Itäsaksalaisen valtamerialuksen pelastusvene sai uuden elämän – Pullea Bertta puksuttaa nyt Pälkäneen vesissä

Maaria Helin-Tervo veneilee Bertalla Tampereelle ja Hämeenlinnaan saakka. Aluksen runkona toimii itäsaksalainen pelastusvene, jonka päälle on rakennettu koko komeus – vanhan ajan tyylillä.

Kostianmutkan ja ehkäpä koko Pälkäneen erikoisin vene lienee Bertta.

Pulleaposkinen Bertta näyttää maakravunkin silmään erityiseltä. Ja toden totta, tällä 8-metrisellä mahonkisella kaunottarella on poikkeuksellinen tarina.

Bertan omistaja, Kostian veneseuran kommodori Maaria Helin-Tervo valottaa, että veneen runko on alun perin Itä-Saksassa 1980-luvulla rakennetun valtamerialuksen pelastusvene. Se oli silloin rekisteröity 42 hengen pelastusveneeksi Dimitri Mendelev -nimiselle laivalle.

Itä-Saksasta alus matkasi Moskovan yliopiston merentutkimusalukseksi. Suomeen alus tuli  modifioitavaksi sukellusveneiden tukialukseksi Uudenkaupungin telakalle, jossa siitä riisuttiin pelatusveneet pois.

Bertta on pelastusvene numero 3, mikä näkyy edelleen sen keulassa. Tamperelainen valokuvaaja pelasti pelastusveneen romuttamolta ja sen elämä jatkui Humppa-nimisenä polkuveneenä, jossa ei ollut katteita, ainoastaan pylväiden varassa ollut katos.

Runko alumiinia, kansirakenteet mahonkia

Vuonna 2006 Maaria Helin-Tervo miehensä Veijo Tervon kanssa osti sen projektikseen.

– Itse en tästä heti innostunut, mutta miehelläni oli kirkas visio. Ensimmäisenä kesänä veneessä ei ollut kuin runko, moottori, ajopulpetti ja kaksi sivupenkkiä. Onneksi mies on kätevä käsistään ja hänellä on teknisen alan koulutus.

Myös rungon rakenne on erikoinen – sitä ei ole hitsattu, vaan se on tehty  niittaamalla.

– Onhan tämä sen verran poikkeavan näköinen alus, että uteluihin on saanut vastailla.

Perusasiat veneessä olivat kunnossa Tervojen kolmantena kesänä. Paatin runko on alumiinia ja yläosa mahonkia. Sitä on rakennettu ja varusteltu vuosi vuodelta lisää.

– Ensin rekisteröimme veneen Violaksi, sillä aamiaispöydässä sattui olemaan sen nimistä tuorejuustoa. Myöhemmin nimesimme sen Bertaksi. Se on pullea ja siksi Bertta.

Nykyisiin varusteisiin kuuluvat muun muassa karttaplotterit, eteenpäin näyttävä kaiku ja ohjauspotkuri. Viime kesänä Bertta sai aurinkopaneelit, josta saadaan mukavasti lisävirtaa. Siinä on myös vesivessa.

– Lämpimän veden suihku olisi mukava, mutta sen laittaminen ei ole kovin helppoa. Nyt pärjäämme järvivesisuihkulla.

Helin-Tervo hoitaa vesillä puosun toimet.  Tehtävä tämän kokoluokan veneessä on varsin moninainen: ruuanlaitto, kansihommat, manuaalinen navigointi ynnä muut toimet. Päävastuu navigoinnista on ruorista vuorollaan vastaavalla.

Lapsenlapset usein retkillä

Myös perheen nyt jo aikuiset lapset ja lapsenlapset viihtyvät Bertan retkillä. Tervoilla on neljä lastenlasta, joista vanhin on 10 vuotta, nuorin 3 kuukautta. Välillä lapsien kanssa saatetaan veneillä vaikkapa yöretkelle tai  Alvettulaan, jossa käydään kyläkaupalla pitsalla.

Bertan toinen koti on Kostianmutkassa, toinen Uusi-Mälkilän puolella Tossanlahdella.

Kostian veneseuran kommodori kiittelee Pälkäneen veneilyolosuhteita hienoiksi. Mallasniemen tukikohdassa on hyvä laituri, grillikatos ja iso telttasauna. Myös venereitit saavat kehuja.

– Täältä pääsee helposti Valkeakoskelle, Tampereelle, Hauholle, Hämeenlinnaan ja Orivedelle. Tällaisella veneellä kuljetaan vesillä rauhalliseen tahtiin, joten esimerkiksi Tampereella käyntiin varataan useampi päivä. Tärkeintä ei ole saavuttaa nopeasti päämäärä vaan tehdä matkaa. Iltakahvit käydään usein juomassa vesillä, jos Bertta on kotirannassa.

Helin-Tervo innostui veneilystä miehensä kanssa yli 40 vuotta sitten. Siitä lähtien heillä on ollut aina jonkinlainen vene.

– Ei tämä mitään tähtitiedettä ole. Asiat oppii, kun on niistä kiinnostunut. Kannattaa kuitenkin käydä esimerkiksi työväenopistossa tai netissä esim. saaristolaivurikurssi, joka on peruskurssi veneilijälle. Vesiliikenteessä kuten tieliikenteessäkin on omat sääntönsä, jotka on hyvä tietää navigointitaitojen lisäksi.

Pariskunta suunnittelee lähivuosina eläköityvänsä. Silloin Bertta saattaa siirtyä seilaamaan vieläkin isommille vesille – Päijänteelle tai Saimaalle.

 

 

 

 

 

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.