Montusta pimeyteen –”Eiköhän odotella vielä pari kuukautta rauhassa ja sitten nautiskella siloisesta tiestä”

Kirjoittaja on pälkäneläistynyt evp rikoskomisario, nykyisin kantofilosofi.

Vuosia on kierrelty Onkkaalantiellä kuoppia kuin Kalle Palander aikanaan pujottelukeppejä ja valitettu tien huonosta kunnosta. Varmaan ihan syystäkin. Nyt vihdoin raittia korjataan, mutta mistä keskustellaan. No tietysti siitä, että kuinka kamalaa siinä nyt on kulkea. Onhan se haastavaa, mutta olisiko itse säädeltävä nopeutta vielä hetki. Tämähän on nyt väliaikaista ja varmasti saamme siloisen tien kulkea. Keskeneräistä ja aloittamatonta on aina helppo arvostella. Nytkin löytyy kommentteja, että ihan liian kapea siitä tulee ja kaikki kiveykset ovat vääränlaisia ja väärissä paikoissa. Eiköhän odotella vielä pari kuukautta rauhassa ja sitten nautiskella siloisesta tiestä.

Nautinto voi valitettavasti loppua lyhyeen. Saattaahan taaskin käydä niin, että siloiselle tielle pitää heti tehdä jotain. Vauhdit lisääntyvät ja tarvitaan hidasteita. Sileys oli kynnettävä pois. Tuntuu väillä, että on varsinaista järjen hukkakauraa tehdä ensin sileä tie ja sitten muokata siihen töyssyt ja täryraidat. Kyllä entisaikojen tiemiehet potkisivat mullat yltään, jos tämän näkisivät. He kun kaiken kesää haravoivat ja lapioivat teitä sileiksi, etteivät kirkkokiesit olisi pompottaneet rouvien nutturoita auki. No silloin täryraitoina toimivat tielle omin päin ilmestyneet nimismiehen kiharat.

Pakko on kuulemma tehdä töyssyjä ja täryraitoja, kun muuten nykykiesien nopeudet eivät pysy kurissa. Auttaisiko siihen oikea poliisi, sillä ne kameratolpat eli pönttöpoliisit hidastuttavat matkantekoa vain tolpan paksuuden verran? Varmasti auttaisi, mutta oikeita poliiseja on vähennetty sitä mukaa kun liikenne on lisääntynyt. Liikenteen turvallisuutta yritetään parantaa rakenteilla. Väillä menee kyllä ihan hutiin ne rakenteet.

Hurjin turvallisuusremontti tehtiin Luopioisiin johtavalle tielle. Tie aidattiin kaiteilla. Kaiteita viriteltiin ihan ajorataan kiinni ja todella pitkiä matkoja ja turhiin paikkoihin. Tie oli ennen suhteellisen turvallinen pyöräillä, mutta nyt todella vaarallinen. Pientareelle ei pääse yhtään väistämään, kun kaide estää. Seurauksen huomaa, sillä pyöräily on vähentynyt tai oikeastaan loppunut kokonaan. Vain pari uskalikkoa ajelee siinä säännöllisesti. Ennen näkyi paljon treenaavia kilpapyöräilijöitä tai kuntoilijoita tiellä. Enää ei keltapaitaisia Kaupin Kanuunoita siinä ajele. Pyöriä kyllä näkee, mutta ne ovat auton katolla tai perässä matkalla Sappeeseen. Jäikö jostain rahaa, joka piti käyttää johonkin ja äkkiä. Joku keksi, että ostetaan kaiteita. Mikähän kytkös siihenkin liittyy? Turvallisuus ainakin väheni. Halutaan, että ihmiset pyöräilisivät, mutta se estetään täydellisesti mukavalla reitillä maalaismaisemassa.

Autoja kehitetään kaiken aikaan turvallisemmiksi ja fossiilista energiaa kuluttamattomaksi. Ne varustetaan pattereilla. Patterit ovat vissiin huonoja tai eivät pidä virtaa, sillä valot ovat kadonneet autoista. Autot kulkevat ilman takavaloja ja edessäkin vain pieni tuikku. Luminen tai sateinen tie ja valkoinen auto, todella vaikeasti havaittava varsinkin kun valoja ei ole. Autojen automaattinen valojen kytkeytyminen on EU:n järjenvalottomuudella poistettu. Perusteluksi on keksitty, että energiaa pitää säästää. Se on varmaan todella iso säästö kun pari pientä lediä on pimeänä auton takana. Löytyisiköhän jostain tilasto, joka todistaisi, paljonko energiaa säästyy? Sitäkään ei ilmeisesti ole tutkittu, kuinka monta kolaria autojen pimeys on aiheuttanut ja montako kuollut. No, ei ole helppoa tienpito ja tieturvallisuus, mutta vain kuski voi päättää turvallisen ajotapansa.