Automaattivalvontaa ehdotettu Keskustien ja Pälkänevedentien liittymiin – 70:n rajoitus tällä tietoa Aapiskukon ja Keskustien liittymien välille

Pirkanmaan ely-keskusta on pyydetty toimiin Lahdentien parantamiseksi Kankaanmaantien ja Onkkaalantien liittymien väliselle alueelle Pälkäneellä. Missä mennään liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Harri Vitikka?

– Nyt on käynnissä vt 12 Tampere–Lahti kehittämisselvitys, jossa tarkastellaan yhteysvälin pitkän tähtäimen tavoitetilaa ja tärkeimmät toimenpiteet ensimmäisessä vaiheessa toteutettavaksi arvioitujen vaikutusten perusteella. Pälkäneen kohdalla tarkastellaan erityisesti erilaisia liittymien parantamisiin liittyviä toimenpiteitä.

On esitetty, että asennetaan vaihtuvat nopeusrajoitusnäytöt Pälkäneen kohdalle liittymäturvallisuuden kohentamiseksi. Saadaanko nämä ja milloin?

– Vaihtuvat nopeusrajoitukset eivät ole olleet keskusteluissa, koska liikennemäärä on niihin liittyen turhan pieni. Automaattivalvontaa olemme ehdottaneet Keskustien ja Pälkänevedentien liittymiin. Niiden toteutus on Fintraffic Tie oy:n vastuulla. Toivottavasti nämä etenevät lähivuosina.

Yhtenä vaihtoehtona on myös esitetty, että asennetaan 70:n rajoitus kiintein liikennemerkein siihen saakka, kunnes turvallisuus on parantunut tieosuudella. Entä tämä vaihtoehto?

– Olemme saaneet aloitteen 70 km/h rajoituksesta Pälkäneen keskustajaksolle. Pääväylillä tavoitteellinen nopeustaso on 80 km/h. Mahdollista 70 km/h rajoitusta olemme pohtineet lähinnä lyhyemmälle jaksolle Aapiskukon ja Keskustien liittymien välille.

Aapiskukon kohdalla liikennemäärät lisääntyvät entisestään, kun teollisuusalue laajenee. Tokmannikin avataan keväällä. Paine Lahdentielle kasvaa. Kääntyminen Lahdentielle on jo nyt usein vaarallista. Mitä voidaan tehdä liikenneturvallisuuden parantamiseksi?

– Pälkäneen kunta on jo toteuttanut tärkeän rinnakkaistieyhteyden Kankaanmaan teollisuusalueen ja Aapiskukon välille. Tämä toivottavasti vähentää paikallista liikennettä valtatieltä 12. Olemme pohtineet Keskustien liittymässä niin sanottua erotettua oikealle kääntymiskaistaa, joka helpottaisi päätielle liittymistä Keskustieltä. Aapiskukon liittymän parantaminen on liittymän muodon takia hankalaa. Liittymän lisääntyvän käytön takia pohdintaan on otettu tuo 70 km/h nopeusrajoitus ensimmäisessä vaiheessa.

Milloin tuo 70 km/h rajoitus Aapiskukon ja Keskustien liittymien välille voisi tulla voimaan?

– Päätöstä nopeusrajoituksesta ei ole vielä tehty. Asiaa pohdittuamme päädyimme siihen, että tuolle lyhyelle välille se saattaisi olla mahdollinen ennen kuin muita liittymien parantamistoimia saadaan aikaiseksi.

– Poliisin tietoon tulleita onnettomuuksia on kuitenkin ollut tuossa Pälkäneen keskustan kohdalla vähän vuosina 2018–2022. Aapiskukon ja Taustialantien liittymissä niitä on tapahtunut eniten.

Rahoitus on puuttunut jatkuvasti, vaikka kaikki suunnitelmat ovat pitkään olleet valmiina tieosuuden parantamiseksi. Miten asiassa voidaan edetä?

– Suunnitelmavalmiutta tulisi edistää. Tämän jälkeen toteuttaminen saattaisi edetä Väyläviraston investointiohjelman kautta.

 

Lue lisää:

Lahdentien liittymiin halutaan joko vaihtuvat liikennenopeusrajoitusnäytöt tai 70 kilometrin tuntinopeusrajoitus

Kääntyminen Lahdentielle ja Lahdentieltä halutaan turvallisemmaksi Pälkäneen risteysalueilla – ”Pälkänevedentien liittymän porrastus voi tulla ajankohtaiseksi, jos liikennemäärät nykyisestä kasvavat”