Daim-kakkua, maitorahkaa ja kaikki muu mitä Roosa Laakkonen ja Henri Haapasaari syövät viikon aikana – urheilijoiden ruokapäiväkirjat kertovat

LP Kangasalan Roosa Laakkonen ja KU-68:n Henri Haapasaari avaavat urheilijan suhdetta ruokaan. Samalla avautuvat kaksikon pitämän ruokapäiväkirjan sivut.

Roosa Laakkonen

Roosa Laakkonen.

lentopalloilija, LP Kangasala, Mestaruusliiga

”Minulla on aina ollut hyvä suhtautuminen ruokaan. Tärkeintä on, että ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi. Urheilen paljon joten tarvitsen paljon ravintoa että jaksan ja palaudun. Kun tähän päälle kun lisätään koulu, pidän huolen että jääkaapissa on aina jotain ruokaa, joko valmiina tai aineksia johonkin ruokaan. Kun vuorokaudessa on tunnit tiukilla, olen huomannut että joskus on hyvä mennä helpomman kautta ja ostaa valmisruokaa tai käydä ulkona syömässä.

Olen suuri herkuttelija. Rakastan kaikkia herkkuja ja ostan niitä aina jos tekee mieli. Isommat herkuttelut painottuvat kuitenkin viikonloppuun. Koen, että kun päivän pääateriat ovat kunnossa, voin välillä herkutella.

Tämä oli erikoinen viikko siitä että en ehtinyt montaa kertaa syödä kotona tai kokata itse. Minulla oli viimeinen viikko työssäoppimista vanhainkodissa ja sinne vien aina omat eväät.

Viikkoon mahtui myös kaksi peliä, jolloin syömme pelin jälkeen/joskus ennen huoltoasemalla. Eväitä ostan joskus nopeasti kaupasta, koska en jaksa kantaa isoa määrää ruokaa mukanani.

Koska viikko oli kiireinen, se helpotti arkea että söin enemmän muualla kuin kotona. Pidän kokkaamisesta paljon ja olisi mukavaa jos siihen olisi enemmän aikaa. Meillä kotona tehdään aika perusruokia joihin menee aikaa max 30 min. Kiireisten viikkojen pelastus onkin ollut suunnitelmallisuus, esim. milloin käydään kaupassa ja eväiden valmistus etukäteen.”

PÄIVÄ 1 / Roosa Laakkonen

* Puntti klo 9-11

Aamupala

  • Puuro mustikoilla
  • Munakas

Lounas

  • Riisiä, kanakastiketta, muutama kasvispulla, salaattia (lounasravintola)
  • Celsius-kofeiinijuoma

Välipala

  • Banaani

Päivällinen

  • Lihapullia ja muusia puolukkahillolla (Ikea)
  • Pala Daim-kakkua

Iltapala

  • Kaura-omenapaistosta ja vaniljakastiketta

 

PÄIVÄ 2 / Roosa Laakkonen

*Treenit klo 9-10, työpäivä klo 13-20

Aamupala

  • Puuro mustikoilla
  • Munakas

Lounas

  • Kanaa, riisiä ja kasviksia
  • Nocco-kofeiinijuoma

Välipala

  • Rahka
  • Kaksi leipää juustolla, kinkulla ja kurkulla

Päivällinen

  • Kanaa, riisiä ja kasviksia

 

Iltapala

  • Tee
  • Banaani
  • Neljä Domino-keksiä

 

PÄIVÄ 3 / Roosa Laakkonen

* Työpäivä klo 8-15, treenit klo 17.30-20

 

Aamupala

Puuro mustikoilla ja omenahillolla

Munakas

 

Välipala

  • Kaksi leipää juustolla, kinkulla ja kurkulla
  • Rahka
  • Banaani

Lounas

  • Kanaa, riisiä ja kasviksia
  • Konvehteja

Välipala

  • Kolme lämmintä voileipää uunissa, täytteenä tonnikalaa ja juustoa
  • Rahka

Päivällinen

  • Kanapekonipastaa
  • Vissyä

 

PÄIVÄ 4 / Roosa Laakkonen

* Työpäivä klo 7-14 ja peli Huittisissa klo 18.30

 

Aamupala

  • Puuro mustikoilla ja omenahillolla
  • Munakas

Välipala

  • Kaksi leipää juustolla, kinkulla ja kurkulla
  • Rahka

Lounas

  • Pekonipasta (valmisruoka)
  • Banaani
  • Konvehteja

Välipala

  • Kaksi leipää juustolla, kinkulla ja kurkulla
  • Rahka
  • Banaani
  • Nocco-kofeiinijuoma

Päivällinen

  • Kanapastavuoka (huoltoasema)
  • Salaattia

 

PÄIVÄ 5 / Roosa Laakkonen

* Puntti klo 9.30-11 ja lajitreeni 15.30-17

Aamupala

  • Puuro mustikoilla
  • Munakas

Lounas

  • Kinkku-pekonipizzaa, kasvispizzaa (lounasravintola)
  • Salaattia

Välipala

  • Täytetty leipä
  • Rahka
  • (Treenin jälkeen banaani)

Päivällinen

  • Kaksi jauhelihapihviä, tortellinejä, tomaattia, ketsuppia
  • Vissyä

 

PÄIVÄ 6 / Roosa Laakkonen

* Aamutreenit 9.30-10.30, Peli Raisiossa klo 15.30

Aamupala

  • Puuro mustikoilla ja omenahillolla
  • Munakas

Lounas

  • Perunamuusia, kanaa ja kastiketta (huoltoasema)
  • Salaattia
  • Kaksi leipää tuorejuustolla

Välipala

  • Rahka
  • Banaani

Päivällinen

  • Hampurilaisateria (Burger King)

 

PÄIVÄ 7 / Roosa Laakkonen

* Vapaapäivä

Aamupala

  • Puuro mehukeitolla
  • Croissantti ja lihapasteija

Lounas

  • Lohta, perunamuusia ja salaattia
  • Lihapasteija
  • Geisha-suklaapatukka

Välipala

  • Jogurttia myslillä
  • Kaksi paahtoleipää, päällä juustoa ja kinkkua

Päivällinen

  • Lasagnea ja raejuustoa
  • Kaksi suklaapatukkaa

Iltapala

  • Tuplajuustohampurilainen ja mansikkapirtelö (McDonald’s)

 

Henri Haapasaari

Henri Haapasaari.

salibandypelaaja, KU-68, salibandyn 2-divisioona

”Viikoittainen perusrytmi rakentuu osittain tiistain, keskiviikon ja perjantain joukkueharjoitusten ympärille.

Kokkailen maanantaisin ja keskiviikkoisin päivällistä, joita syömme avopuolisoni kanssa aina kahtena päivänä (esimerkiksi maanantain ruoka maanantaina ja tiistaina), koska treenipäivinä ei ole töiden jälkeen kunnolla aikaa tehdä ruokaa. Joukkueen harjoitukset kestävät kaksi tuntia ja matkat päälle, niin monesti syön niiden jälkeen vielä yhden ns. lämpimän ruuan.

Viikonloppuisin se, miten tehdään ruokaa, vaihtelee muiden menojen ja pelien mukaan. Olen töissä Tampereen keskustassa ja lounasta tulee syötyä vaihtelevasti eri ravintoloissa, joissa lounasta tarjolla.

Aamuisin syön yleensä aika kevyesti, pelipäivinä vähän reilummin esimerkiksi puuroa ja kananmunia. Kahvia tulee päivän aikana juotua aika reilusti aamulla, ruuan päälle ja muissa väleissä. Myös vettä, erityisesti vissyä ja kivennäisvettä, juon suhteellisen paljon päivän aikana, mikä on kai ihan hyvä asia. Toimistolla on toisinaan tarjolla jotain pientä herkkua kahvin kanssa, niitä en viitsinyt listata kaikkia ylös ruokapäiväkirjaan…

Seurannassa ollut viikko oli hieman normaalista poikkeava, koska koronatapausten takia viikon kaksi ottelua (yksi viikonlopulta ja yksi keskiviikolta) siirtyivät myöhempään ajankohtaan. Lauantaina ollut joukkueen saunailta ja isänpäivä myös vaikuttivat osaltaan jossain määrin viikonlopun ruokailuihin.”

PÄIVÄ 1 / Henri Haapasaari

*Treenit

  • aamupala: karjalanpiirakka ja hedelmäsmoothie
  • lounas: kaikennäköistä salaattia. possun pihvi maustevoilla ja maalaisranskalaiset
  • välissä skyr maitorahka, ruisleipää
  • päivällinen: eilen valmistetut paprikat jauheliha/riisi -täytteellä ja salaattia
  • banaani juuri ennen reeneihin lähtöä
  • iltasyömiset: treenien jälkeen söin loput jämät päiväruuasta ja ennen nukkumaanmenoa mm. riisikakkuja, leipää ja mandariinin

 

PÄIVÄ 2 / Henri Haapasaari

*Treenit

  • aamupala: banaani ja jogurtti
  • lounas: lasagne ja salaattia
  • muromyslijugurtti
  • päivällinen: sokokselta lohisalaatti + ruisleivät mukaan ja kiireellä reeneihin
  • iltasyömiset: terveellinen pakastepizza uuniin

 

PÄIVÄ 3 / Henri Haapasaari

* saunailta

  • aamulla siskon luona käymässä aamupalalla: herkullista kauraleipää, munakasta, siskon omatekemiä donitseja
  • päivästä kaupan valmis taco-salaatti
  • saunailta: oli tilattu mm kermaperunaa, lihapullia, kananrintaa siipikastikkeessa, salaatit ja patongit. Muutama olut ja lonkero tuli siinä myös nautittua saunan lauteilla.

 

PÄIVÄ 4 / Henri Haapasaari

* saunailta venyi aika myöhään ja tuli nukuttua pitkään, en syönyt varsinaista aamupalaa, jonkun leivän vain… 

  • isän kanssa Nesteellä kahvilla, söin samalla french dogin.
  • siskon luona isänpäivän viettoa, hyviä espanja/italia tapaksia ja itse tehtyä pizzaa
  • kotona ennen nukkumaanmenoa skyr maitorahka ja riisikakkuja

 

PÄIVÄ 5 / Henri Haapasaari

  • aamulla banaani ja lihapasteija
  • lounaalla salaattia, lohkoperunoita ja paneroitua kanaa
  • välissä meni kaupan hedelmäsmoothie
  • kokkailin kotona jauhelihabolognesekastikkeen, pastaa ja vihersalaatti
  • illan mittaan tuli syötyä kaikennäköistä; leipää, hedelmiä, jugurttia ym.

 

PÄIVÄ 6 / Henri Haapasaari

*Treenit

  • aamulla pari ruisleipää
  • naudanlihapullat riisillä ja salaatilla
  • Skyr-rahka (taas)
  • ennen reenejä eilistä kastiketta, pastaa ja salaattia. matkalla reeneihin yksi banaani
  • illalla reenien jälkeen bonuksena anopin tekemää karjalanpaistia ja muusia, jota puoliso oli tuonut viikonlopun sukuloinniltaan.
  • iltapalaksi pari mandariinia ja ruisleipää

 

PÄIVÄ 7 / Henri Haapasaari

  • aamulla kaupasta kolmioleipä ja banaani
  • lounaalla paljon salaattia ja pari lautasta kanakeittoa
  • Skyr-maitorahka ja pullakahvit
  • kotikokkailua taas luvassa; uunilohta, keitetyt perunat + porkkanat ja salaatti
  • illan aikana mm. hedelmäsmoothie, riisikakkuja, mandariini jne.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?