Uudestisyntyminen

Kuuntelin vanhalta kasetilta seuraavia laulun sanoja: ”Olen saanut syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti. Olen löytänyt aarteen kalleimman, olen löytänyt Jeesuksen.” Joskus olen miettinyt syitä siihen, miksi uskon asioita pidetään meillä täällä Suomessa niin kovin yksityisasioina. Sillä evankeliumin ilosanoma kuuluu kaikille ihmisille kaikkialla. Se koskee meitä jokaista ja se pitää kertoa kaikille ja myöskin omakohtaisesta uskostaan pitää kertoa niinkuin Naulapään Ilkka rohkeasti meille tällä palstalla kertoi. Laulun sanoja kuunnellessani ajattelin, että kuinkahan moni suomalainen tietää mitä sana ”uudestisyntynyt” tarkoittaa. Joku voisi ajatella uudestisyntymisen tarkoittavan jälleensyntymistä, mitä se ei suinkaan tarkoita. Jeesus sanoi aikalaiselleen Nikodeemukselle hyvin ehdottomilta kuulostavat sanat; ”ellei ihminen synny uudesti ylhäältä, ei hän voi nähdä Jumalan valtakuntaa.” Nikodeemus ihmetteli; ”miten voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä uudestaan.” Jeesus ihmetteli Nikodeemuksen tietämättömyyttä sanoen: ”Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä.”
Olen kuullut tällaisenkin kommentin, että: ”Olen kyllä kristitty, mutta en minä silti mikään uskovainen ole.”
Mitä eroa sitten on Jeesukseen uskovalla ihmisellä ja kristityllä. Sitä taas minä en tiedä. Tämä Nikodeemuksen ja Jeesuksen välinen keskustelu löytyy Raamatusta Johanneksen evankeliumin 3:sta. luvusta.
Vastaus siihen miten ihminen uudestisyntyy, eli siis tulee uskoon, löytyy Jumalan sanasta.  ”Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut.”  Häneen uskomalla meissä tapahtuu tämä Jumalan työ, mistä Jeesus puhuu sanoessaan, että; ”tuuli puhaltaa missä tahtoo ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee, samoin on jokaisen, joka on hengestä syntynyt.” Jumalan Pyhän Hengen tuuli on niin syvältä luotaavaa, että se muuttaa ihmisen asenteita ja ajatuksia myöten.  Meidän ei itse tarvitse parannella itseämme eikä elämäämme mitenkään paremmaksi tai pyhemmäksi, vaan sen tekee Jumala antamalla meille kokonaan uuden elämän. Hän kirjoittaa itse lakinsa meidän sydämeemme. Niinkuin Raamattu sanoo Hesekielin kirjassa; (Heseiel 11:19,20) ”Minä annan heille uuden sydämen ja heidän sisimpäänsä uuden hengen, minä otan heidän rinnastaan kivisydämen ja annan tilalle elävän sydämen. Niin he seuraavat minun säädöksiäni, he ottavat varteen minun käskyni ja elävät niiden mukaan, He ovat minun kansani ja minä olen heidän Jumalansa.”
”Näin Jumala uudestisynnyttää meidät ”elävään uskooon ja elävään toivoon.”
Me voimme rukouksessa tulla Jumalan luo. Sydämessämme, ajatuksissamme kääntyä Jumalan puoleen ja rukoilla. Joko ääneen, hiljaa tai vain niin, että sanamme ovat vain hiljainen huokaus. Jumala kuulee ja ymmärtää meitä. Saamme tunnustaa hänelle laiminlyöntimme, syntimme ja rikkomuksemme. Mitä nyt kenelläkin voi tunnollaan olla. Itse näissä tilanteissä ollessani vetosin rukoillessani Jumalan omaan sanaan. Muistin lapsuudestani tällaisen Raamatun lupauksen, että ”Anova saa ja etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan.”
Nykyään on helppoa löytää eri asioita  Guuglesta. Sinne on jopa perustettu sivusto ”Tule uskoon.fi.”
Asta Metsomäki
TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 8 viikkoa vain 3,90 €.