Suururakka Lahdentien kunnostamiseksi etenee – pohjatutkimukset alkavat kevään aikana

Lahdentien (valtatie 12) parantamissuunnitelmat Tampereen Alasjärven ja Kangasalan Huutijärven välillä etenevät. Kevään aikana alkavat pohjatutkimukset, joiden perusteella päästään tekemään tarkempia suunnitelmia siitä, millaisia tien rakenteiden tulee olla.

Lahdentie on tarkoitus leventää nelikaistaiseksi Alasjärven ja Huutijärven välillä. Nykyisin tieosuus on kaksikaistainen Alasjärven päätä lukuun ottamatta. Suunnitteluosuus on kaikkiaan noin 15 kilometrin mittainen.

– Seitsemää eritasoliittymää parannetaan. Isoimmat muutokset ovat luvassa Alasjärven ja Lentolan eritasoliittymiin, projektipäällikkö Jarkko Peurala Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta kertoo.

Talvista Lahdentietä ja Ranta-Koiviston liittymää yläilmoista. Lahdentien tiehankkeen yleissuunnitelma valmistui vuonna 2018. Tiesuunnitelman laatiminen käynnistyi joulukuussa 2023. Suunnittelukonsulttina toimii Ramboll Finland Oy.

Yleisötilaisuus tulossa

Tiehankkeen tavoitteena on tehdä osuuden liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaa. Tiestä tulee keskikaiteellinen. Melusuojauksia tehdään asuinalueiden ja Kangasalan Kirkkojärven kohdalle. Lisäksi parannetaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita sekä rakennetaan riista-aitaa osalle matkasta. Nopeusrajoitus valtatiellä on Alasjärven kiertoeritasoliittymän kohdalla 60 kilometriä tunnissa ja muulla tieosuudella 100 kilometriä tunnissa.

Tiesuunnitelman luonnosta esitellään yleisötilaisuudessa touko- tai kesäkuussa. Suunnitelman on tarkoitus olla vuoden 2025 loppuun mennessä. Tiehanke kustantaa kaikkiaan noin sata miljoonaa euroa.

– Toteutus on sitten aikanaan oma prosessinsa. Hanke ei ole vielä mukana investointiohjelmassa, Peurala toteaa.

Suunnitteluosuus on kaikkiaan noin 15 kilometrin mittainen. Kuva: Ramboll Oy.

Liikenne lisääntyy

Vuonna 2022 keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä hankkeen suunnittelualueella oli 9000–21 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen määrä vuorokaudessa oli 730–1150 ajoneuvoa. Vilkkaimmillaan liikenne on Alasjärven eritasoliittymässä valtateiden 9 ja 12 liittymäkohdassa. Ennusteiden mukaan vuonna 2040 liikennemäärät nousevat 12 200–36 800 ajoneuvoon vuorokaudessa.

Viiden vuoden aikana tieosuudella on tapahtunut 12 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joista kaksi johti kuolemaan. Lisäksi ramppiliittymissä tai risteävien väylien osuuksilla on tapahtunut kuusi henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta.

Havainnekuva yleissuunnitelman mukaisesta ratkaisusta Lentolan eritasoliittymään. Kuva: Ramboll Oy.