
Aitoon VPK:n kunniakas perinneauto, muutama vuosi sitten hienosti entisöity International Loadstar 1600 hyökkäyspaloauto vuodelta 1969 osallistuu Veteraanikuorma-autoseura ry:n Loska-ajoon lauantaina 6.10.2012.
– Kunnostimme Natikan talkoilla museoajoneuvokelpoiseksi nelisen vuotta sitten Toukosen Jaskan ja Saarisen Auliksen kanssa. Siitä alkaen olemmekin saaneet sen kanssa edustaa VPK:ta toinen toistaan arvokkaammissa tilaisuuksissa, kertoo ”kartanlukijana” reissuun lähtevä Pentti Veckman.
– Entisöintiprojektin aikana apua ja tarpeellisia neuvoja saatiin runsaasti Vetkun taholta, joten tuntuu ihan luonnolliselta osallistua Natikalla myös seuran 25-vuotis juhla-ajoon, toteaa kuljettajaksi lupautunut Petteri Veckman, aktiivinen vapaapalokuntamies hänkin..
Loska-ajo on juhla-ajo

Kuorma-autohistorian tallentajien yhdistyksen, Veteraanikuorma-autoseura ry:n vuotuinen syystapahtuma kerää tänä vuonna ennätyksellisen suuren joukon museokuorma-autoja yleisön ihasteltavaksi Tampereen seudulle.
Tämänkertainen Loska-ajo on tavanomaista näyttävämpi 1987 perustetun seuran juhliessa neljännesvuosisataista toimintaansa. Noin sata museoikäistä työjuhtaa eri puolilta maata on ilmoittautunut tähän valtakunnalliseen kokoontumiseen.
Nokian Siurosta aamulla liikkeelle lähtevä historiallinen kavalkadi esittelee laajasti suomalaisen kuljetuskulttuurin kehittymistä ajanjaksolla 1920–1980. Edustettuina ovat kaikki merkittävät kuljetusalat, näyttävimpiä lienevät kotimaiset puutavara-autot vaijerikäyttöisine kuormauslaitteineen, menneiden vuosikymmenten paloautot sekä sympaattiset maitoautot tonkkakuormineen.
Kuljetushenkilöstön asusteet ja muu varustus mukailevat kunkin ajoneuvon aikakautta, joten visuaalinen kokonaisuus luo laajan katsauksen yhteiskunnan yleiseenkin historiaan. Veteraanikuorma-autot ovat esillä Tampereen Keskustorilla kello 12–18.
Siniset Magirukset

Kaikkihan muistavat vielä 1950 – 60-luvuilta ne Sallisen siniset Magirukset, jotka ajoivat Siuro – Suolahti linjaa. – Vai muistavatko sittenkään?
1950–1960-luvuilla Siuron ja Tampereen seuduilta lähti maailmalle paljon raskaan metalliteollisuuden tuotteita kuljetusliike Yhtymä T Sallisen kalustolla. ”Sallisen siniset Magirukset” muodostuivat lähes käsitteeksi alan miesten puheenparsissa. Ilmajäähdytteisten, suuritehoisten moottoreiden persoonallinen käyntiääni loi aiheeseen oman eksotiikkansa.
Yksi pitkäaikaisimmista kuljetuspalvelukokonaisuuksista toteutettiin Valmet Oy:n Siurossa sijainneen Linnavuoren tehtaan sekä Jyväskylän ja Suolahden tehtaiden välillä. Luovuttuaan 1980-luvulla kuljetusliiketoiminnoista perusti yhtiön toimitusjohtaja Olavi Sallinen vaimonsa Liljan kanssa automuseon, sotilas- ja erikoisajoneuvomuseon sekä näiden tukirangaksi Vehoniemen Automuseosäätiön.
Säätiöstä on sittemmin kasvanut valtakunnallinen tieliikennealan erikoismuseo Mobilia. Yksityisesti ylläpidetty Vehoniemen Automuseo jatkaa toimintaansa Vehoniemenharjulla Sallisen perheenjäsenten voimin.
Olavi Sallisen täyttäessä 80 vuotta keväällä 2012 päätti Veteraanikuorma-autoseura ry kunnioittaa hänen suurenmoista elämäntyötään järjestäen juhla-ajonsa juuri Siuro–Tampere linjalla.
Entisöity, sininen Magirus-Deutz Pluto vm. 1964 kulkee juhla-ajokolonnassa kunniapaikalla.

Tarkemmat tiedot Loska-ajon reitistä ja aikataulusta (mm. osallistujaluettelo) sekä lisää Seuran toiminnasta löytyvät Veteraanikuorma-autoseuran sivuilta.
Veikko Hoppula