– Ihmettelin ensin, että miten päivystyksessä nykyään oikein toimitaan, kun vanhanmallinen ilmoittautumisluukku oli kadonnut. Nopeasti hoksasin, että nyt pitääkin ottaa vuoronumero ja hoitaja kutsuu sen jälkeen huoneeseen. On hyvä, että omaa asiaansa pääsee hoitamaan alusta asti erillisessä huoneessa, jolloin tietosuoja-asiat ovat varmasti kunnossa, kangasalalainen Pia Kolehmainen miettii.
Kolehmainen oli tullut Kangasalan terveyskeskuksen päivystykseen näyttämään jalkaansa ja kättänsä, jotka hän oli satuttanut juoksulenkillä.
– Uusi toimintatapa tuntui toimivalta ja hyvältä. Sain oman asiani hoidettua melko nopeasti, Kolehmainen kiittelee.
Kangasalan terveyskeskuksen päivystyksen vanha luukku poistettiin käytöstä toukokuussa. Hoidon tarpeen arviointi tapahtuu nyt erillisessä hoitohuoneessa, jossa yksittäisen potilaan asioita ei kuule koko odotushuoneellinen kerralla.
– Päivystyksen saapuvat asiakkaat ottavat vuoronumeron. Sen ja kiireellisyyden perusteella heidät kutsutaan hoidon tarpeen arviointiin. Näin arviointi voidaan tehdä kunnolla, aiemmin arviointia ei pystytty tekemään näin huolellisesti. Uusi käytäntö otettiin käyttöön asiakkaidemme antaman palautteen pohjalta, ylilääkäri Liisa Joutsiniemi kertoo.
Sairaanhoitajat pystyvät tekemään heti ilmoittautumisen yhteydessä joitakin mittauksia ja esimerkiksi pikalaboratoriokokeita. Näin nämä tiedot ovat selvillä jo ennen lääkärin vastaanottoa. Aina lääkärikäyntiä ei edes tarvita, sillä sairaanhoitaja voi kirjoittaa esimerkiksi flunssapotilaiden tarvitsemat lyhyet sairauslomatodistukset.
Hoidon tarpeen arviointia tekee yleensä yksi sairaanhoitaja, ja myös päivystysvuorossa on tavallisesti yksi lääkäri. Maanantai- ja perjantai-iltapäivinä päivystyksessä työskentelee kaksi lääkäriä.
Kangasalan terveyskeskuksen päivystys on avoinna maanantaista torstaihin kello 8–21 ja perjantaisin kello 8–16. Muina aikoina päivystys on TAYS Valkeakoskella.
Ehkäisyneuvolassa hoidetaan ehkäisyasiat kuntoon helposti ja nopeasti
Kangasalla – ja myös Pälkäneellä – on toiminut viime vuoden lopulta alkaen keskitetty ehkäisyneuvola, jossa ensisijaisesti hoidetaan kaikki ehkäisyyn liittyvät asiat. Kangasalla ehkäisyneuvola toimii pääterveysasemalla. Ehkäisyneuvolaan saa yhteyden puhelimitse perjantaisin kello 8–14. Neuvola palvelee numerossa 044 430 9757.
– Ehkäisyyn liittyviä asioita voi hoitaa kätevästi myös internetissä. e-Ehkäisyneuvolassa pääsee täyttämään esitietolomakkeen, ja palvelun kautta voi siirtää asiansa terveydenhoitajan käsittelyyn. Terveydenhoitaja ilmoittaa sitten sähköisesti tai soittamalla, kun ehkäisyvalmiste on noudettavissa tai haettavissa apteekista, ylilääkäri Liisa Joutsiniemi selventää.
Kangasalan ja Pälkäneen yhteistoiminta-alueen terveyspalveluiden alle 25-vuotiailla asiakkailla on mahdollisuus maksuttomaan raskauden ehkäisyyn. Maksuttoman ehkäisyn valmisteina on käytettävissä valikoima e-pillereitä, kierukoita, ehkäisylaastari ja rengas, ehkäisykapseli sekä kondomit.
– Maksuttomat ehkäisyvälineet noudetaan pääterveysasemalta, jonne niitä tilataan aina valmiiksi. On kuitenkin hyvä huomata, että yläkouluikäisten ja toisen asteen opiskelijoiden ehkäisyasiat hoidetaan koulu-ja-opiskeluterveydenhuollossa, Joutsiniemi muistuttaa.
Kangasalan ehkäisyneuvolassa työskentelee neljä äitiysneuvoloiden terveydenhoitajaa.
– Asiakkailta on tullut keskitetystä ehkäisyneuvolasta hyvää palautetta. He ovat kokeneet hyväksi, että kaikki ehkäisyasiat saa hoidettua yhdessä ja samassa paikassa, ehkäisyneuvolassa työskentelevä terveydenhoitaja Sarianna Öhrling toteaa.
Näin toimit:
- Täytä esitietolomake. Terveyskanavassa osoitteessa https://kangasala.medinetti.fi .
- Ehkäisyvalmisteen pyyntö. Siirrä asiasi käsittelyyn e-Ehkäisyneuvolaan internet-ajanvarauksen kautta. https://mediaika.fi/kangasala/app . Tämä ei ole ajanvaraus vastaanotolle, vaan varaus sille, että terveydenhoitaja alkaa käsitellä asiaasi.
- Sähköpostiviesti tai soitto. Saat ilmoittamaasi sähköpostiin ilmoituksen sinulle tulleesta Terveyskanava-viestistä, kun asiasi on hoidettu ja ehkäisyvalmiste on noudettavissa. Terveydenhoitaja saattaa myös soittaa tai varata ajan vastaanotolle tilanteen niin vaatiessa.
Pitkäaikaissairaat asioivat ensin hoitajan kanssa
Kangasalan ja Pälkäneen yhteistoiminta-alueella otettiin viime vuonna käyttöön toimintamalli, jossa pitkäaikaissairaat tapaavat ensin sairaanhoitajan, jonka vastaanotolla kartoitetaan potilaan tilanne, tarkistetaan lääkitys ja annetaan terveysneuvontaa ja ohjausta. Vasta tämän jälkeen on tarvittaessa lääkärin vastaanoton vuoro. Viime syksyyn asti esimerkiksi verenpainepotilaat varasivat yleensä kerran vuodessa ajan suoraan lääkärille.
– Hoitajan vastaanotolla voi selvitä, että potilaan tilanne on niin hyvä, että tarve lääkärin kontrollille on vasta myöhemmin. Toimintatavan avulla lääkärikontrolli voidaan sopia juuri siihen ajankohtaan kuin potilaan yksilöllinen tilanne sitä vaatii. Lääkärikäynnillä tehdään sitten asiakkaalle terveys- ja hoitosuunnitelma, ylilääkäri Liisa Joutsiniemi kertoo.
Liikkuva hammasyksikkö sai hyvää palautetta Jukolassa
Kangasalan Jukola-viestissä nähtiin viime kesänä jotakin, mitä 50-vuotiaan suunnistusviestin historiassa ei ole koskaan aiemmin nähty. Kangasalan suun terveyspalvelut nimittäin jalkautui Jukolaan ja toimitti paikalle päivystyspisteen suunnistuskansan iloksi ja hyödyksi.
– Rakensimme täysin toimintakuntoisen vastaanoton konttiin ja varustimme sen palvelemaan täydellisesti mobiiliyksikön, siirrettävän hoitotuolin, kertakäyttöisen välineistön ja perusinstrumenttien avulla hyvää hygieniaa unohtamatta, vastaava hammaslääkäri Marja-Liisa Järvenpää kertoo.
Kaikki Jukolaan liittyvä suunnittelu- ja toteutustyö tehtiin oman toiminnan ohella. Koko kisaviikonlopun ajan toimineeseen päivystykseen hakeutui kolme potilasta ja lisäksi tehtiin yksi etäkonsultaatio. Jukola-tiimiin kuului kolme hammaslääkäriä, suuhygienisti, neljä hammashoitajaa sekä vastaava hammaslääkäri.
– Päivystämisen lisäksi jaoimme paikan päällä paljon tietoa, yli 11 000 hammastahnanäytettä, runsaasti hammaslankaimia sekä ksylitolipastilleja, Järvenpää mainitsee.
Liikkuva hammasyksikkö sai toiminnastaan kiittävää palautetta.
– Tämä oli meille kaiken kaikkiaan hieno kokemus. Henkilökunnasta löytyi enemmän vapaaehtoisia kuin tarve oli. Halusimme nostaa julkisen suun terveydenhuollon imagoa ja yleisesti suun terveyden tärkeyttä, ja mielestäni myös onnistuimme siinä hienosti, Järvenpää miettii.