Tulossa oleva jätelain muutos tulee vaikuttamaan myös tähän lieteasiaan. Aikaisemmin sakokaivoliete oli erikseen lisätty yhdyskuntajätteeseen vahvalla kirjauksella: ”mukaan lukien sako- ja umpikaivoliete”. Uudessa EU-direktiivissä (2018/851) asia on kirjattu juuri päinvastoin ja siinä todetaan seuraavasti: ”Yhdyskuntajätteeseen ei sisälly tuotantoteollisuudesta, maataloudesta, metsätaloudesta, kalastuksesta, sakokaivoista sekä viemäriverkosta ja viemäriveden käsittelystä peräisin oleva jäte, mukaan lukien puhdistamoliete, romuajoneuvot tai rakennus- ja purkujäte.”
Sakokaivoliete on uudessa EU-direktiivissä luokiteltu samaan asemaan kuin viemäriverkoston lietteet, joiden hallinnointiin ja laskutukseen ei Pirkanmaan Jätehuolto Oy:llä ole luonnollisesti mitään oikeutta. EU:n jätedirektiivistä (EU 2018/851) löytyy sakokaivolietteen poistaminen yhdyskuntajätteestä 1. artiklassa ”Kohde ja soveltamisala” alakohdassa 3 (kohta 2 b).
EU-direktiiviä tulee noudattaa Suomessa jo nyt, koska Suomen lainsäädäntö on viivästynyt yli EU-direktiivin säätämisen määräajan 5.7.2020.
EU-säädöksessä 6.3.3 todetaan seuraavasti: ”Direktiivit eivät ole suoraan sovellettavia. Ne luovat oikeuksia ja velvollisuuksia jäsenvaltion kansalaisille yleensä vasta sen jälkeen, kun ne on pantu täytäntöön kansallisesti. Jäsenvaltion kansalainen voi kuitenkin vedota direktiivin säännökseen jäsenvaltion viranomaista vastaan, jos säännöksellä on välitön oikeusvaikutus. Tämä voi tulla kyseeseen, jos jäsenvaltio on laiminlyönyt direktiivin täytäntöönpanon sille asetetussa määräajassa tai täytäntöönpano on ollut virheellinen. Edellytyksenä on direktiivin säännöksen riittävä selvyys ja täsmällisyys sekä ehdottomuus.”
Suomi on laiminlyönyt direktiivin täytäntöönpanon ja direktiivin osalta voidaan todeta, että sen säännökset ovat riittävän selviä ja täsmällisiä sekä ehdottomia.
Tämä EU-direktiivi oli implementoitava Suomen lainsäädäntöön 5.7.2020 mennessä, mutta sen hyväksyminen on siirtynyt myöhemmälle. EU-jätedirektiivin vastaista kirjausta ei voi Suomen jätelakiin laittaa, vaikka sitä on ympäristöministeriön virkamiesten toimesta kovasti yritetty. On varsin selvää, että kun sako- ja umpikaivolietteet on poistettu EU:n jätedirektiivistä yhdyskuntajätteen määritelmästä, niin sitä ei voi sinne ujuttaa toista kautta pari riviä myöhemmin. Asiaa voidaan joutua punnitsemaan tarvittaessa vielä EU-tuomioistuimessa, jos nämä erikoiset vastakkaiset kirjaukset tulevat EU:n jätedirektiivin vastaisesti lopulliseen jätelakiin.
Tällä on suuri merkitys myös tämän lietteiden kuljetuksen kanssa. Koska sako- ja umpikaivolietteet poistuvat yhdyskuntajätteen määritelmästä, poistuu myös Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n oikeus hallinnoida näitä lietteitä.
Alueellinen jätehuoltolautakunta ja Pälkäneen ympäristöasioista vastaava lautakunta voi tietysti vedota meidän kansalliseen jätelakiimme, mutta Hämeenlinnan hallinto-oikeus joutuu tutkimaan direktiivin säädöksen. Siinä jäävät sitten paikalliset viranomaiset sivurooliin.
Olen tehnyt alueellisen jätehuoltolautakunnan esittelijästä valituksen hallinto-oikeuteen epäillyn virkavastuun laiminlyönnin vuoksi, kun hän ei ole esitellyt yllä olevia seikkoja lautakunnalle. Valituspäätöstä odotellessa en voi pälkäneläisiä neuvoa muuten kuin miettikää ketä äänestätte tulevissa kuntavaaleissa.
Matti Kulkas
40 vuotta kaivoja tyhjentänyt urakoitsija Tampereelta