Ruutujen lumo – lomallakin pitää muistaa perheen aktiivisen ja yhteisen tekemisen merkitys

Kuluvalla viikolla Pälkäneen ja Kangasalan koululaiset viettävät syyslomaa. Loma on tervetullut huilitauko koulutyöhön, ja hiljalleen avautuvassa yhteiskunnassa riittää tekemistäkin: elokuvateatterit ja uimahallit ovat auki, ja erilaisia tapahtumia järjestetään jälleen.

Monessa perheessä tauko perusarjesta tietää myös ruutuajan lisääntymistä: jos vanhemmilla ei ole lomaa, lapset helposti jämähtävät ruutujen ääreen normaalia pidemmäksi aikaa päivisin. Ruutujen äärellä pitää olla kuitenkin tarkkana, sillä nyt ruutuajan vaikutuksista on olemassa tutkimustietoakin.

Taysissa toteutetun tutkimuksen mukaan runsas ruutuaika voi haitata pienten lasten kielellistä kehitystä. Tutkimuksessa selvitettiin 1,5-vuotiaiden ja 2-vuotiaiden puheen ja kielellisen ilmaisun kehittymistä vanhemmilta saatujen tietojen pohjalta. Tutkimuksessa oli mukana 1667 suomenkielistä perhettä, jotka kutsuttiin mukaan satunnaisotannalla Pirkanmaan äitiysneuvoloiden asiakkaista ennen lapsen syntymää.

Tutkimustuloksista selvisi, että lasten sanavarasto oli vanhemman arvioimana yleisesti ottaen pienempi kuin aiemmissa tutkimuksissa, ja että mitä enemmän aikaa lapsi ja vanhemmat viettivät sähköisten medioiden äärellä, sitä vähemmän lapsella oli käyttösanastoa.

Tutkimuksen tulos viittaa siis siihen, että lapsen toimintakyvyn kehittymiseen vaikuttavat lapsen ja vanhempien yhteisen tekemisen määrä ja se, mitä tehdään, millä tavoin, ja kuinka usein. Myös vanhempien elektronisten laitteiden käytöllä voi olla vaikutusta lapsen kielelliseen kehitykseen.

Tutkijoiden mukaan sähköisten medioiden käyttö voi olla myös harmitonta tai lapsen toimintakykyä kehittävää, mikäli lapsella on runsaasti aikaa muillekin puuhille, ja sähköisten välineiden sisältö on valittu mielekkäästi.

Eli ei unohdeta perheen yhteisen ajan ja aktiivisen tekemisen merkitystä lomallakaan. Kohtuus kaikessa.