Jumalan olemassaolo

Olen lukenut tunnetun fyysikon ja kosmologin Stephen Hawkingin suomennetun teoksen Lyhyet vastaukset suuriin kysymyksiin (WSOY 2018).Teksti on paikoitellen aika vaikeata, vaikka olisikin aikaisemmin jossakin määrin perehtynyt aiheeseen, aikaan ja avaruuteen.

Monien muiden suurten ajattelijoiden tavoin Hawking pohtii ajan ja maailman syntyä, sitä alkuräjähdystä. On selvää, että sellaiset ajattelijat kuin hän ja Einstein pystyvät helposti luonnonlakien pohjalta selittämään maailman synnyn.

Hawking esittää, että maailmankaikkeus on voinut syntyä tyhjästä aivan itsestään ja että ”ei mikään” sai aikaan alkuräjähdyksen. Hänen mukaansa siinä samassa sai aikakin alkunsa.

Juuri tähän seikkaan Hawking perustaa väitteensä, ettei Jumalaa ole olemassa. Kun ennen alkuräjähdystä ei ollut aikaa, niin Jumalalla ei muka ollut aikaa luoda maailmankaikkeutta.

Minulle tässä asiassa tiede on yhtä vaikeasti ymmärrettävä asia kuin Jumalakin. Eihän Jumalalle merkitse mitään se, oliko aikaa ennen alkuräjähdystä vai ei ? Ihmeellinen asia on sekin, että kaikki on ollut tyhjää, sen jotenkin ymmärtää. Paljon vaikeampi asia on se, ettei olisi ollut aikaa.

Sen miettiminen, voiko tyhjästä syntyä mitään – Hawkingin mukaan voi – ja oliko ennen alkuräjähdystä aikaa vai ei, vie meidät luomiskertomuksen ytimeen. Koko asia tulee paljon ymmärrettävämmäksi kun uskomme Jumalan luoneen kaiken. Silloin on yhdentekevää, oliko aikaa ennen alkuräjähdystä, koska Jumala itse on aika ja avaruus ja on todellakin tyhjästä luonut aution maan ja puhaltanut sinne elämän.

Luonnonlait pitävät paikkansa, mutta ne pysähtyvät siihen alkuräjähdykseen. Kun sitä ennen ei ole mitään, ei ole luonnonlakejakaan estämässä Jumalaa luomasta kaikkea ja kaikkeutta.

Paul Tiililä

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 8 viikkoa vain 3,90 €.