Moottoripyörät yhdistävät isää ja tytärtä – Elli Eronen osallistuu heinäkuussa ensimmäiseen kilpailuunsa

03.07.2021 09:00

Elli Eronen osallistuu heinäkuun lopulla ensimmäiseen kilpailuunsa.

Kangasalalainen 15-vuotias Elli Eronen aloitti moottoripyöräharrastuksen 13-vuotiaana. Harrastuksen pariin houkutteli isä Tommi Eronen, jota kaksipyöräiset ovat aina kiinnostaneet. Isä toivoi, että jompikumpi tyttäristä innostuisi, mutta halusi kuitenkin kiinnostuksen tulevan lapselta itseltään. Kun Elli Eronen sanoi haluavansa kokeilla ajamista, aloitti hän ensin pienemmällä pyörällä, josta pian siirryttiin jo isompiin.

– Huomasin nopeasti, että se oli oma juttu. Vauhti ja jännitys saivat kiinnostumaan lajista.

Elli Eronen harrastaa ratamoottoripyöräilyä. Toisin kuin maantiellä ajaessa, radalla ajokorttia ei tarvitse. Heinäkuun lopussa Erosen on tarkoitus osallistua ensimmäiseen kisaansa Alastaron moottoriradalla. Kyseessä on SM-sarjan osakilpailu Supersport 300-luokassa, jossa kuskit ovat lähinnä 13–18-vuotiaita. Kisaa varten Erosen oli ensikertalaisena suoritettava ajajatutkinto, johon sisältyi teoriaosuuden lisäksi radalla annettava ajonäyte.

Tommi Eronen sanoo, että 13 on lajin piirissä myöhäinen aloitusikä. Pienemmät lapset aloittavat ajamisen MiniGp-pyörillä, joissa istuinkorkeus on 50–70 senttimetriä.

Samaa välinettä lukuun ottamatta rata- ja maantieajolla ei ole paljoa yhteistä. Pian Elli Eronen pääsee ajelemaan myös kevytmoottoripyörällä eli kevarilla, johon vaaditaan 16 vuoden ikä ja A1-ajokortti. Vaikka kevari on Ellille vain kulkuväline, isä sanoo, että ratamoottoripyöräilyssä opitut taidot tukevat turvallista maantieajoa.

Eronen kertoo, että moottoripyöräilyssä harjoitellaan tarkkuutta. Jarrua ja kaasua on käytettävä juuri oikeassa kohdassa, ja ajolinjat ovat tärkeitä. Toukokuun lopulla hän kävi isänsä kanssa ajamassa Kemoran radalla ja ilahtui huomatessaan kehityksen verrattuna viime vuoteen.

– Kehitys näkyi kierrosajoissa, ja rataa osasi käyttää paremmin. Myös ajoasennossa oli tapahtunut kehitystä, Elli Eronen sanoo.

Hän haluaa saada kokemusta kilpailuista ja kehittyä lajissa mahdollisimman nopeasti. Ensimmäiset kilpailut jännittävät, mutta hän on myös innoissaan.

Vaikka moottoripyöräily on yksilölaji, myös sosiaalinen puoli on tärkeä. Eroset kehuvat lajin ilmapiiriä ja sanovat, että varikolla kokeneemmat kuljettajat jakavat neuvoja ja auttavat kehittymään.

Talvella, kun varsinainen ajoharjoittelu jää tauolle, Elli Eronen käy kuntosalilla ja lenkillä. Sadekelillä pystyy ajamaan siihen tarkoitetuilla renkailla. Tommi Eronen sanoo, etteivät monet harrastajat aja sadekeleillä, mutta kilpakuljettajien on harjoiteltava myös huonommassa säässä ajamista.

Rata-ajossa on oltava hyvät suojavarusteet, jotka suojaavat kuljettajaa kaatuessa. Ajaessa kuljettajalla on kypärä, ratahanskat, kokonahkapuku, selkäsuoja ja ajosaappaat. Elli Eronen kertoo, ettei kaatuminen ole yleistä, mutta on hänkin hiljaisesta vauhdista joskus kaatunut. Tommi Eronen lisää, että yleensä pyörälle käy pahemmin kuin kuljettajalle.

– Loukkaantumisia tapahtuu hirvittävän vähän ajomääriin nähden. Radat ovat turvallisia ja suojavarusteet hyvät. Ei tämä ole sen vaarallisempi harrastus kuin laskettelu tai ratsastus, Tommi Eronen sanoo.

Ajamisen lisäksi monet harrastajat myös huoltavat pyöriään itse. Isä tekee huoltotyöt, mutta myös Elli Eronen on opetellut perushuoltoa kuten renkaiden ja öljyjen vaihtoa sekä jarruhuoltoa. Ajaminen ja pyörien huoltaminen ovat mukavaa yhteistä tekemistä.

– On kiva olla iskän kanssa, tämä on meidän oma juttu.

Harrastuksesta kiinnostunutta Eroset rohkaisevat hankkimaan pyörän ja tulemaan rohkeasti radalle kokeilemaan, sieltä saa myös apua. Esimerkiksi MotOrg ry järjestää useita ajoharjoittelukoulutuksia eri moottoriradoilla tänäkin kesänä. Pääkaupunkiseudulla järjestetään myös kokeilupäiviä pienillä pyörillä.

Moottoripyöräilyssä harjoitellaan tarkkuutta. Jarrua ja kaasua on käytettävä oikeassa kohdassa, ja ajolinjat ovat tärkeitä.