Jukka Oksanen on oikeassa väittämällä nopeusrajoitusta hiljaisemman ajonopeuden aiheuttavan ruuhkia ja päättömiä ohituksia (SHL 12.11). On lisäksi ketjukolarin vaara, jos hitaasti ajava ja jonoa keräävä autoilija joutuu äkisti jarruttamaan liikenne-esteen takia.
Huonossa näkyvyydessä kahdeksan kymppiä on kuitenkin liian kovaa. Tieliikennelain mukaan auto on saatava pysähtymään valojen näyttämällä matkalla.
Jos pimeällä on poutasää, valtatien tasoisella tiellä voi ajaa turvallisesti kahdeksaa kymppiä. Vesi- tai lumisade pimeällä heikentää näkyvyyttä ja siksi ajonopeus kannattaa pudottaa seitsemään kymppiin, kohtaamistilanteissa kuuteen kymppiin.
Jos sateella ajouriin kertyy vettä, ajonopeus kannattaa vesiliirtovaaran takia pudottaa päivälläkin seitsemään kymppiin. Ajo sateella Lahdentiellä on tarkkaa puuhaa, koska oikean tärinäreunan ja vettä sisältävän oikeanpuolisen ajouran välinen etäisyys on yleensä reilusti alle puoli metriä. Oikea rengas osuu silloin tällöin vettä sisältävään ajouraan. Toisaalta tärinäreuna on tärkeä, koska se herättää rattiin nukahtaneen autoilijan.
Hitaasti ajavan autoilijan tarvitsee vilkaista taustapeiliä usein ja päästää jono ohi sellaisessa paikassa, jossa voi turvallisesti ohittaa. Tämä tapahtuu laittamalla vilkku oikealle, siirtymällä mahdollisemman lähelle tien oikeaa reunaa ja pudottamalla nopeutta vielä lisää.
Jos raskas ajoneuvo lähtee ohittamaan hitaasti ajavaa autoilijaa, ohitettavan on helpotettava ohitusta nostamalla jalka pois kaasulta, koska raskas ajoneuvo tarvitsee pitkän ohitusmatkan hitaan kiihtyvyyden ja nopeudenrajoittimen vuoksi.
Maltti on valttia liikenteessä.
Jukka Ollikkala