Kansanedustajat kiirehtivät valtatie 9:n parantamista

Pirkanmaalaiset kansanedustajat ovat jättäneet vuoden 2021 valtion talousarvioon aloitteita vauhdittaakseen valtatie 9 parantamista. Tampereen ja Oriveden välisen valtatie 9:n muuttamiseen nelikaistaiseksi välillä Alasjärvi–Käpykangas esitetään 69 miljoonan euron määrärahaa.

Kansanedustajien mukaan Tampereen ja Oriveden välisen tien muuttaminen nelikaistaiseksi tulee toteuttaa ja työt tulisi aloittaa viipymättä välillä Alasjärvi–Käpykangas.

– Suomen liikenneverkon strategisessa tilannekuvassa yhteysvälillä Tampere-Jyväskylä on maamme pääväylistä eniten merkittäviä palvelutasopuutteita ja toiseksi eniten merkittäviä liikenneturvallisuuteen liittyviä puutteita, kertoo Pirkanmaan kansanedustajien neuvottelukunnan puheenjohtaja Veijo Niemi.

Valtatie 9 muodostaa yhden Suomen tärkeimmistä itä–länsi-suuntaisista kuljetusten reiteistä, ja se on keskeinen poikittaisliikenteen valtasuoni. Valtatie 9 on myös osa Euroopan laajuista TEN-T (E63) kattavaa liikenneverkkoa ja tie kuuluu Väyläviraston määrittelemiin raskaan liikenteen runkoyhteyksiin.

Tampereen päässä valtatie 9 on Suomen vilkkain kaksikaistainen tie, jossa liikennemäärä on 21 400 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tampere–Orivesi-yhteysvälin liikennemäärän arvioidaan olevan vuonna 2040 jo 16 000–33 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Vuoteen 2030 mennessä raskaan liikenteen määrä Aitovuoren ja Tarastejärven välillä on nousemassa jo 2600 ajoneuvoon vuorokaudessa. Pirkanmaan maakuntakaavassa osoitetaan valtatie 9:n varrelle uusia työpaikka-alueita esimerkiksi Tarastenjärven jätteenkäsittelyalueen ympäristöön, maanvastaanotto- ja kierrätysalueita, kiviaineshuollon alueita, puuterminaaleja sekä tuulivoimaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?