Kansallisen mediatutkimuksen uusimman mittauksen mukaan 96 prosenttia kaikista 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Lukumääränä tämä tarkoittaa yli 4,1 miljoonaa ihmistä.
Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 91–97 prosenttia, eri ammattiryhmissä työskentelevistä 91–99 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 94–98 prosenttia.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 88 prosenttia suomalaisista. Yleisintä digilukeminen on 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä, jossa digisisältöjä lukee 95 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin useampi kuin kolme neljästä (77 prosenttia) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina. Edellisen vuoden aikana yli 65-vuotiaillakin sanomalehden digitaalinen lukeminen ohitti painetun lehden lukemisen.
Uutismedian digitaalinen käyttö on nyt ensimmäistä kertaa painettua yleisempää kaiken ikäisten keskuudessa.
Painettua sanomalehteä lukee joka toinen (52 prosenttia) suomalainen: nuorimmista reilu neljännes (28 prosenttia) ja vanhimmista kolme neljästä.
Vain digitaalisena sanomalehtiä lukee 1,9 miljoonaa suomalaista. Yhtä moni lukee sanomalehtiä sekä painettuna että digitaalisena. Pelkästään painettuna sanomalehtiä lukee 344 000 suomalaista.
Myös vuonna 1929 perustetulla Sydän-Hämeen Lehdellä on vankka jalansija lukijoiden keskuudessa. Vuoden 2023 KMT:n mukaan Sydän-Hämeen Lehti tavoittaa digissä ja paperilla joka viikko 12 300 lukijaa. Painetulla lehdellä on viikoittain 9100 lukijaa.
Viikoittain ”Sydistä” lukee yli kahdeksan pälkäneläistä kymmenestä (82,4 prosenttia).
Sydän-Hämeen Lehti kuuluu Pirmediat Oy:hyn, joka julkaisee viittä tilattavaa paikallislehteä Pirkanmaalla. Ne tavoittavat viikoittain KMT:n mukaan noin 80 000 lukijaa. Pirmedioihin kuuluvat lisäksi alueellaan joka talouteen jaettava Pirkkalainen-lehti sekä paikallisradiot Tampereen Kiakkoradio ja Radio Sun.
Kansallinen mediatutkimus (KMT) perustuu kyselytutkimukseen, jossa kohderyhmänä ovat yli 15-vuotiaat suomalaiset. Tiedonkeruu tapahtuu ympäri vuoden, ja vuodessa vastaajia on noin 23 000.