Eka kerta – sehän sujuikin näppärästi

Ensimmäinen asiointi digiklinikalla oli sujuva.

Pirkanmaan hyvinvointialueen digiklinikka aloitti toimintansa vapun jälkeen. Kokeilin palvelua heti sen ensimmäisenä aamuna saadakseni neuvoja jo hetken aikaa oireilleiden polvieni hoitoon. Moni muukin oli asioinut digiklinikalla heti ensimmäisenä aamuna: Pirhan mukaan ensimmäisen yhdeksän tunnin aikana digiklinikalle oli rekisteröitynyt 1 530 käyttäjää ja keskusteluja oli aloitettu yli 400 asiakkaan kanssa.

OmaPirha-sovelluksen lataaminen sujui sovelluskaupasta helposti, eikä sen käyttöönottaminen tuottanut ongelmia. Homma pelasi näppärästi eikä teknisiä haasteita ollut.

Sovelluksen käyttäminen oli selkeää. Ensin tuli valita, asioiko itsensä vai toisen puolesta. Sen jälkeen ruksittiin vaivan laatu, minkä jälkeen ohjelma kysyi esitietoja. Tämän jälkeen pääsi keskustelemaan viestien avulla ammattilaisen kanssa.

Odottelin ensimmäiseen kysymykseeni vastausta kuusi minuuttia. Tämän jälkeen asiani käsittelyyn ottanut sairaanhoitaja esitti kysymyksiä ja niihin vastaamalla homma eteni sutjakasti. Vajaassa kahdessakymmenessä minuutissa asia oli selvitetty ja ohjeet sekä lääkesuositukset jatkoa varten saatu.

Ensimmäisestä kerrasta digiklinikalla jäi hyvä maku. Ei kasvoton kohtaaminen varmastikaan kaikkien vaivojen ja sairauksien hoitoon paras mahdollinen ole eikä se ole luonteva tapa kaikille ihmisille, mutta moneen tilanteeseen se sopii oivallisesti. Parasta oli, että terveydenhuoltoon sai nopeasti yhteyden eikä tarvinnut jäädä odottamaan takaisinsoittoa tai muuta vastaavaa.

Lue myös:

Digiklinikka aloittaa Pirkanmaalla ensi viikon torstaina – näin otat uuden palvelun  käyttöön