Rauniokirkko tarjosi Apocalyticalle hyytävän ikimuistoisen kokemuksen – ”Lopputuloksena oli aika vaikuttavan näköinen pläjäys”, myöntää Eicca Toppinen

Apocalyptica soitti Pälkäneen rauniokirkolla syyskuun lopussa. Kuvaus- ja valoryhmä tulivat rauniokirkolle jo keikkaa edeltävänä päivänä, Apocalyptica saapui Pälkäneelle konserttipäivänä. Keikka lähetetään netissä 27. marraskuuta. Kuva: Anastasia Pajanen.

– Onko teillä Pälkäneellä aina yhtä kylmä? Eicca Toppinen kysyy nauraen.

Kysymys paljastaa, että Toppinen ei ole Pälkäneellä vakiokävijöitä. Kai sen voi suoraankin sanoa: hän on käynyt Pälkäneellä toistaiseksi vain kerran. Se vierailu osoittautui kuitenkin ikimuistoiseksi – muutenkin kuin haastavan alhaisen lämpötilan vuoksi.

Maailmankuulu sellisti esiintyi yhtyeensä Apocalyptican kanssa rauniokirkkona paremmin tunnetussa Pyhän Mikaelin kirkossa.

– En ollut kuullutkaan, että Pälkäneellä on sellainen paikka, Toppinen tunnustaa.

Kuvauspaikan katsoi valmiiksi muistakin järjestelyistä vastanneen Tuska-organisaation luoma Tuska Utopia -konsepti, jossa kotimaisia metalliartisteja viedään konsertoimaan mielenkiintoisiin kohteisiin eri puolilla Suomea. Esitys kuvataan ja lähetetään myöhemmin netissä maksavalle yleisölle, ja samassa lähetyksessä muun muassa tutustutaan myös keikkakohteeseen.

Toppisella on kokemusta jos jonkinlaisista erikoisista keikkapaikoista Kemin lumilinnasta keskieurooppalaiseen linnan pihaan ja Bosporinsalmella kelluvaan ponttonilauttaan. Vaikka hän ei oikein tiennytkään mihin oli Pälkäneellä tulossa, teki miljöö lähtemättömän vaikutuksen. Rauniokirkon linnamainen tunnelma ja seinälle heijastetut kuvat yhdessä näyttävän valoshow’n kanssa olivat kovasti soittajan mieleen.

– Oli kylmä, pimenevä syysilta, ja musa oli vahvaa. Se oli upea, ainutkertainen juttu, hieno extreme-kokemus kaikin puolin ja lopputuloksena aika vaikuttavan näköinen pläjäys, hän summaa.

 

Koronavaikutuksia

Jos maailma kulkisi normaalia rataansa ilman koronaviruksen tuomia murheita, Apocalypticakin olisi Pälkäneen rauniokirkon sijaan soittanut syyskuussa todennäköisesti jossakin muualla.

– Normaalioloissa olisimme kiertämässä nyt Keski-Eurooppaa. Aika vähän tässä kuitenkin nyt on mitään meneillään – sellaista odotteluahan tämä nyt on, että milloin päästään keikoille.

Konsertit tältä vuodelta on siirretty ensi vuodelle, ja osa keikoista on jo siirtynyt vuodelle 2022 epävarmalta näyttävän koronatilanteen vuoksi. Tilanne on esiintyville taitelijoille hankala. Kun kaikki artistit ja yhtyeet ovat samanaikaisesti odotustilassa ja siirtävät esiintymisiään eteenpäin, alkaa keikkapaikkojen saatavuus käydä ennen pitkää heikoksi. Pakollisella keikkatauolla olisi aikaa esimerkiksi levyttämiseen, mutta se vaatii rahaa.

Tilanne on hankala paitsi taloudellisesti myös uuden, alkuvuodesta julkaistun Apocalyptica-levyn kannalta. Albumeiden teon sykliin kun kuuluu se, että uuden levyn kanssa lähdetään aina tien päälle. Nyt uuden levyn tiimoilta ehdittiin alkuvuodesta soittaa vain yksi konsertti elävän yleisön edessä.

– Sykli ei tavallaan tule valmiiksi ennen kuin rundi on tehty. Nyt toivotaan, että ensi vuoden lopulla voisi sen suhteen jo tapahtua jotakin.

Yleisömäärärajoitusten vuoksi myyntiin saatavien lippujen määräkin jää pieneksi. Suurten tuotantojen kanssa kiertävät yhtyeet tai artistit kiristelevätkin tämän vuoksi hampaitaan, kun keikkailu ei käytännössä kannata.

Toppinen toivoo, että koetuista rajoituksista ja suosituksista huolimatta suomalaiset muistavat, miten helpolla ovat koronaviruksen kanssa kuitenkin päässeet.

– Täällä on ollut kumminkin iisi tilanne verrattuna esimerkiksi Espanjaan, jossa on koettu kaikenlaista ulkonaliikkumiskielloista lähtien.

Hän on itse koettanut käyttää kiertue-elämältä vapautunutta aikaa sellaisiin asioihin, joita ei ole ehtinyt viime aikoina tehdä.

– Minulla on nyt ollut pisin kesäloma 30 vuoteen, kun jo teininä kesät menivät leireillä ja mestarikursseilla. En ole silti ehtinyt pitkästymään.

Pälkäneen rauniokirkko on konsertissa melkeinpä pääroolissa Apocalyptican rinnalla.