Virpi Pohjola, Juha Laine ja Mikko Mikkola keräisivät ulkomaisilta rekoilta käyttäjämaksuja, joilla saataisiin surkeita teitä kuntoon

”Monttuja väistellessä kuluu turhaan polttoainetta” – Kuljetusyrittäjät muistuttavat, että reiättömät tiet auttavat ilmastotalkoissa

Kuljetusyrittäjät Juha Laine, Virpi Pohjola ja Mikko Mikkola vaativat teiden kunnostukseen lisää rahaa. Huonot tiet aiheuttavat vaaratilanteita. Myös polttoaineen kulutus kasvaa ja ympäristö kärsii ylimääräisissä jarrutuksissa ja kiihdytyksissä.

Nyt on asiantuntemusta koolla Pälkäneen teistä ja niiden kunnosta.

Toimitusjohtajat pälkäneläisistä kuljetusliikkeistä haluavat kertoa, miten alemman tieverkon heikko kunto vaikuttaa yrittäjien talouteen ja kaikkien tiellä liikkujien turvallisuuteen. Virpi Pohjolalla, Juha Laineella ja Mikko Mikkolalla on takanaan haastava talvi.

– Yksi peräänajo sattui talvella, Juha Laine sanoo

Virpi Pohjolan autoille piti soittaa muutaman kerran hinuri, kun kalusto juuttui pehmeisiin penkkoihin. Mikko Mikkolan autoilla oli rengasrikkoja – niin kuin on näillä kaikilla kuljetusyrittäjillä.

– Vaikka tiet olisivat auraamatta, kuormat  pitää saada perille. Kuljettajille iso kiitos tien päälle, välillä mennään kyllä todella haastavissa olosuhteissa, Pohjola sanoo.

Talvikunnossapidon urakointiprosessi ei kerää autoilijoilta kiitosta. Ketjuttaminen vie rahaa itse tien kunnossapidolta. Kun tie on peilijäässä, lähtee rekka luisumaan, eikä kuljettaja voi tehdä mitään.

– Ennen saimme hiekoitusta, kun sitä tarvitsimme. Jos nyt haluaa  jonkin risteyksen tai rampin liukkauden torjuntaa tilata etukäteen, veloitetaan siitä erikseen. Risteysten hiekoittaminen olisi elintärkeää, kolmikko sanoo.

Jos esimerkiksi syväkuormauskärrystä hajoaa rengas, voi siinä samalla rikkoutua kärryn hydrauliikka.  Renkaanvaihdon hinta tien päällä voi maksaa yli 1000 euroa Rengasrikot vievät yrittäjiltä rahaa, mutta samalla ne myös vaarantavat teillä liikkujien turvallisuutta.

– Taannoin moottoritiellä räjähti edellä ajavasta yhdistelmästä rengas, jonka osat sinkoutuivat päin meidän autoamme ja siitä vielä kuuteen henkilöautoon, Virpi Pohjola kertoo .

Hyvillä teillä päästöt vähenevät

Huonokuntoiset tiet aiheuttavat ylimääräisiä väistöliikkeitä, jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Se taas lisää polttoaineen kulutusta ja raskaan liikenteen aiheuttamia päästöjä.

– Ympäristöstä puhutaan paljon, mutta turhissa kiihdytyksissä palaa turhaan polttoainetta. Kaikki mitä polttoainekuluissa voisi säästää, on aina kotiin päin, Pohjola linjaa.

Mikkola sanoo, että koko Suomen hiilidioksidipäästöistä raskaan liikenteen osuus on vain 7 prosenttia.

– Niin, että vaikka meitä kuinka kuritettaisiin, ei se paljon tilannetta muuta.

Kolmikolla on kuitenkin mietittynä ratkaisuja ilmastotalkoisiin. Yksi keino olisi lisätä kaasuautoja kevyempiin kuljetukseen. Eräs maitoauto Suomessa jo kulkee kaasulla. Toinen ratkaisu olisi muuttaa biodieselin verotusta yrittäjäystävällisemmäksi.

Viisi vuotta sitten rekkojen enin sallittu massa nousi 60 tonnista 76 tonniin. Tammikuussa piteni enimmäispituus, seuraavaksi lienee taas massojen vuoro paisua.

– Se on paha yhtälö, kun rekat suurenee ja tiet rapisee. Jättirekat sopivat runkoajoon, mutta eivät ne sovi ajoon, jossa osoitteet vaihtuvat, Mikkola miettii.

Aapiskukolle menevän tien kunnossa on toivomisen varaa. Raskas liikenne aiheuttaa pätkälle kovaa kuormitusta.

Rautajärveltä eteenpäin surkeaa

Seudun surkeimmat tiet löytyvät Rautajärveltä Padasjoelle päin, jossa on paikattu öljysoraa sen kymmenen kertaa.

– Aitoon välikin on pelkkää halkeamaa, ja siellä on kuitenkin paljon työmatkaliikennettä. Luopioinen–Pohja-välisellä tieosuudella tehtiin koko viime vuosi maakaapelointia. Tämä vaurioitti paikoin vuoden vanhan tiepinnoitteen, Laine sanoo.

– Laitikkalan parkkipaikalla on vuoden ajan ollut reiät, joita ei näe pimeällä. Kun siitä lammikko sulaa, niin öljypohjahan siinä halkeaa, Mikkola miettii.

Myös Onkkaalanraitin montut ja Lahti-Tampere-tien päällyste keräävät kritiikkiä.

Tiemäärärahojen nostamiseksi autoilijoilla on heti ratkaisu. Ulkomaalaisilta rekoilta pitää ryhtyä keräämään vinjetti- eli käyttäjämaksuja.

– Se oli jo hallitusohjelmassa, muttei toteutunut. Osataan sitä kuitenkin muuallakin kerätä, esimerkiksi Virossa.

Koko kolmikko toimii aktiivisesti Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n paikallisyhdistyksessä.

Välillä kansanedustajat ovat saapuneet kuuntelemaan autoilijoiden murheita teiden kunnosta – onpa kuorma-autoilijoilla ollut kummikansanedustajiakin.

Näin eduskuntavaalien aikaan kuljetusyrittäjät haluavat muistuttaa turvallisten ja hyvin hoidettujen teiden tärkeydestä.

Kuljetusyrittäjät Virpi Pohjola, Juha Laine ja Mikko Mikkola ehdottavat ulkomaisille rekoille käyttäjämaksuja. Näin saataisiin kerättyä teiden kunnossapito- ja korjausrahoja.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.