Eläintenhoito on kova sana Anna Tapion koulussa – Kirsi-Marja Penttilä aloittaa eläimen ensiavusta, ja oppilaat pääsevät itse tekemään kaikkea

Ankat pääsivät tänään ulkoilemaan.

Ankat pitävät aikamoista elämöintiä. Aivan kuin ne arvaisivat, että pian tapahtuu jotakin. Ja oikeassa ovat – ne pääsevät ulkoilemaan. Vähän pitää ensin luikkia karsinan ovelta, ja sitten ei muuta kuin menoksi.

Kahdeksasluokkalaisten eläintenhoidon tunnilla on luvassa tänään ainakin kanojen ja ankkojen hoitoa. Myös ponit Diiva ja Hurmuri haetaan aitauksesta harjattaviksi.

– Eläinten kanssa oleminen on kivointa näillä valinnaisen tunneilla, huikkaavat Minttu Viljanen Riihimäeltä, Alli-Martta Ahonen Lahdesta ja Iida Salin Mikkelistä.

He paimentavat ankkojen liikkeitä silmä kovana. Nella Penttilä ja Milja Santala Aitoosta käsittelevät poneja varmoin ottein. Luottamus tuntuu olevan molemminpuolista.

Kirsi-Marja ”Kippana” Penttilä kysyy, onko vapaaehtoisia ankkojen karsinan siivoamiseen. Likainenkin työ on vain tehtävä, ja käsiä nousee helposti pystyyn.

Melinda Simonen Nurmijärveltä ja Emma Seise Luopioisista kehuvat putsaamisen lomasta, miten hienoa on, kun Anna Tapion koulussa pystyy ottamaan valinnaisaineeksi eläintenhoidon.

Kangasalalainen Hilla Uusitalo pitää oppiainetta monipuolisena.

– Parasta on, kun pääsee tekemään. Haavanhoitoakin meille on opetettu.

Hilla Uusitalo pitää eläintenhoitoa monipuolisena valinnaisaineena Anna Tapion koulussa.

Opi tuntemaan eläin

Myös eläinavusteiseen toimintaan keskittynyt Kirsi-Marja Penttilä pitää oppituntia kaksi tuntia viikossa. Valinnaisaineen ryhmässä on 14 oppilasta, tänään paikalla on 12.

– Aloitan eläimen ensiavulla ja opetan, miten toimitaan takapenkillä eläimen loukkaantuessa. Opettelemme muun muassa kuono- ja painesiteen tekemistä koiralle.

Penttilä korostaa oppilaille, miten tärkeää on oppia tuntemaan oma eläin: mikä sen laumakäyttäytyminen on ja mitä mikäkin ele tarkoittaa.

– Eläintä pitää oppia lukemaan. Jos se käyttäytyy huonosti, vika ei ole eläimen. Tällöin sen kanssa ei ole osattu kommunikoida.

Penttilä puhuu positiivisesta vahvistamisesta, eli vahvistetaan sitä, mitä eläin jo osaa ja palkitaan siitä. Esimerkiksi koiranpentu voi luulla nimekseen ei, jos sitä koko ajan hoetaan.

Penttilä on toiminut Anna Tapion koulussa koulumestarina kymmenen vuotta. Eläintenhoito alkoi pian sen jälkeen.

– Eläimiltä voimme oppia niin paljon. Niiden touhujen seuraamiselle kannattaa antaa aikaa. Itse en paljon telkkaria katso, kun eläimet antavat vapaa-ajallakin paljon sisältöä elämään.

Anna Tapion koululla voi seurata niin ankkojen, silkkikanojen, pupujen, marsujen, ponien kuin lampaidenkin elämää.

Julkkikseksi kolme vuotta sitten noussutta Anneli-koulukanaa ei enää ole. Kärppä surmasi sen pari vuotta sitten. Kuin tästä kostoksi Penttilöiden kissa vuorostaan surmasi kärpän.

Likasetkin työt on hoidettava. Kun ankat ovat ulkona, niiden karsinaa siivoavat Melinda Simonen ja Emma Seise.