Yli satavuotiaalla höyrylaivalla ajellaan rauhassa – Katso kuvat Varrella virran -tapahtumasta

Kapteeni Jarkko Räty ohjasi Satua vakaasti ja käänsi aluksen upeasti kapeassa virrassa.

Varrella virran -tapahtuman yksi vetonauloista oli höyrylaiva Satu. Kyytiin jonotettiin ahkerasti, sillä kerralla laivaan mahtuu vain noin kahdeksan matkustajaa. Matkan pystyi varaamaan laiturilla, ja varauskirja täyttyikin huimaa vauhtia. Joka toinen porukka pääsi lenkille Mallasveden suuntaan ja joka toinen kierros käytiin Kostianvirralla.

Höyrylaiva Satun matkanopeus on kymmenen kilometriä tunnissa. Matkaa tehdään siis mukavasti liplatellen eikä laivalla ole kiire minnekään. Nina Salo-Kallioinen ei ole ennen ollut Satun kyydissä ja tälle retkelle pääseminen oli iloinen yllätys, sillä eräs nainen laiturilla luovutti oman lippunsa.

– Tämä kulkee mukavan tasaisesti ja rauhallisesti, Salo-Kallioinen kommentoi kyytiä.

Höyrylaivan kyydissä Pälkänettä tuli katseltua aivan uudesta näkökulmasta. Virralta päin oikeuksiinsa pääsivät upeat veneet, laiturit ja rantamökit.

 

Satu puksutteli Kostianvirran lenkin jälkeen kohti Mallasvettä.

Vanhempi kuin Suomi

Höyrylaiva Satu on alun perin englantilaisen puuvillatehtailija P. A. Sharplesin huvikäyttöön rakennuttama vene nimeltä Mary. Marylla Tampereen Lapinniemessä puuvillatehdasta pyörittänyt mies seilasi perheineen Näsijärvellä.

– Tällä höyrylaivalla on ollut muitakin nimiä välissä, mutta yli puolet elämästään se on ollut Satu, kertoo Jarkko Räty.

Satu, tai silloin Mary, on rakennettu vuonna 1901, eli se on jopa Suomea iäkkäämpi. Kone ja runko ovat edelleen alkuperäisiä, mutta pannu on uusittu.

Höyrylaiva lämpenee haloilla. Lämmittäjän homma on tarkkaa, sillä paineen kattilassa pitää pysyä sopivana koko ajan. Pannun lämmittäminen aloitetaan noin tuntia ennen matkaan lähtöä. Halkojen lisäämisen ohella Mika Toponen pitää myös huolta, että kattilassa on sopivasti vettä.

– Kattilassa pitää olla vettä, jotta osat eivät kuumene liikaa. Se on tarkkaa puuhaa, selventää kapteeni Räty.

Jarkko Rädystä tuli Satun kapteeni, kun edeltävä kapteeni alkoi olla vanha, eikä laivan lasku vesille enää onnistunut yksin. Räty ei toistaiseksi ehdi ajella Satulla kovin usein. Satun ostaminen olikin enemmän sijoitus tuleville eläkepäiville, kun aikaa laivalle on enemmän.

 

Yrittäjien joukkueen Sari Päätalo, Marja-Liisa Suomalainen, Matti Kettunen ja Jaana Ketola iloitsivat voitosta.

Extreme-kilpailussa yrittäjät voittoon

Varrella virran -tapahtumassa kilpailtiin tänäkin vuonna extreme-kilpailu. Voiton vei viime vuonna kakkoseksi jäänyt Yrittäjien joukkue.

– Ratkaisevaa oli, että meillä oli joukkueessa Matti, Jaana ja Marja-Liisa. Minä olin lähinnä kirittäjä, naurahtaa Sari Päätalo kehuen joukkueensa muita jäseniä.

Kisassa koko tiimi oli kuitenkin ratkaiseva ja jokaisella oli roolinsa. Tehtäviä oli neljä ja viimeisessä niistä kilpailijoiden piti koleassa säässä ylittää Kostianvirta. Marja-Liisa Suomalainen ja Matti Kettunen hyppäsivät varsin urheasti veteen. Pientä jännitystä aiheutti höyrylaivan lähtö ja kilpailijoiden piti uida reippaasti pois laivan edestä.

Uituaan vastarannalle Suomalainen ja Kettunen suorittivat tehtävän. Toisella puolella virtaa Jaana Ketola ja Sari Päätalo kannustivat joukkuetovereitaan. Lopulta voitto oli jokseenkin ylivoimainen.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.