Turvallisuusajattelun pitäisi näkyä Onkkaalantien remontin lopputuloksessa – toivottavasti pian myös Sammonkulman risteyksessä

Pyöräiletkö ilman kypärää? Onko pieni tekstittely autolla ajamisen lomassa tuttua? Liikenne on monelle meistä niin arkipäiväinen asia, että sen vaarat unohtuvat helposti ikävuosien ja kokemuksen karttuessa. Varovaisuus on kuitenkin tarpeen, sillä liikenteessä voi myös käydä ikävästi – jopa silloinkin, kun itse noudattaisi sääntöjä pilkulleen.

Tammi‒elokuun välillä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli ennakkotietojen mukaan tutkittavaksi yhteensä lähes 120 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 123 henkilöä. Hyvää oli se, että onnettomuuksia tapahtui kaikkiaan 13 vähemmän kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla, ja menehtyneitä oli 17 vähemmän. Eniten vähenivät henkilöauto-onnettomuudet, vaikka liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä 96 henkilöä olikin moottoriajoneuvossa

Jalankulkijoita menehtyi syksyyn mennessä 13 ja polkupyöräilijöitä 14. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuuksien määrä pysyi lähes samana edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, mutta menehtyneiden ikäluokissa tapahtui muutos.

Yli 64-vuotiaiden onnettomuudet vähenivät, kun taas 46─64-vuotiaiden työikäisten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat kaksinkertaistuivat. Onnettomuustietoinstituutin mukaan kehitys on erikoinen, sillä kuolemaan johtaneissa jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksissa korostuvat tyypillisesti iäkkäimmät tienkäyttäjät. Heillä keho ei esimerkiksi kestä kolhuja samalla tavalla kuin nuorempien, joten kaatumiset ja yhteentörmäykset päätyvät usein ikävämpään lopputulokseen.

Ilahduttavaa on, että nuorten kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet vähenivät viime vuoteen verrattuna. Onnettomuustietoinstituutin mukaan määrätietoista turvallisuustyötä tarvitaan silti jatkossakin.

Turvallisuutta haetaan myös muun muassa Onkkaalantien ratkaisuilla, jotka nyt töiden kestäessä ovat alkaneet hiljalleen saada osakseen myös pientä kyräilyä. Tien kapenemisesta ja liittymien määrän vähenemisestä huolimatta arjen lupaillaan sujuvan jatkossa kuten ennenkin – sitten aikanaan. Tosin sileästä tiestä huolimatta entistä turvallisemmin.

Turvallisuusajattelun olisi hyvä ulottua myös kivenheiton päähän Onkkaalantien remonttialueesta. Vaaralliseksi tiedetyssä Sammonkulman risteyksessä näkyvyys kärsii pusikoituneesta tien vierustasta etenkin niillä, jotka ovat ylittämässä Lahdentietä Sammontieltä Pälkänevedentien suuntaan. Kasvuston tasaaminen ei olisi miljoonaluokan projekti, mutta tarpeellinen huomioiden myös sen, että kyseisen risteyksen kautta kulkee nyt myös ”ylimääräistä kiertoliikennettä” Onkkaalantien ja Keskustien kunnostuksen vuoksi.