugo Kämppi ajoivat tänä talvena ensimmäiset jääratojen crosskart-kilpailunsa. Ajokkeina olivat ruotsalaisvalmisteiset autot, joita kiidättää Suzukin moottori.

– Hyvä mieli jäi! Pitää vain päästä jatkossa harjoittelemaan nopeammille ja monipuolisemmille radoille, Hugo Kämppi myhäilee.

10-vuotiaan pälkäneläispojan ilme ja kommentti kertovat mukavasti menneestä talviajokaudesta, vaikka terävimmät kärkipaikat eivät crosskartin 85-luokassa vielä olleetkaan saavutettavissa.

Hugo on nuoresta iästään huolimatta kokenut mikroautoilija. Crosskart-urheilussa taival on toistaiseksi lyhyempi, ja tänä talvena poika otti ensimmäiset tuntumat jääratakilpailuihin. Samoin teki pikkuveli Miro, 8.

Veljesten crosskart-ajokit ovat ruotsalaisvalmisteiset, ja niitä sysää kurvista kurviin Suzuki RM 85 -prätkän moottori. Tehot liikkuvat 20 humman tuntumassa. Virittämiseen säännöt eivät juuri anna mahdollisuuksia, ja maksiminopeus rajoitetaan välityksillä 80 kilometriin tunnissa.

– Valkeakoskelainen Petri Sääskilahti meidät tähän hommaan houkutteli, ja hänen kauttaan onnistui ajokkien hankintakin. Kesäkin näillä ajetaan. Silloin alla ovat rallicross-renkaat, kilpa-ajoveljesten isä Harri Kämppi esittelee.

 

Tulossa kuntoleiri

85-luokassa saa ajaa kilpaa siitä vuodesta lähtien, jolloin täyttää yhdeksän vuotta. 12-kesäiset mahtuvat vielä mukaan.

Pirkan Kartingia edustaville Kämpin pojille tammikuinen Marttilan-osakilpailu oli ensimmäinen kosketus talviajosarjaan. Tuolloin kisa jäi kummaltakin kesken, kun ylin huoltotirehtööri lantrasi väärät polttoaineet.

– Eli minä. Oli epäselvyyksiä polttoaineiden pitoisuuksista. Kumpikin kone kyykkäsi ensimmäisen kierroksen jälkeen, Harri Kämppi naurahtaa.

Jatkossa oltiin tarkempia. Raahessa Hugo kaasutteli luokkansa viitoseksi ja Miro kahdeksanneksi. Kiteellä ajetussa kolmannessa ja viimeisessä talvikilvassa Hugo oli kuudes ja Miro jälleen kahdeksas.

– Kaikkiaan hyvät kokemukset. Poikien vauhti kiihtyi kisa kisalta. Kevättalven aikana he pääsevät kuntoleirille, jossa fyysiseen puoleenkin aletaan kiinnittää huomiota. Alalla tehdään nyt paljon juniorityötä autourheilun kansallisen kattojärjestön AKK:n alaisuudessa, Harri Kämppi kertoo.

 

Luisu ei kannata

Vielä on myös hetki aikaa treenata Kämpin kotitilan maille Myttäälässä jäädytetyllä peltoradalla. Se on profiililtaan tekninen, ja huolimattomalle kuskille tulisi siellä ahdasta varsin pian.

– Vauhtiakin pitää olla, mutta kyllä talviajossa tarkkuus on tärkeä seikka. Kello ei tykkää luisusta. Kuski ja yleisö siitä toki tykkäävät, autoilijapoikien isä selittää teorian ja käytännön saloja.

Kesäkin ajetaan kilpaa. Täksi talveksi crosskartiin tuli niin sanottu extreme junior -luokka, jossa voi ajaa 600-kuutioisten moottorien vauhdittamana. Kämpin perheessä harkitaan, josko lähdettäisiin kokeilemaan jatkossa sitä vaihtoehtoa.

Joka tapauksessa kisamatkoja on tiedossa jatkossakin ympäri vuoden. Oma huoltoajoneuvo yöpymismahdollisuuksineen sekä Päivi-äidin vakituinen reissaaminen mukana tekevät toimintaa omalta osaltaan mahdolliseksi. Samoin se, että jokusia sponsoreita on jo saatu.

Lumi pöllyää radan pinnasta, kun Hugo Kämppi tulee vauhdilla kaarteesta. Treenirata Kämpin veljeksillä on isänsä kotitilan mailla.