Selitykset eivät auta kuntoremonttia suunnittelevaa – pitkäjänteisyyden puutekin vaivaa usein

Anu Mäkinen on työskennellyt 19-vuotiaasta saakka liikunta-alalla. Nykyisin hän on sekä personal trainer että ryhmäliikuntaohjaaja. (Kuva: Laura Tammisto/Studio Torkkeli oy).

Kun kesän grilli- ja viihdekausi näkyy kropassasi turhan selvästi tai tunnet muuten luisuneesi rapakunnon suuntaan, älä jossittele ja siirrä ryhtiliikkeen aloittamista. Jokainen tehty treeni tai otettu askel vie kohti tavoitettasi. Personal trainerina jo parikymmentä vuotta työskennellyt kangasalalainen Anu Mäkinen on kuullut vuosien varrella monenlaisia selityksiä. Kuntoremonttia suunnittelevalla on hämmästyttävän vilkas mielikuvitus silloin, kun pitää keksiä tekosyitä olla vielä tämä päivä tai viikko hikoilematta kävelylenkillä tai lihaskuntoharjoituksissa.

– Kyllä sieltä valitettavasti nousee joskus esiin melkoista selittelyä tyyliin, että enpä voi treenata, kun lemmikkikissa on hieman kipeänä. Kovasti sitten vannotaan elämäntaparemontin alkavan jo seuraavalla viikolla, Mäkinen sanoo.

Juuri vankan päätöksen tekeminen kuntoilun aloittamisesta ja fiksun ruokavalion noudattamisesta ovat olennaisia asioita. Muutosta täytyy haluta. Tässä ja nyt. Aikajanan toinen pää on niin ikään tärkeä. Ei kenestäkään viikon tai edes kuukauden ponnisteluilla tehdä teräsmiestä tai -naista. Jos ylipainoa on kertynyt runsaanlaisesti ja kuntoarvot ovat pudonneet surkeiksi, täytyy jaksaa tehdä uuden minänsä eteen töitä tinkimättä.

– Pitkäjänteisyyden puute on yksi kompastuskivi. Samoin hektinen elämäntyyli. Moni asia kilpailee siitä vapaa-ajasta, joka ihmiselle arjessa jää. Tuloksia tulee niille, jotka treenaavat säännöllisesti ja syövät terveellisesti, Mäkinen muistuttaa.

Hänen mukaansa varsinkin naisilla on usein se käsitys, että kuntosalille tai vastaavaan treenipaikkaan mennessään pitäisi jo olla laihduttanut itsensä tiettyihin mittoihin ja päällä pitäisi olla tyylikästä urheilukampetta. Mäkinen painottaa, että juuri sinne salillehan sitä kehoa mennään muokkaamaan ja kuntoa kasvattamaan.

Lajeja riittää

Itselle mieluisan liikuntamuodon löytäminen on tietenkin tärkeää harrastuksen jatkuvuuden ja sitä kautta tulosten kannalta. Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa lajia.

– Kannattaa kokeilla rohkeasti. Jollekin punttisali tai kahvakuulailu on se oma juttu, ja joku taas tykkää kotijumpasta tai vaikka lenkkeilystä. Myös joogan ja pilateksen kaltaiset hieman pehmeämmät lajit ovat suosittuja. Ammattilaisilta on hyvä kysyä vinkkejä, Mäkinen toteaa.

– Tavoitteellisuus edistää kunnon kohoamista ja painon hallintaa. Pienten välitavoitteiden saavuttaminen motivoi tehokkaasti eteenpäin.

Niin personal trainerin kuin ravinto-ohjaajan koulutuksenkin takavuosina hankkinut ruutanalaisnainen on itse ottanut aikoinaan treeniinsä kovempiakin tavoitteita. Hän kilpaili vapaaohjelma-fitnessissä ensimmäistä kertaa 24-vuotiaana vuonna 1998.

SM-kultaa kilpalavalta irtosi kahdesti, ja pääsipä Mäkinen myös edustamaan Suomea sekä EM- että MM-kilpailuihinkin. Nykyisin Mäkinen treenailee lähinnä omaksi ilokseen ja pitääkseen huolta hyvinvoinnistaan. Personal trainerina hän paiskii hommia etenkin tamperelaisella Powerhouse Gym -kuntosalilla.

Vuosituhannen vaihteen tienoilla perustamansa oman kuntosalin liiketoiminnan Mäkinen myi aikoinaan Fressi-ketjulle, mutta jatkaa yhä Fressillä ryhmäliikunnanohjaajana joitakin tunteja viikossa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?