Teemaviikonloppu: Rikkinäisen tuulilasin kanssa selviää katsastuksesta useimmiten korjauskehotuksella – hylkääminenkin on mahdollista

Nyt autoilun teemaviikonlopun kunniaksi julkaistava juttu tuulilasivaurioista on ilmestynyt alun perin lokakuussa 2019. ”Korjauskehotus”, tuumaa Pälkäneen autokatsastuksen Jari-Pekka Tainio näkökentän poikki kuvan auton lasissa kulkevasta halkeamasta.

Kivi, nasta tai jokin muu pieni kova esine osuu tuulilasiin. Kuuluu napsahdus, ja lasiin jää jälki. Silloin olisi syytä toimia ripeästi.

– Lämpötilavaihtelu on myrkkyä lasille. Varsinkin pakkasella se on koetuksella, kun ikkuna on jäässä ulkopuolelta ja siihen puhalletaan lämmintä ilmaa sisäpuolelta. Ei se lasi haljetessaan onneksi sieltä silti syliin putoa, sanoo Kivitikka Oy:n Esa Kauranen.

Sama halkeamisilmiö voi tulla vastaan myös kesähelteillä auton pesun yhteydessä, kun kylmä vesi ja kuuma lasi kohtaavat.

Ensiapuna iskemäkohtaan toimii teippi, mutta sen jälkeen olisi syytä alkaa haeskella alan ammattilaisten yhteystietoja. Pienen vaurion korjaaminen on huomattavasti helpompi ja halvempi operaatio kuin koko tuulilasin vaihtaminen.

Kaurasen mukaan tuulilasi on periaatteessa vielä pelastettavissa, jos halkeama jää pituudeltaan alle parinkymmenen senttimetrin. Sen jälkeen paikkaustoimet käyvät turhiksi, ja samalla kasvaa myös mahdollisuus sille, että katsastustoimistolla muistetaan auton omistajaa korjauskehotuksella.

Pahimmillaan tuulilasin kolhut voivat johtaa katsastuksessa hylkäävään päätökseen. Kangasalan autokatsastuksen Ari Normalan mukaan korjauskehotuksella menee kuitenkin katsastuksesta läpi suurin osa tuulilasivaurioista.

– Otteelle ja katsastustodistukselle kirjataan kehotus ja yleensä kuukausi korjausaikaa. Autoa ei tarvitse tulla esittämään korjattuna jälkitarkastukseen, Normala selvittää.

Ehjän tuulilasin merkitys ei liikenneturvallisuuden kannalta liity ainoastaan kuljettajan selkeänä pysyvään näkökenttään. Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, kun auton tuulilasi voi nykyisin vastata jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta.

Vakuutusyhtiöiden mukaan ehjän tuulilasin merkitys korostuu automalleissa, joissa tuulilasin tehtävä on siirtää kolarissa aiheutuvia törmäysvoimia auton koriin matkustajien suojaamiseksi. Ehjän tuulilasin arvioidaan voivan pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon. Lisäksi kolarin sattuessa etumatkustajan turvatyyny on suunniteltu tukeutumaan auton tuulilasiin. Jos lasissa on vaurio, turvatyynyn toiminta voi heikentyä ja lasi ei välttämättä kestä tyynyn laukeamista.

Siinä missä tuulilasin rooli liikenneturvallisuudessa on kasvanut, on niiden kestävyys Kivitikan Kaurasen mukaan laskenut.

– Lasi ei enää sisällä lyijyä eikä jousta niin paljon. Korjattavia tuulilaseja tuleekin nykyisin vastaan todella paljon.