OP Kangasalan asiakasliiketoiminnan kasvu jatkui vakaana – Alkuvuoden liikevoitto laski 3,5 prosenttia edellisvuodesta

Toimitusjohtaja Jyrki Turtiainen iloitsee siitä, että OP Kangasalan tuotot kasvavat kuluja nopeammin.

OP Kangasalan asiakasliiketoiminnan volyymi oli kesäkuun lopussa 902 miljoonaa euroa, kasvua oli 4,9 prosenttia. Vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla rahoitustoiminta kasvoi 3 prosenttia ja asiakasvarat reilut 7 prosenttia

OP:n korkokate kasvoi haasteellisessa korkoympäristössä edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 4,9 prosenttia päätyen 2 646 000 euroon. Tuotot kasvoivat 11,9 prosenttia (4 841 000 euroa) ja kulut 7,3 prosenttia (2 886 000 euroa). Merkittävä osa kulujen kasvusta johtuu uusista viranomaismaksuista. Muita merkittäviä kasvavia kulueriä ovat kasvavan sääntelyn edellyttämät investoinnit tietotekniikkaan sekä muut lähinnä uusiin sähköisiin tuotteisiin ja palveluihin liittyvät kehittämiskulut.

Liikevoitto tammi-kesäkuussa oli 3 198 000 euroa, missä on laskua edelliseen vuoteen 3,5 prosenttia. Liikevoiton laskuun on vaikuttanut eniten arvonalentumisten kirjaustavan muutos.

Asiakaskäyttäytymisen muutos heijastuu erityisestä mobiilipalveluiden käytön kasvavissa luvuissa. Pankkipalveluiden käyttö mobiilisti on lisääntynyt vuoden ensimmäisellä puoliskolla 10,75 prosenttia ja yritysmobiilinkäyttäjät peräti 33 prosenttia.

– Erityisen iloisia voimme olla siitä, että OP Kangasalan tuotot kasvavat kuluja nopeammin.  Vahva vakavaraisuus ja terve liiketoiminta mahdollistavat meille toiminnan jatkuvan kehittämisen ja laadukkaan asiakaspalvelun, toimitusjohtaja Jyrki Turtiainen summaa.

Asuntokaupan määrässä ei muutosta

Kangasalan Seudun Osuuspankki (OP Kangasala) toimii sekä Kangasalan kaupungin, että Pälkäneen kunnan alueella. Taloudellinen aktiviteetti toimialueella on ollut alkuvuonna varsin hyvällä tasolla, eikä siihen ole tullut merkittäviä muutoksia edelliseen vuoteen nähden. Toiminta-alueella tehtiin ensimmäisen puolen vuoden aikana yhteensä 287 asunto-, omakotitalo- ja kesämökkikauppaa. Määrä on suunnilleen samaa tasoa kuin vuotta aiemmin.

OP Kangasala on asiakasosuudella mitattuna toimialueensa johtava pankki. Keväällä 2019 teetetyn taloustutkimuksen mukaan asiakkaat antavat erityisesti kiitosta palvelun ystävällisyydestä ja asiantuntemuksesta.

Omistaja-asiakkaita oli kesäkuussa yhteensä 11 375. Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan kasvua on tullut 6,7  prosenttia. Bonuksia OP Kangasala maksoi tammi-kesäkuussa omistaja-asiakkailleen 601 000 euroa, kasvua oli 3,3 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaan.

Yhteisön elinvoimaisuutta tukemassa

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla OP Kangasala oli mukana Kesäduuni OP:n piikkiin-kampanjassa ja lahjoitti 10 000 euroa paikallisille yhdistyksille 15–17-vuotiaiden nuorten työllistämiseksi. Palkkatuen myötä yhteensä 25 nuorta työllistyi erilaisiin tehtäviin kuten leiriavustajaksi, kahvion hoitajaksi ja ulkotyöntekijäksi.

Lisäksi viime vuoden tapaan henkilökunnalla on ollut mahdollisuus viettää päivä vapaaehtoistyössä valitsemassaan kohteessa. Tänä keväänä osa henkilökunnasta vietti vapaaehtoistyöpäivän vanhainkotien pihatalkoissa.

Syksyllä OP Kangasala lahjoittaa edustajiston valtuuttamana yhteensä 10 000 euroa sitä tarvitseville paikallisille kohteille. Omistaja-asiakkaat pääsevät vaikuttamaan pankin teettämän kyselyn avulla siihen, ketkä lahjoituksia saavat.

– OP on ollut alkuvuonna laajalti mukana erilaisissa oman toimialueen tapahtumissa.  Haluamme olla myös jatkossa vahvasti mukana kehittämässä toimintaympäristömme hyvinvointia osuuspankin perustehtävän mukaisesti, toteaa toimitusjohtaja Jyrki Turtiainen.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.