Kangasala hamuaa kotimaan kärkimatkailukohteiden joukkoon – jo ensi kesäksi on suunnitteilla uusia avauksia: ”meillä on totuttu ajattelemaan vähän turhankin vaatimattomasti”

– Kangasalla on valtava matkailu- ja luontokohteiden sekä tapahtumien potentiaali, eli paljon hyvää jo nyt. Maine ”kesäpäivän pitäjänä” ja paikkana ”oksalla ylimmällä” on tunnettu lähialueilla, mutta kun mennään vähän kauemmaksi, Kangasalaa ei enää tunneta niin hyvin. Meillä on perinteisesti ajateltu vähän turhankin vaatimattomasti sijainnin, osaamisen ja yrittäjyyden suhteen. Tähän tulee muutos – kymmenen vuoden päästä on syntynyt moderni Kangasala, joka on Tampereen kyljessä yksi vetovoimaisimpia alueita Suomessa, Business Kangasala Oy:n toimitusjohtaja Päivi Kuusivaara visioi.

Konkreettinen työ sanojen katteeksi on hyvässä vauhdissa. Valtuusto hyväksyi marraskuussa Kangasalan elinkeino- ja matkailuohjelman vuosille 2020–2024. Näkyvin osa neliosaisesta ohjelmasta tavalliselle kuntalaiselle on matkailu- ja tapahtumatuotantojen osuus.

Jo ensi vuodeksi on suunnitteilla paljon uusia avauksia. Matkailukohteissa työ keskittyy hyvin paljon Kirkkoharjun näkötornin kahvilan sekä Mobiliassa sijaitsevan kesäteatterialueen kehittämiseen. Näkötornille etsitään yrittäjää, joka kehittäisi tornille kahvilatoimintaa ja tapahtumiakin. Mobilian kesäteatteriin puolestaan etsitään toimijaa, joka kykenisi pitkäaikaiseen toimintaan. Suunnitteilla on, että kesäteatterissa voisi toimia jatkossakin useampi esittävä taho.

– Toki huomiota saa myös keskustan kauppahallikonseptin kehittäminen, mutta tämä ei konkretisoidu vielä ensi vuoden aikana kovin pitkälle. Sarsan muinaismuistoaluettakin kehitetään matkailukohteeksi. Kulttuuriperintöä on digitalisoitu, ja tarkoituksena on tuotteistaa ja kehittää uusia palveluita arkeologiasta ja historiasta kiinnostuneiden matkailijoiden käyttöön, Visit Kangasalan ja Business Kangasalan matkailukoordinaattori Laura Pekkala kertoo.

Pekkala jatkaa, että uusien toimintojen kehittämisen rinnalla tärkeinä tahoina kulkevat jo olemassa olevat tahot.

– Ensi vuonnakin matkailussa nousevat esiin suuret kohteet kuten Vehoniemi, Mobilia ja Kangasala-talo.

Matkailukoordinaattori Laura Pekkala kertoo, että uusien matkailutoimintojen kehittämisen ohella tärkeitä ovat myös jo olemassa olevat tahot. Kuva: Senni Jalonen

Yhteistyöllä kohti tuloksia

Matkailu- ja elinkeino-ohjelman puitteissa keskitytään varsinkin matkailuyrittäjien verkostoitumiseen ja yhteistyöhön. Päivi Kuusivaara huomauttaa, että Kangasala on täynnä pieniä, salattuja helmiä, joiden on nyt aika tulla laajemminkin löydettäviksi.

– Matkailuyritysten yhteismarkkinointi, yhteiset koulutukset ja tilaisuudet, yhteinen ilmoittelu ja palveluiden vieminen verkkoon. Näiden avulla saadaan paitsi kustannuksia yhdelle yrittäjälle pienemmiksi, myös kasvupotentiaalia ja esimerkiksi osa-aikaisia yrittäjiä siirtymään kokoaikaisiksi.

Ensimmäinen matkailuyrittäjille järjestetty yhteistilaisuus veti Kangasala-taloon marraskuussa 30 matkailuyrittäjää.

– Kumppanuusverkoston luominen alkoikin heti ensimmäisessä tilaisuudessa, Kuusivaara kertoo.

 

 

Lastenlaulukilpailu, teatteriviikko ja city-triathlon– tapahtumarintamalla on paitsi vanhoja tuttuja myös uusia avauksia

Päivi Kuusivaaran mukaan elinkeino- ja matkailuohjelman tavoitteena on tehdä matkailuyrittäjien toiminnan kasvu mahdolliseksi tarjoamalla heille tukea ja palveluja liiketoiminnan eri osa-alueilla. – Haluamme, että Kangasalan matkailukohteet ja -palvelut ovat helposti matkailijoiden löydettävissä ja myös ostettavissa verkossa, Kuusivaara sanoo.

Ensi vuonna Kangasalla vietetään monta uutta tapahtumaa. Viihtymään pääsee myös monissa vanhoissa ja hyviksi havaituissa tapahtumissa.

Huhtikuussa järjestettävä Kangasala Irish Festival levittäytyy ensi vuonna entistä laajemmalle kaupunkiin ja näkyy katukuvassa jo ennen varsinaista tapahtumaa.

– Kaupunkilaisten kannattaa pitää silmät auki jo maaliskuussa Pyhän Patrickin päivänä, Visit Kangasalan ja Business Kangasalan matkailukoordinaattori Laura Pekkala vinkkaa.

Yrittäjien Kevätmarkkinoiden yhteydessä järjestetään AppleGardenRock eli ”Omppurokki”, ja myös vanhat tutut Raikku Rokkaa ja Rakastaa sekä Kuhmalahti Pulling saavat jatkoa myös ensi vuonna.

Heinäkuun alussa järjestettävä Lasten Löytöretki -tapahtuma täyttää ensi vuonna 20 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi tapahtuma järjestetään isommin ja näyttävämmin kuin aiemmin.

– Mukaan tulee uusia elementtejä ja suunnitteilla on esimerkiksi lastenlaulukilpailu löytöretkiviikon oheen, Business Kangasala Oy:n toimitusjohtaja Päivi Kuusivaara kertoo.

Heinäkuisesta Kangasala Triathlonista tulee ”city-triathlon”, kun kisa-alue siirtyy Vesaniemeen. Näin tapahtuma näkyy entistä enemmän keskustassa.

Kangasalan harrastajateatterit puolestaan järjestävät yhteistyössä Kesäpäivän teatteriviikon elokuussa Kangasala-talossa.

Syksylle suunnitellaan uutta merkittävää musiikkitapahtumaa Beatlesin musiikin ympärille.

Autotapahtuma- ja luontopuolellekin on suunnitteilla uudenlaisia tilaisuuksia, ja syksyksi on kaavailtu uutta lähiruokatapahtumaa.

 

 

Matkailuinfo siirtyy Kangasala-taloon

Kangasalan matkailuinfo siirtyy vuodenvaihteessa Kangasala-taloon. Info on tähän asti toiminut Mobilian Autokylässä. Info aukeaa uudella paikallaan heti vuoden alussa.

– Olen ollut töissä nyt vuoden päivät Kangasalla ja yksi yleisimpiä toiveita, joita minulle on esitetty, on koskenut sitä, että matkailuinfo sijaitsisi lähempänä keskustaa, Business Kangasala Oy:n toimitusjohtaja Päivi Kuusivaara toteaa.

Matkailuinfoa annetaan edelleen myös sen tärkeimmässä kanavassa eli Visit Kangasalan verkkosivulla. Kasvokkaisen ja sähköisen matkailuneuvonnan lisäksi matkailijoita palvellaan myös puhelimitse.

Kangasalan kesäteatterille etsitään uutta toimijaa.

 

 

Kangasalan elinkeino- ja matkailuohjelma:

  • Neliosainen ohjelma vuosille 2020–2024
  • Osa-alueet: aktiivinen ja kilpailukykyinen asiakaspalvelu, kiinnostavat tontit ja toimitilat, toimiva seutuyhteistyö ja virkistävä matkailu- ja tapahtumatuotanto.
  • Ohjelma nostaa esiin uusien yrittäjien ja uusien yritystonttien saamisen tärkeyden. Avainasemassa ovat Lamminrahkan, Tarastenjärven kiertotalousalueen ja Saarenmaan teollisuusalueen markkinoiminen, myyminen ja kehittäminen.

 

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?