Kangasala-kuosin tuotteet olleet erittäin suosittuja – ”Kangasalalaiset ovat erityisen kotiseuturakkaita”

Kangasala sai oman kuosin maaliskuussa 2019. Kuosista on valmistettu villasukkia, leikkuulautoja, kangaskasseja ja liinoja. Kuosi on vapaasti käytettävissä, kunhan käyttötarkoituksen hyväksyttää kuosin omistavalla Visit Kangasala-hankkeella.

Kangasala sai viime vuoden alkupuolella oman kuosin. Monikerroksiseen kaupunkikuosiin on koottu Kangasalle ominaisia maamerkkejä: luonto- ja matkailunähtävyyksiä, Kangasala-talo, kirkko ja vanha urkutehdas. Kuosin on suunnitellut taideteollinen suunnittelija Merja Palin, joka tänä vuonna loi oman kuosin myös Pälkäneelle. Hankekoordinaattorina toimi niin ikään Pälkäne-kuosin kanssa samassa tehtävässä toiminut Eeva Osa.

Ensimmäiset Taito Pirkanmaan Kangasala-kuosituotteet saatiin myyntiin viime syksynä. Taito Pirkanmaan vastaava neuvoja Liisa Huppunen kertoi tuolloin myytäväksi olevan tulossa puolipellavainen leivinliina kuosilla, kuosillinen leikkuulauta sekä valkoinen kangaskassi. Suunnista Kangasalle-hankkeen toteuttamaa ja Visit Kangasalan omistamaa kuosia saa käyttää monipuolisesti erilaisissa markkinointimateriaaleissa, kunhan kuosin käyttämisestä ilmoitetaan ja käyttöidea hyväksytetään Visit Kangasalalla. Kangasalalaisia yrittäjiä ja toimijoita kannustetaan käyttämään kuosia erilaisissa hankkeissa.

Tuotteiden tarkoitus on toimia esimerkiksi matkamuistoina ja tuliaisia, mutta vain mielikuvitus on rajana kuosin käytölle.

Mitä Kangasala-kuosille kuuluu nykyään?

Taito Pirkanmaan toiminnanjohtaja Tuula Ruusumaa kertoo, että Kangasala-kuosituotteet ovat olleet erittäin suosittuja. Useita tuotteita on tilattu jo uusia eriäkin. Uutena innovaationa tulivat Merja Palinin kehittämät neulesukat, joita ihmiset neuloivat suuria määriä, pala kerrallaan. Kuvia näistä julkaistiin tempauksen Facebook-tapahtumassa.

– Kuosi kestää katselua, siinä on paljon erilaisia elementtejä ja kerroksia, Ruusumaa kommentoi.

– Minusta tuntuu, että kangasalalaiset ovat erityisen kotiseuturakkaita. Tämän opin jo ollessani paikallislehden päätoimittaja.

Juuri nyt Kangasala-kuosin suhteen ei ole uusia, tarkkoja suunnitelmia, mutta erilaisten tuotteiden valmistuksesta tulee jatkuvasti kyselyitä.

– Jos ja kun uudelle tuotteelle on kysyntää, toki harkitsemme sen valmistamista, Ruusumaa kertoo.

 

Lue lisää:

Pälkäneen ylpeydenaiheet koottiin Pälkäne-kuosiin: ”Kuvaa inspiroivat maan voima, puhtaat vedet ja hallitseva kylänraitti”

”Alanvaihto todellakin kannatti”

Yksi kommentti

  1. businesskangasala

    Visit Kangasala ei ole hanke, vaan Kangasalan kaupungin matkailubrändi. Visit Kangasala -brändiä hallinnoi Business Kangasala Oy. Siis myös kuosiin liittyvät tiedustelut tulee ohjata Business Kangasala Oy:lle.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?