MAINOS

Kaupunki-infossa ollaan ihmisten edessä

Kangasalan Prisman tiloissa sijaitseva kaupunki-info on avoinna tiistaista perjantaihin kello 10-18 ja lauantaisin kello 10-14.

Kangasalan kaupunki-infon tarkoituksena on olla siellä, missä asukkaatkin – myös kello 15:n jälkeen. Asiakaspalveluvastaava Minna Lehtinen on huomannut, että ratkaisu toimii.

– Asiakkaat ovat olleet tosi tyytyväisiä – he ovat kertoneet saaneensa tarvitsemansa tiedon tai asiaa on ainakin hoidettu eteenpäin. Tänne tuntuu olevan helpompi tulla: virastossa on ihan eri asia keskustella asiakkaan kanssa kuin täällä. Tässä pääsee lähemmäs asiakasta ja asiakas meitä, aiemmin kaupungintalolla työskennellyt Lehtinen arvioi.

Hän muistuttaa, ettei virastoon tavallisesti lähdetä käymään tuosta vain. Ison marketin tiloissa jonkin tietyn asian kanssa infossa pistäytyminen on kuitenkin helppoa. Aiemman toiminnan mullistavaa on sijainnin lisäksi palveluaika: kaupunki-info on avoinna iltakuuteen asti. Lisäksi info on avoinna myös silloin, kun varsinaiset virastot joulun aikaan ovat suljettuina.

– Joulun jälkeen olemme normaalisti auki perjantaina ja lauantaina, ja uudenvuoden aattonakin kello 9–15. Vuodenvaihteen välipäivätkin olemme uudenvuodenpäivää lukuun ottamatta paikalla.

 

Apua lomakkeiden kanssa

Viime kesänä Kangasalan Prisman tiloissa avattuun kaupunki-infoon löytää Lehtisen mukaan koko ajan paremmin kävijöitä. Saatavilla on kattavasti kaupungin esitteitä ja eri palvelukeskusten lomakkeita.

– Täältä voi kysyä ihan mitä vain kaupungin asioihin liittyvää. Jonkin verran on kyselty myös muita Kangasalaan liittyviä asioita. Aika hyvin tässä on onneksi kaikesta perillä, kymmenkunta vuotta kaupungilla asiakaspalvelutyötä tehnyt Lehtinen hymähtää.

Esimerkiksi rakennusluvan saamisen toivossa infopisteeseen on turha mennä, mutta paikalla on asiakaskäyttöön tarkoitettu tietokone, jolla muun muassa päivähoitohakemuksen voi täyttää – ja saada siihen apua infon väeltä. Koneen käyttötarkoitusta ei ole tarkasti rajoitettu, vaan sillä pystyy tarvittaessa uusimaan vaikka kirjastolainansa.

Kesällä pisteessä hoidettiin myös Liutussa sijainneiden kanoottien lainaus- ja varaustoimintaa, ja syksyllä paikalle jätettiin muun muassa Björkqvistin rahaston stipendihakemuksia. Myös kaupungin järjestämiä kyselyitä on pyritty pitämään infopisteessä esillä.

Infopiste laajentaa toimintaansa Kangasala-tuotteiden myyntiin.

Edelleen toimintaa yritetään kehittää siihen suuntaan, että kaupunkilaiset voisivat paikalla hoitaa vielä nykyistä enemmän asioitaan.

– Tämä on ollut niin uusi asia, ettei meillä ole ollut siihen oikein mitään malliakaan. Toiminnan kehittämisessä on vielä laajasti mahdollisuuksia.

 

Influenssarokotuksia ja pop up -henkeä

Kaupunki-infon toiminta on laajenemassa lähiaikoina myös Kangasala-aiheisten tuotteiden myyntiin. Aluksi kattaukseen kuuluu muun muassa lippalakkeja, mukeja, kangaskasseja ja viirejä, mutta valikoima luultavasti laajentuu hiljalleen.

Infon luonteeseen kuuluu myös erilaisten pop up -tapahtumien tukikohtana toimiminen. Kaupungin kaavoitus voi saapua paikalle jonkin ajankohtaisen kaavan kanssa, perheneuvola ja Kangasala-talo saattavat esittäytyä – tai tavattavissa voi olla itse kaupunginjohtaja.

Joulukuussa kaupunki-info on yksi niistä paikoista, joissa on mahdollista hankkia kausi-influenssarokotus siihen oikeutetuilla.

Erilaisia tapahtumia pyritään kaupunki-infossa järjestämään joka viikko. Osa niistä nousee hyvinkin nopealla aikataululla, toiset – kuten Lamminrahkaa esittelevä tilaisuus helmikuussa – on suunniteltu jo hyvissä ajoin. Jokaisesta tapahtumasta tiedotetaan muun muassa kaupunki-infon luona sijaitsevan isolla näyttöruudulla, joka on toiminnassa silloinkin, kun info ei ole avoinna.

– Kyllä tuolta ulkopuolelta jo näkee, jos jotain täällä tapahtuu. Ja ainahan täällä tapahtuu.

Asiakaspalveluvastaava Minna Lehtinen neuvoo ja opastaa Kangasalan kaupunki-infossa. Hänen työparinaan vaihtelee asiantuntijoita kaupungin eri palvelukeskuksista.

MAINOS