Automuseo avautuu entistä ehompana, näyttelyyn tulossa japanilaisia autoja ja moottoripyöriä

Vehoniemen uusi terassi kutsuu mobilisteja

Vehoniemen museojohtaja Leila Suutarinen on syyllinen Pekka Santaharjun pienoismalliharrastukseen. Santaharju on kerännyt jo yli 800 pienoismallia, Suutarinen lupaa aloittaa niiden rakentamisen museon seuraavalla talvitauolla.

Vehoniemen museonjohtaja Leila Suutarinen puhkuu intoa. Automuseon remontti on loppusuoralla ja museo avataan 5. huhtikuuta.

Suutarisen suurin ilon aihe on valmistuva komea lasitettu terassi, jossa asiakkaat voivat ihailla Kaivannon maisemia huonommallakin säällä. Asiakaspaikkojen määrä nousee 125:een.

Myös keittiötä laajennettiin, saniteettitilat ja kahvio saneerattiin  ja ulkokatto ränneineen uusittiin.

– Remontti jatkaa terassikautta ja mahdollistaa isojenkin ruokaryhmien vastaanottamisen. Wc-tiloista tuli esteettömiä, sinne pääsee leveälläkin sähköpyörätuolilla.

Satojen tuhansien remontti oli mahdollinen joukkorahoituskampanjalla, joka jatkuu vielä maaliskuun loppuun. Kampanjan tavoitteena on kerätä 150 000 euroa. Ely-keskus tuki hanketta 64 000 eurolla.

Automuseo on Suutarisen elämäntapa, eikä hän juuri poistu harjulta. Myös Pauliina-tytär on vahvasti mukana museotoiminnassa. Hän kantaa keittiöstä päävastuun.

Museoautot ovat kummankin elämäntapa.

– Kerran olimme yhtä aikaa täältä poissa. Silloin menimme museokuorma-autojen kokoontumiseen – vuoden 1928 ja vuoden 1964 autoilla, Leila Suutarinen kertoo kaksikon äiti-tytär-ajasta.

Japanilaisia autoja ja moottoripyöriä

Suutarisen puheissa toistuu yhteinen olohuone. Sitä Vehoniemi on myös kangasalalaiselle  Antti Prusille, joka on saapunut esittelemään vuoden 1980 Cadillaciaan. Prusin piti ajaa jenkkiautollaan Amerikan halki, mutta ulkomaalaiselle ei herunut USA:ssa vakuutusta. Nyt Cadillac Eldorado Cabriolet majailee Kangasalla.

Myös museoajoneuvotarkastajana toimiva Prusi sanoo, että Suomessa on jo yli 40 000 museoajoneuvoa.

– Viime vuonna museorekisteröitiin 2000 ajoneuvoa. Kyllä rekisteröinti menee läpi, kun asiat ovat kunnossa. Museoautolla saa ajaa 30 päivänä vuodessa ja valvonnasta pitävät huolen naapurit, Prusi hymyilee.

Cadillacin seuraksi Vehoniemeen kesään saapuu japanilaisia autoja ja moottoripyöriä 60-luvulta.

Museoajoneuvotarkastaja Antti Prusi on tuttu näky Vehoniemen harjulla. Vehoniemen uusi terassi avautuu 5. huhtikuuta.

Leilan lelukaupasta pienoismalleja

Yksi Vehoniemen kulmakivi on Leilan lelukauppa, joka myy muun muassa autojen pienoismalleja. Vanhan ajan kivijalkakaupassa saa hypistellä autoja. Ostamalla pienoismalleja tukee samalla automuseon toimintaa.

Vehoniemen ystävä Pekka Santaharju  on ollut jo vuosia lelukaupan kanta-asiakas. Vatialalainen on kerännyt yli 800 pienoismallia. Tällä hetkellä miehellä on projektina Sisu Kontio vuodelta 1964, jonka hän rakentaa kokonaan itse.

– Tämä on 140 senttiä pitkä eli ei kovin pieni. Kun kädet vapisee, pitää tehdä isommalla mittakaavalla.

Vehoniemeä voi tukea joukkorahoituksella tai ostamalla pienoismalleja. Kuvassa on Pekka Santaharjun rakentamia autoja.

Santaharju kertoo lapsena ihailleensa Naistenlahden työmaalla Soraseulan kuorma-autoja. Jo silloin hän päätti, että ostaa aikuisena Sisun. Isoon kuorma-autoon ei ole ollut mahdollisuutta, mutta syksyyn mennessä on pikku-Kontio valmis.

Myös Suutarinen suunnittelee aloittavansa pienoismallien kokoamisen seuraavalla talvitauolla. Hän on myynyt malleja jo yli 30 vuotta, mutta ei ole rakentanut vielä yhtäkään. Pobedan osat museonjohtajalla on jo valmiina, Ladan rakennussarjan hän ostaa seuraavaksi.

– Nuoruudessani ajettiin sisareni Ladalla, kun muut autot eivät pakkasessa käynnistyneet. Ja moottorimuseoiden forumin Englantiin ajoin Samaralla, Suutarinen muistelee.

Vehoniemi todellakin on olohuone, jossa riittää ystäviä, projekteja ja vanhoja autoja.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.