Yrjöttääkö liikenteessä?

Välillä liikenteessä kohtaa huonoja, jopa oksettavan kehnoja autoilijoita. Oletko sinäkin kohdannut jonkun tästä porukasta?

Vakionopeudensäädin-Veikko. Sandra Bullock olisi jäänyt työttömäksi, jos Veikko olisi ollut samassa bussissa elokuvassa Speed – kuoleman kyydissä. Veikon salaisuus on tasaisuus: 70 kilometrin tuntinopeus pysyy hievahtamatta, vaikka välillä tulisi kuudenkympin tai satasen tieosuuksia. Vaihtuvat nopeusrajoitusnäytöt ovat Veikolle myrkkyä.

Vilkku-Veera. Vilkku-Veera ilmaisee itseään huonosti, mikä näkyy liikenteessä vilkun käyttämisen vaikeuksina. Taustalla saattaa olla myös auton tekniikkavika, toisin sanoen vilkku ei vain toimi. Koskaan. Vilkku-Veerasta löytyy myös harvinaisempi ”hyperaktiivi” -malli, joka vilkuttaa myös suoraan ajaessaan tai esimerkiksi liikenneympyrässä vasemmalle.

Puskuri-Pasi. Läheisyydenkaipuu ja bensansäästötavoitteet saavat Puskuri-Pasin liimautumaan 30–100 senttimetrin päähän takapuskuristasi. Mitä suurempi tie ja nopeus, sitä lähemmäs hän haluaa. Puskuri-Pasi haluaa mahdollisimman lähelle myös pysäköidessään – jos ei taakse tai eteen, niin ainakin sivulle. Mielellään kuskin puolelle.

Nöyrä-Noora. Teiden ritaritar antaa aina tilaa – silloinkin kun ei tarvitsisi. Ongelmallista se on esimerkiksi moottoritien liittymissä, joissa etuajo-oikeutettu Noora tuntee usein pakottavaa tarvetta hidastaa ja päästää kiihdytyskaistaa ajava liittymään tielle.  Odottaa hyvänäkymäisessä risteyksessäkin liikkeelle lähtemistä aina siihen asti, että näköpiirissä ei ole muita autoja. Tulee huonosti toimeen Vilkku-Veeran kanssa.

Kirjoittaja on Sydän-Hämeen Lehden päätoimittaja, joka kaikkien muiden tapaan on keskivertoa parempi autonkuljettaja ja kohtaa liikenteessä kaikenlaisia säheltäjiä.

Jojo-Jussi. Vakionopeudensäädin-Veikon täydellinen vastakohta. Ajonopeus vaihtuu vaikka nopeusrajoitus ei. Usein kädessä on matkapuhelin, jonka aallot saavat hänen autonsakin vastustamattomasti liikehtimään levottomasti puolelta toiselle. Jussin bravuureihin kuuluu myös vauhdikas ohitus ja sen jälkeen jarrujen epätoivoinen painaminen 200 metrin päässä olevan valvontakameran kohdalla ennen uutta kiihdytystä.

Tuikkaaja-Taina. Ajatusmaailmaltaan täysin erilainen Nöyrä-Nooran kanssa. Luottaa muiden jarruihin ja (virheellisesti) omaan lähtönopeuteensa. Ei ole rakoa, johon Taina ei ehtisi tai ainakaan uskoisi ehtivänsä, liityttiin liikenteeseen sitten rampilta, kiertoliittymän kautta tai risteyksestä kolmion takaa. Ei muiden suosikki etenkään talvisin. Korkeat vakuutusmaksut.

Ylemmyys-Yrjö. Kaikkia muita parempi kuljettaja, ja on yleensä aina oikeassa (muut väärässä, ellei poliisi toisin sano). Legenda kertoo olevan usein tietyn ikäluokan ja sukupuolen edustaja ja sitkeiden huhujen mukaan tietynmerkkisellä autolla liikkuva, mutta tähän on syytä suhtautua varauksella. Tiedän – kuten sinäkin – että joskus meitä kaikkia yrjöttää.