Terveyspalveluiden puhelinjärjestelmä uudistuu ensi viikolla – jatkossa valitaan itse joko kiireettömän tai kiireellisen hoidon tarpeen linja

Pälkäneen ja Kangasalan terveyspalveluissa otetaan käyttöön uusi puhelinjärjestelmä tiistaina 7.9. aamukahdeksasta alkaen. Siirtymävaiheessa maanantaina 6.9. takaisinsoittopyyntöjä ei voi jättää kello 13 jälkeen.

Kaikkien terveyspalveluiden puhelinnumerot säilyvät ennallaan, mutta omalle terveysasemalle soittaessa automaatti ohjaa jatkossa valitsemaan joko kiireettömän tai kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin linjan. Jos valintaa ei tee, puhelu ohjautuu automaattisesti kiireettömään hoidon tarpeen arvioon.

Kiireettömällä hoidolla tarkoitetaan terveyspalveluiden mukaan esimerkiksi vuosikontrollien ajanvarausta, pitkäaikaiseen tai krooniseen sairauteen liittyvää seurantaa, reseptien uusimista, laboratoriovastauksien tiedustelua sekä todistus- ja läheteasioita.  Kiireellisellä hoidolla puolestaan tarkoitetaan äkillistä sairastumista tai voinnin huononemista, joka ei kuitenkaan ole henkeä uhkaava tilanne. Näissä tapauksissa terveydenhuollon ammattilaisen arvio tilanteesta ja hoidosta tulisi kuitenkin tehdä muutaman päivän kuluessa, ja tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi äkilliset tulehdusoireet, haavat, loukkaantumisesta johtuvat kivut, lyhyttä sairaslomaa vaativat oireet sekä kroonisen sairauden äkillinen huononeminen.

Henkeä uhkaavissa tilanteissa, kuten rintakivussa tai aivoinfarktiepäilyssä, tulee ottaa yhteys yleiseen hätänumeroon 112.

Soittaessa terveyspalveluihin voi joko jäädä jonottamaan linjalle tai jättää takaisinsoittopyynnön. Automaatti ohjeistaa ensimmäisen kerran takaisinsoittopyynnön jättämisessä 30 sekunnin jonotuksen jälkeen. Kiireellistä hoidon tarpeen arvioita vaativat takaisinsoitot pyritään soittamaan saman päivän aikana, kiireetöntä hoidon tarpeen arviota vaativat takaisinsoitot soitetaan viimeistään kolmantena arkipäivänä.

Terveysasemien, koronapuhelimen sekä koronarokotusten ajanvarausnumeron takaisinsoitot saapuvat kaikki 03 5655 4000 -numerosta. Sama numero näkyy myös silloin, kun lääkäri soittaa. Jos et pääse vastamaan takaisinsoittoon, jää odottamaan, että sinua yritetään tavoittaa uudelleen, terveyspalveluista neuvotaan.

Muutoksen myötä kaikki terveysasemien, päivystyksen ja suun terveyspalvelujen puhelut tallennetaan.

Puhelusta ja jonotusajasta menee soittajan liittymäsopimuksen mukainen maksu.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?