Iloa ja voimaa uskollisuudesta

Jaakko Uronen.

Juhannuksesta heinäkuun loppuun saimme olla taas Pälkäneellä kesävieraina kuten jo 15 vuotta aiemminkin. Laitikkalan Kyllöjoen rannat ja yhteys entiseen kotiseurakuntaan hoitivat meitä sekä henkisesti, hengellisesti  että ruumiillisesti. Voin vain kiittää hyvää Jumalaa näistä kesän antimista Pälkäneellä!

Eräs kesämme kohokohdista oli saada juhlia Paula Elorannan saavutusta palvella 45 vuotta Pälkäneen seurakuntaa. Se on suuren ihmettelyn ja kiitoksen aihe! Mikä uskollisuus samaa työnantajaa kohtaan! Mikä rakkaus pälkäneläisiä lapsia, nuoria ja nyt myös aikuisia kohtaan!

Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa oli viime sunnuntain tekstien aiheena.

Kun yritin miettiä asiaa, tulin siihen tulokseen, että uskollisuus ei ole kovin inhimillinen ominaisuus. Paremminkin se on uskottomuus tai lyhytjännitteisyys. Se tulee selvästi esiin nykyelämässä. Siinä iskulauseena on minulle kaikki nyt ja heti. Se näkyy esimerkiksi parisuhteissa, joissa erot ovat yleisiä ja niistä todetaan, että ”suhde vain päättyi.” Ei jaksettu olla yhdessä, mutta yritetään pian jonkun toisen kanssa. Olla uskollinen kuolemaan asti tuntuu tänä aikana mahdottomalta ja pelottavaltakin.

Mutta jos uskollisuus ei ole luontaista meille ihmisille, niin mistä sitten saamme siihen voimaa? Mistä aviopuolisot rakastamaan toisiaan, vaikka niitä vastoinkäymisiä tulee? Mistä   Jumalan palvelemiseen seurakunnan eri tehtävissä?

Vastaukset löytyvät Raamatusta, joka on täynnä kohtia, missä kerrotaan Jumalan uskollisuudesta,  ensinnä omaisuuskansaansa Israelia ja sitten  kaikkia Jeesukseen uskovia kohtaan.

Esimerkkejä: ”Sinä, joka olet uskollinen ja hyvä älä unohda minua.”! Ps.25:7. Jumala on uskollinen…”1Kor.10:13. ”Hän, joka teitä kutsuu on uskollinen.” 1Tess.5:24.

Tänä kesänä on jälleen ollut lukuisia ripareita, joissa 15-vuotiaita nuoria on konfirmoitu. Olin itsekin mukana sellaisessa juhlassa täällä Hyvinkäällä. Silloin ajattelin kastetta. Siinä Jumala solmi liiton näidenkin nuorten kanssa ja nyt nuoret puolestaan tahtoivat ilmaista halunsa elää tässä liitossa .

Kirkossa oli lasten vanhempia, kummeja ja meitä isovanhempien ikäisiä. Meidän kasteestamme on kulunut jo vuosikymmeniä. Millaisia me  olemme olleet ja olemme kastettuina kristittyinä, uskollisia vai uskottomia, sen vain me itse tiedämme.

Jumala on kuitenkin uskollinen liitossaan joka päivä. ”Katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti”, lupaa Jeesus, Jumalan ainokainen Poika. Häneltä saamme päivittäin anteeksi myös oman uskottomuutemme, kun niin tarvitsemme. Paavalin rohkaisun sana tässä kohden on: ”Jos olemme uskottomia pysyy hän silti uskollisena, sillä omaa olemustaan hän ei voi kieltää.” 2 Tim.2:13.

Uskollisuus Jumalaa kohtaan on syvä kilvoituksen aihe. Se voi toteutua vain Jeesuksen seurassa sanan, rukouksen, ehtoollisen ja seurakuntayhteyden välityksellä. Tähän kaikkeen uskollinen Jumala on antanut Pyhän Hengen. ”Hengen hedelmää on …uskollisuus.” Gal.5:22. Annetaan, ystävät,  Pyhän Hengen tehdä  työtään kaikissa meissä sanan ja sakramenttien kautta!

Jaakko Uronen, eläkerovasti

 

 

 

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.