Mielipide: Päätöksentekoa vai päätöntä menoa?

Pirkanmaan hyvinvointialueesta on uutisoitu vahvasti talouteen ja palveluverkon kehittämiseen liittyen. Pirha on teettänyt selvityksiä päätöksenteon tueksi ja kokous aineistoissa viitataan erilaisiin selvityksiin. Tutustuin selvityksiin sekä artikkeleihin asiaan liittyen. On erikoista, että vaikka taloudesta ja säästämisestä on puhuttu sekä kirjoitettu paljon, niin selkeää euroihin liittyvää materiaalia on vähän. Leikkauksia perustellaan talouden näkökulmasta ja keskittämisen tuomilla säästöillä.  En ole nähnyt missään laskelmia siitä, paljonko rahaa suoraan säästetään terveysasemia sulkemalla.

Palveluiden verkoston suunnitelma pitää sisällään 251 diaa, joista kahdessa sivutaan rahaa. Yhdellä dialla on luonnos, jossa on eri värisiä palkkeja sekä euroja, joiden alkuperä on tuntematon eli summat ovat niin sanottuja ”hattuvakioita”. Luonnos on ilmeisesti riittävä päätöksentekoa varten. Toisessa diassa: ”Kustannustekijöissä huomioidut tekijät” palveluverkon kehittämiselle on kaksi vaihtoehtoa: ei tehdä mitään tai leikataan kaikki maaseudun palvelut. Dia pitää sisällään vertailun skenaarioiden välillä, toisessa 42 toimitilaa pitää saneerata ja toisessa saneerataan osa sekä tehdään uutta. Ilmeisesti tässä vaiheessa ei vielä tiedetty virheellisistä tiedoista liittyen rakennuksien kuntoluokitukseen. Myös asukasluvuissa on virheitä. Ainakin Sahalahdessa asukasmäärä on alakanttiin, mutta ehkä tämäkin hattuvakio korjataan ennen päätöstä Sahalahden terveysaseman sulkemisesta.

Pirhan kokousaineistoissa viitataan konsulttiyritys Delfoin selvitykseen. Delfoi on ollut tiiviisti mukana Pirhan kehittämisessä. Delfoi toimii myös uuden rakentamista odottavan sairaalan toimintaprosessien ja logistiikan suunnittelijana. Pirha sai juuri 900 miljoonan euron ehdollisen lainanottovaltuuden hankkeeseen, ehtona lainalle oli muun muassa palveluverkon muutoksia kuten vuodeosastouudistus.

Rakentamishanke on koko Pirkanmaalle tärkeä, jotta maakunnan asukkaiden erikoissairaanhoidon palvelut sujuisivat hyvin. On mielestäni erikoista, että Pirha on tilannut selvityksen palveluverkon tehostamisesta yritykseltä, joka on erikoistunut palveluiden keskittämiseen liittyviin selvityksiin. Yritys on siis tehnyt selvityksen palveluverkon supistamisesta ja toiminnan tehostamisesta, jotta Pirha saa rahoituksen hankkeelle, josta itse hyötyy taloudellisesti.

Vuosien valmistelun jälkeen aluevaltuusto sekä -hallitus koostuvat pääasiassa kokeneista paikallistason päättäjistä, jotka ovat aiemmin olleet vastuussa sotepalveluiden järjestämisestä. Johtajat houkuteltiin kilpailukykyisillä palkoilla. Tämä kokeneiden huippuosaajien ryhmä kokoontuu säännöllisesti käsittelemään kehittämistä ja aineistona on kalliit konsulttien selvitykset. Palveluverkolle on löydetty kaksi vaihtoehtoa. Pirhan hallituksen pitäisi siis ”päättää” vaihtoehdoista: ei tehdä mitään tai leikataan perusterveydenhuollosta niin paljon kuin mahdollista. Odotamme jännittyneenä, kuinka tässä käy.

Eero Ojanen, Sahalahti