Metsäkirkko

Hanne Karaksela, diakonissa, Kangasalan seurakunta.

Sunnuntaina kuljin koirakaverini kanssa pitkin metsiä. Poikkesin pienelle luonnonsuojelualueelle, istahdin mättäälle ja kuuntelin. Ei kuulunut mitään! Kuuntelin hiljaisuutta. Katselin vankkoja kuusen runkoja, paksua sammalmattoa ja jo harmaaksi kelottuneita kaatuneita runkoja. Rukoilin ilman sanoja. Ylistin ilman konkreettisia ajatuksia. Minä olin olemassa siinä hetkessä ja Jumala, maailmankaikkeuden luoja, oli läsnä.

Metsäkirkko – niin rakas ja tuttu meille suomalaisille. Monenlaiset elämäntilanteet kautta aikain ovat vieneet meidät mättäille etsimään Jumalaa ja yhteyttä Hänen kanssaan. Kauan sitten kaukana meidän metsistämme vaelteli myös Daavid. Daavidille autiomaat ja yksinäisyys olivat tuttuja. Hänen ylistyksensä ja Jumalan-kaipauksensa ovat tallessa Raamatussa.

”Jumala, minun Jumalani, sinua minä odotan. Sieluni janoaa sinua, ruumiini ikävöi sinua ja uupuu autiomaassa ilman vettä. Pyhäkössä saan nähdä sinut, kokea sinun voimasi ja kirkkautesi. Suurempi kuin elämä on sinun armosi. Minun huuleni ylistävät sinua.” ”Jumalani, minä kiitän sinua niin kauan kuin elän, minä turvaan sinuun, kohotan käteni sinun puoleesi. Sinä ravitset minut kuin parhaissa pidoissa, ja minä ylistän sinua riemuitsevin huulin.” ”Koko voimallani minä tarraudun sinuun ja sinun oikea kätesi tukee minua.”

Daavidin ylistys autiomaan yksinäisyydessä on kokosydämistä, täynnä Jumalan suuruuden ja voiman tuntemista. Kuitenkin Daavid kaipaa Jumalan pyhäkköön ja on vakuuttunut, että myös siellä hän saa kohdata Jumalan voiman ja kirkkauden.

Nyt kun kesän metsäretket alkavat olla lopuillaan, mekin voisimme suunnata kulkumme kirkkoon. Yhä edelleen Jumala on läsnä kirkoissamme keskellä seurakuntansa ylistystä Sanansa ja ehtoollisen kautta. Minä huomaan ikävöiväni Pyhäkköä ja sinne kokoontunutta seurakuntaa, siskoja ja veljiä, yhteistä rukousta ja uskontunnustusta. Tarvitsen yhteistä kokemusta Jumalan armosta, joka kantaa koko elämämme Jeesuksen meille osoittaman rakkauden tähden.

Hanne Karaksela

diakonissa, Kangasalan seurakunta

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.