Lukijalta: Riskiryhmäläiset olisi heti pitänyt sanktion uhalla laittaa kotikaranteeniin

Ei tämä koronavirus mikään niin iso juttu ole, miksi se on nyt tehty, esim. Ilta-Sanomat kirjoitti 17.3.: Osa potilaista saa taudin niin lievänä, ettei huomaa edes sairastavansa sitä. Myös tavalliseen virukseen heikkoja vanhuksia ym. riskiryhmään kuuluvia kaatuu melkein saman verran joka vuosi. Tässä lainaus Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta, joka tehty ennen koronaa: Tartunnan saaneiden ja sairastuneiden määrät vaihtelevat suuresti kausittain. On arvioitu, että vuosittain Euroopassa sairastuu 4–50 miljoonaa ihmistä influenssaan. Tautiin kuolee ennenaikaisesti noin 15 000–70 000 ihmistä. Tässä lainaus vielä Ylen sivuilta: Kausi-influenssaan sairastuu vuosittain WHO:n mukaan vakavasti miljoonia ihmisiä, joista satoja tuhansia kuolee. The Guardianin mukaan influenssaan kuolee alle yksi sadasta sairastuneesta.

Tällä hetkellä keskimäärin koronaan sairastuneista kuolee maailmassa 3,5% eli 96,5% selviytyy hengissä, siis varsin hyvä selviytymislukema, jos verrataan vaikka mustaan surmaan 1300-luvulla, jonka arvioidaan tappaneen 30–60 prosenttia Euroopan väestöstä. Todelliset koronakuoleman prosentit riippuvat maasta eli 1-6 % välillä liikutaan eli tällä hetkellä Suomessa on vain (23.3.) yksi vanha ihminen kuollut, kiitos meidän taitavan, mutta ylikuormitetun terveydenhuollon pitkään jatkuneesta ja tunnollisesta työstä, sekä vuosia jatkuneesta informaatiosta. Tässä epidemiatilanteessa taitavimmilla varatoimilla olisi saatu parempia tuloksia, sekä pienempää kansantaloudellista vahinkoa. Hallitus teki nyt todella huonoja ratkaisuja, kun ajatellaan tämän hallituksen teon tulevia ja hyvinkin pitkällisiä seurauksia suoranaisesti, sekä välillisesti eli konkursseja, riitoja, sekaannusta, taloudellista ahdinkoa, hämmennystä.

Vastuu omista tekemisistä

Ainoa tapa toimia tällaisissa isoissa, koko kansakuntaa koskevissa ratkaisuissa, olisi laittaa jokainen ihminen oikeasti vastuuseen omista tekemisistään ja tekemättä jättämisistään eli toimia samoin, kun kasvattaisi lapsia, sillä jos lapsi ei opi kantamaan vastuuta tekemisistään tai tekemättä jättämisistään, niin lapsen on hyvin vaikea integroitua yhteiskuntaan tasapainoisesti. Esimerkiksi tässä tapauksessa olisi kaikki riskiryhmään kuuluvat henkilöt pitänyt laittaa välittömästi sanktion uhalla kotikaranteeniin tai tarvittaessa laitokseen ja valtio olisi tarjonnut heille tarvittaessa kotiin ruuan ja sen kuljetuksen.

Tämä olisi tosi pieni raha siihen verrattuna, mitä nyt kaavaillaan tarvittavan tämän olemassa olevan tilanteen jälkihoitoon. Pelkästään Sanna Marinin lupaamalla 15 miljoonan euron tukipaketilla saataisiin 5 euron ruoka-annoksia 3 miljoonaa kappaletta eli tästä voi jokainen laskea eri skenaarioilla, miten suuri joukko tällä elätettäisiin riskiryhmään kuuluvia ihmisiä kotona ja kuinka pitkään. Jos tähän summaan lisätään kaikki muut tulevat tuet ja menetykset, niin taloudelliset, kuin henkisetkin, silloin summa nousee jo niin suureksi, että kukaan meistä ei osaa käsitellä tällaisia summia. Jos riskiryhmähenkilö ei noudata karanteenipykälää, silloin hän joutuu itse kantamaan tottelemattomuutensa sanktiot eli maksamaan sairaalamaksut ja muut kulut omasta pussistaan, eikä näille maksuille olisi mitään vähennysoikeutta saatavana. Jokaiselle flunssassa ja/tai kuumeessa liikkuvalle olisi määrätty 1000 euron sakko. Esimerkiksi lämpökamerat olisivat varusmiespartioiden apuna, jotka olisi pikakoulutuksella tehty väliaikaisiksi sotilaspoliiseiksi. He raportoisivat rikkomuksen tehneen henkilötiedot Poliisille. Missään tapauksessa emme saisi kutsua reserviläisiä tähän työhön. Reserviläisissä olisi todella paljon innostusta ja halua tähän työhön, sillä reserviläiset tekevät pyyteettömästi paljon ansiokasta työtä ja henkilökohtaisestikin arvostan aktiivireserviläisiä todella korkealle. Vaikka reserviläinen ei kuuluisi riskiryhmään, niin saattaisimme silti heidät kumminkin altistumaan turhan vuoksi.

Tarkat ohjeistukset

Varusmiehistä on ajan tasalla olevat terveystiedot, ja he ovat kaikki nuoria ihmisiä. Lisäksi, jos varusmies sairastuu, hän ei rasita yleistä terveydenhuoltoa, vaan varusmiehillä on omat puolustusvoimien järjestämä terveydenhuolto. Rajoillemme otettaisiin valvonta käyttöön, kuten nyt on tehtykin, mutta liikkuminen olisi vapaata, ja tapahtuisi vanhan rajavalvonnan tapaan. Suomeen tulevalta ulkomaalaiselta otetaan heidän luottokortiltaan 10 000 euron takuusummavaraus, sekä yhteystiedot ja jos ei ole tarvittavaa katetta luottokortilla, henkilö käännytettäisiin rajalta. Jos maahantulijalla ilmenee myöhemmin, että hän sairastuu tai kenties on jo tullessaan kuumeessa ja/tai flunssassa, niin tämä 10 000 euroa käytettäisiin hänen karanteenimaksuihinsa ja/tai kotimaan paluukuljetukseensa, sekä tarvittaessa kirjoitetaan tai veloitetaan luottokortilta lisälasku. Jos kysymyksessä olisi turvapaikanhakija, ohjattaisiin niin sanottuun turvaleiriin, kunnes varmistettaisiin hänen terveydentilansa, ja varmistettaisiin tarvittaessa myös virallinen henkilöllisyys.

Samoin, jos suomalainen haluaa matkustaa ulkomaille, ja palatessaan todetaan hänet lämpökamerassa tai silmämääräisesti flunssaiseksi ja/tai kuumeiseksi, ja kun asia virallisesti varmistettu, että maahanpalaaja on todellakin sairas, henkilön kaikki karanteenimaksut tai siihen liittyvät kulut tulisi maksaa omasta kukkarosta ilman vähennysoikeuksia. Summa summarum, elämä olisi tavallisilla ihmisillä jatkunut melkein normaalisti ja talous olisi pysynyt huomattavasti paremmassa tasapainossa pienyrityksissäkin, jos olisi käytetty näitä edellä kuvattuja vastuullisia poikkeustilasääntöjä. Tietenkään tämä edellä kuvattu vaihtoehto ei ole täydellinen, mutta alustavana peruspakettina toimiva, jota voisi tarvittaessa hioa alan ammattilaisten foorumissa täydellisemmäksi.

Turhaa huutelua

Vaihtoehtona olisi ollut myös maapallon vanha oma tapa hoitaa näitä viruksia eli annettu pandemian edetä omaan tahtiinsa. Se olisi tehnyt sen työn, minkä pandemia on miljoonia vuosia tällä planeetalla tehnyt eli pieni ryhmä ihmisiä olisi kuollut ja suurin osa sairastunut ”kevyesti” ja hankkinut itselleen immuniteetin, eli ollut seuraavana vuonna influenssalle vastuskykyisempi. Tällainen sairauden läpikäynyt ihminen ei myöskään enää toimisi influenssan levittäjänä. Olisihan olemassa kolmaskin vaihtoehto eli ”Pohjois-Korean tapa” hoitaa koronavirusta: ”Tänään kello 11:05 havaittu maasta yksi koronaviruspotilas, mutta kello 11:06, maa jälleen koronaviruksesta vapaa”.

Mikä olisi pahin ja surkuteltavin vaihtoehto, jonka yksityinen ihminen tässä vallitsevassa tilanteessa voi tehdä? Se, mitä yleensä monet taitamattomat ja osaamattomat ihmiset tekevät eli arvostelevat nimimerkkien takaa toisten ihmisten tekemiä päätöksiä, ehdotuksia ja ajatuksia, mutta eivät tarjoa mitään kehittävää tai rakentavaa vaihtoehtoa tuomioidensa tilalle. Näitä ihmisiä kutsun ”teiniaikuisiksi” eli käyttäytyvät kuin vastuuttomat teinit, vaikka ovat vuosiltaan aikuisia. Tällaisia ihmisiä ja heidän kommenttejaan kunnioitan yhtä paljon kuin niitä ihmisiä, jotka sillalta heittelevät kiviä sillan alitse menevien autojen ikkunoihin. Vaihtoehtoajattelija, joka yli 30 vuotta tehnyt ulkomaankauppaa USA:ssa, EU:ssa ja Aasiassa, ja yleensä viettää ulkomailla 2–3 kuukautta vuodesta, mutta tänä keväänä väliin jäivät matkat Milanoon, San Antonioon ja Réthymnoniin.

Markku Uotila

Kommentointi on suljettu.