OmaKannan mobiilisovellus otetaan käyttöön ensi vuonna

Puhelimeen ladattava OmaKanta-sovellus nopeuttaa palvelun käyttöä ja helpottaa terveysasioiden hoitamista. Tavoitteena on julkaista sovellus keväällä 2025. Sovellusta kehitetään yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kanssa.

OmaKannasta jokainen näkee kootusti omat terveystietonsa julkisista ja yksityisistä palveluista. OmaKannassa näkyvät esimerkiksi reseptit, laboratoriotulokset ja lääkärikäynnin kirjaukset. Vaiheittain näkyviin tulevat myös sosiaalipalvelujen tiedot sitä mukaa kuin toteutukset hyvinvointialueilla etenevät.

Kela kehittää nyt OmaKannan mobiilisovellusta, joka helpottaa omien tietojen katselua ja asioiden hoitamista. Päätöksen sovelluksen toteuttamisesta on tehnyt sosiaali- ja terveysministeriö.

Tavoitteena on saada ensimmäinen versio asiakkaiden käyttöön vuoden 2025 keväällä. Tällä hetkellä OmaKantaa voi käyttää verkkoselaimella.

OmaKanta-sovelluksessa käyttäjälle voidaan lähettää puhelimeen esimerkiksi ilmoitus vanhentuvasta reseptistä tai laboratoriotulosten saapumisesta. OmaKantaan kirjautumista voidaan nopeuttaa sovelluksessa sormenjälki- tai kasvotunnistuksella.

– Sovelluksen lähettämät ilmoitukset ja nopea tunnistautuminen helpottavat erityisesti niitä, jotka käyttävät paljon terveyspalveluja, Kanta-palvelujen kehityspäällikkö Mira Liski kertoo.

Osa sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluja

OmaKantaa ja sen mobiilisovellusta kehitetään osana sote-alan digipalvelujen kokonaisuutta. Työssä ovat mukana yksityinen sote-sektori ja hyvinvointialueet, jotka tarjoavat asukkaille omia digitaalisia asiointipalvelujaan. OmaKannasta ja sen mobiilisovelluksesta voidaan tulevaisuudessa ohjata sujuvasti alueiden asiointipalveluihin.

OmaKanta-sovellusta kehitetään EU-rahoituksella osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.