Mikko Kihlströmin Volkswagen Caddy on tuttu näky Aitoo–Kangasala-reitillä. Aitoolainen perheenisä suhaa koripalloharjoituksiin maanantaina, tiistaina, keskiviikkona ja perjantaina. Kun viikonloppuisin on vielä usein turnauksia, kertyy tila-auton mittariin viikossa satoja kilometrejä.
– Maanantai-iltaisin tekee tiukkaa, että ehdin töistä koripallotreeneihin. Aarni keittää minulle kahvit ja tekee leivät, jotta pysytään aikataulussa. Perjantaisin poika haetaan Tampereen treeheihin Kangasalan rajalta.
Muutenkin aikataulut on tarkkaan mietitty. Kun Aapon harjoitukset loppuvat aikaisemmin, hän käy hallilla suihkussa ajan säästämiseksi. Iltapalaksi syödään autossa leipiä ja hedelmiä.
Vaikka tytöt Emma ja Veera eivät pelaakaan koripalloa, varsinkin Veera nuorimpana on tuttu näky koripallokatsomossa.
– Mietimme kyllä jatkuvasti, miten tasapuolisuus toteutuu, kun poikien koripalloon menee niin paljon aikaa ja rahaa. Esimerkiksi Aarnin Baltian liigan ottelut pelataan ulkomailla.
Mobiililaitteita
ei tuijoteta
Kihlströmin mukaan sopu on automatkoilla säilynyt, vaikka koripalloon uppoaa iltaisin neljä tuntia matkoineen. Lapset tietävät, että kun he hoitavat koulutyönsä ja kotitehtävänsä hyvin, vanhemmatkin jaksavat harrastusrumbaa.
– Mobiililaitteet ovat haaste, mutta eivät lapset niitä koko ajan tuijota. Pojat ovat aika juttelevaisia. Voimme harjoituksiin mennessä puhua kouluaiheista ja vaikka maailmanpolitiikasta, eikä kännyköillä tarvitse pelata.
Keskiviikkoillan kohokohta on Luontoilta, jonka lopun Kihlströmit ehtivät kuunnella autoradiosta. Sen jälkeen vuorossa on Metsäradio.
Mikko Kihlström perusti Kangasalan Urheilijoihin koripallon poikapuolen viisi vuotta sitten. Intensiivisen koripallovalmentamisen lisäksi hän ei muuta ehdi harrastamaankaan.
Kihlströmit muuttivat Aitooseen pääkaupunkiseudulta. Ympäröivä luonto ja vanhempien lyhyet työmatkat Aitoon koulutuskeskukseen viehättävät. Pitkät matkat harrastuksiin eivät niinkään.
– Olemme harkinneet muuttoa Kangasalan suuntaan, sillä harjoitusmäärät ovat isommilla junioreilla kovia. Talo on ollut välillä myynnissä.
Alkuviikosta mies ehtii käydä kotona vain nukkumassa, joten välillä kuljetusrumba väsyttää.
– Pojat ovat sanoneet, että heidän väsymys haihtuu, kun pääsee saliin.
Huono omatunto
dieselautosta
Mikko Kihlström myöntää, että hän tuntee välillä huonoa omaatuntoa dieselautosta. Kuusihenkinen perhe ei kuitenkaan moneenkaan automalliin mahdu. Esimerkiksi Qashqai on koripalloperheelle liian ahdas, vaikka sitä tila-autona markkinoidaankin.
– Valtiovalta voisi parantaa sähkö- ja kaasuautoilun edellytyksiä. Jos se onnistuu Norjan kaltaisessa öljyvaltiossa, miksei se onnistuisi Suomessakin. Sitten minultakin löytyisi tahtotilaa harkita uutta teknologiaa. Tämä Caddy on kyllä minun ensimmäinen ja viimeinen dieselautoni.
Tuhansien kilometrien Kihlström ei halua antaa muille tielläliikkujille neuvoja.
– Vanhemmiten olen huomannut, että parasta on vain keskittyä omaan ajoon. Kiire ei ole oikeasti mihinkään. Mitä sitä muita neuvomaan.