Kostianvirran alakoululla opittiin liikenteestä – kuskin kopissa käyminen oli takuuvarma elämys

Kun ylittää tietä, pitää olla useita metrejä väliä niin, että pystyy morjenstamaan kuskia. 1B-luokkalaiset varmistuivat siitä, että kuljettaja näkee jalankulkijan. Kuvassa myös Liikenneturvan Ari-Pekka Elovaara.

Iso ajoneuvoyhdistelmä on parkissa Kostianvirran yhtenäiskoulun alakoulun takapihalla. Ympärillä parveilee kiinnostuneita silmäpareja. Valistustyö on tällä hetkellä käynnissä ekaluokkalaisille.

– Mistä tietää, että kuljettaja näkee teidät? kysyy Ari-Pekka Elovaara Liikenneturvasta.

Käsiä on heti pystyssä. Auto hidastaa, vastaa yksi, johon toinen, että silloin, kun jalankulkija näkee kuljettajan – kun voi saada katsekontaktin.

Elovaara on mielissään vastauksista ja ottaa muutaman vapaaehtoisen Siveniuksen ajoneuvoyhdistelmän eteen havainnollistamaan asiaa. Kuljettaja Pasi Sivenius astuu kuljettajankoppiinsa.

– Jos menette ihan ison auton eteen, kuljettaja ei näe teitä. Pitää olla useita metrejä etäisyyttä niin, että pystytte morjenstamaan kuskia. Ja aina pitää varmistua siitä, että kuljettaja on nähnyt teidät.

Elovaara korostaa vielä, että jos ei näe kuljettajaa, kuljettaja ei näe jalankulkijaakaan. Tämä voi joskus unohtua.

Kyseessä on Turvaa tenaville -liikenneturvallisuuspäivä. Liikenneturvan lisäksi mukana on Pälkäneen 4H-yhdistys ja kangasalalainen kuljetusliike Sivenius.

Pasi Sivenius lähti mielellään mukaan tempaukseen, jossa tuodaan tietoutta ja konkreettisia esimerkkejä lapsille. Myös kuskin kopissa käyminen oli lapsille mieluisaa puuhaa.

– Tämä on erityisen tärkeää ja ajankohtaista, kun miettii Onkkaalantien remonttiakin. Siinä on isoja työkoneita jatkuvasti, joten lapsilla on hyvä olla ymmärrys näistä asioista, Pasi Sivenius sanoo.

Pasi Sivenius ohjeisti koululaisia, kun he kokeilivat kuskin paikalle menoa. Vuorossa 1B-luokan Viljami Niemelä.

Suojaa aina pää kypärällä!

Toisella rastipisteellä on menossa tietoisku pyöräilykypärän merkityksestä. Liikenneturvan Juha Välilä muistuttaa, että kypärä pitää olla aina päässä, ja klipsi laitettuna kiinni.

– Ikinä ei voi tietää, jos tulee este eteen. Pää voi iskeytyä tosi pahasti, jolloin oikein kiinnitettynä kypärä suojaa vammoilta.

Tokaluokkalaisten ryhmä kuuntelee keskittyneesti, kun Välilä näyttää esimerkin raa’an kananmunan avulla. Hän laittaa sen pikkukypärää muistuttavan sisään ja klipsin tiukasti kiinni. Sitten lapset saavat laskea kolmeen, ja hän pudottaa kananmunallisen kypärän maahan. Ja kas, kananmuna on ehjä, joten kypärän teho on taattu.

Liikennesääntöjä pyöräilijän näkökulmasta käydään myös läpi.

– Tärkeintä on aina muistaa väistää. Kääntymismerkkiä pitää näyttää kädellä myös, eli näyttää kädellä siihen suuntaan, jonne on kääntymässä. Pyöräilijä käyttää aina tien oikeaa puolta.

Välilä korostaa lapsille pysähtymisen tärkeyttä, kun tullaan tienylitykseen. Aina pitää varmistua siitä, että auto pysähtyy odottamaan ylittäjää. Pyörä on hyvä taluttaa suojatien yli.

Yhdessä pisteessä käydään liikennemerkkejä läpi liikunnallisesti. Heidi Kiiltomäki ja Kaarina Syrjä Pälkäneen 4H-yhdistyksestä opastavat koululaisia liikennemerkkien syövereihin.

Lapset ovat selvästi korva tarkkana joka pisteellä. Keskittyminenkin herpaantuu vain harvoin.

2A-luokan Atte, Roihu, Ilmari ja Neo seuraavat tarkasti, kun Liikenneturvan Juha Välilä havainnollistaa pyöräilykypärän merkitystä kananmunan avulla.
Pysyykö kananmuna ehjänä pikkukypärän sisällä? 2A-luokan oppilaat odottavat vastausta, kun kypärä putoaa maahan.
Heidi Kiiltomäki ja Kaarina Syrjä Pälkäneen 4H-yhdistyksestä opastavat koululaisia liikennemerkkien syövereihin. Vuorossa 2C-luokka.
2C-luokan oppilaat painavat liikennemerkkejä mieleensä.
Pälkäneen 4H-yhdistyksen pisteellä oppilaat saivat myös liikuntaa, kun he opiskelivat liikennemerkkejä.