Uudistus: Päättäjien laitettava jalka kaasulle tai jarrulle vielä lähiaikoina

Joukkoliikenne odottaa ratkaisuja

Kuka ajaa, minne ajaa ja kenen suunnittelemaa reittiä ajaa? Bussilastillisen verran enemmän tai vähemmän hämmentyneitä ihmisiä poistui värikkään keskustelutilaisuuden jälkeen valtuustosalista Kangasalla torstaina. Monelle aluksi yksiselitteiseltä näyttänyt joukkoliikenteen seudullinen uudelleenjärjestely vaikuttikin monimutkaiselta asialta, jossa päättäjillä tulee riittämään pohdittavaa.

– Olen tosi pahoillani, jos tämä kuulostaa vaikealta, tuumasi myös Tampereen kaupungin joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita.

Periviita esitteli tilaisuudessa joukkoliikenteen tulevaisuudennäkymiä ja vaihtoehtoja yhdessä suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrysen kanssa erityisesti kangasalalaisten näkökulmasta.

Valtion ja EU:n ohjaamana Tampereen seudulle perustettiin pari vuotta sitten joukkoliikenteen järjestämisestä vastaava lautakunta, jossa on jäseniä Tampereelta ja sen ympäryskunnista. Lautakunnan tavoitteena on saada aikaan kuntarajat ylittävää, toimivaa yhteistyötä ja edullista, aiempaa tasokkaampaa joukkoliikennettä.

Lautakunnan pitäisi myös toimia seudulla toimivaltaisena viranomaisena ja lähiaikoina päättää joukkoliikenteen tuleva järjestämistapa vuodesta 2014 eteenpäin; vaihtoehtoina ovat markkinaehtoinen malli ja niin sanottu PSA- eli palvelusopimusasetusmalli. Ensimmäinen perustuu avoimiin markkinoihin, jälkimmäinen kuntien yhteisen lautakunnan mahdollisesti hallinnoimaan tilaaja-tuottaja-malliin.

Tampereen kaupungin Mika Periviita oli yksi illan pääesiintyjistä joukkoliikennetilaisuudessa.

Vaikka päämäärän pitäisi olla molemmissa sama – asiakkaan ja palvelun järjestäjän kannalta hyvin ja tehokkaasti tuotettu joukkoliikenne –, eivät kuntavetoista mallia esitelleet Periviita ja Häyrynen ja liikennöitsijän puheenvuoron käyttänyt Väinö Paunu Oy:n johto olleet asian suhteen niin sanotusti samassa bussissa, vaan tyystin eri linjoilla.

Maaseudun hankalat vuorot

Joukkoliikenneillassa pureuduttiin lähinnä muutamiin pääbussilinjoihin: Tampereen ja Kangasalan väliä sahaavaan 70:ään sekä Aseman ja Ruutanan suuntien linjoihin 45 ja 95. Näissä nykyiset liikennöintisopimukset ovat ensimmäisenä katkolla, kun taas Sahalahden, Kuhmalahden, Pälkäneen ja Oriveden suunnilla nykyiset sopimukset jatkuvat vielä vuosia kesän 2014 jälkeen, eikä niitä näin ollen voida vielä sorvata uusiksi.

– Sahalahden, Kuhmalahden ja Pälkäneen vuoroja ei ole unohdettu, vaan asiassa on tehty yhteistyötä Elyn kanssa. Lähtökohta on nykyisten palvelujen säilyttäminen, jos vain käyttäjiä on. Suuria kehittämissuunnitelmia ei ainakaan vielä ole, koska käyttäjäpotentiaali on sen verran pieni, suunnittelupäällikkö Häyrynen linjasi.

Paunulla ja osalla yleisön joukossa istuneista liikennöitsijöistä oli huoli siitä, millainen elintila erityisesti pitkien, ”maaseudulta” Kangasalle ja edelleen Tampereelle kulkevien vuorojen yrityksille jää sanelupolitiikassa. Jos yksikin talouskokonaisuuden kannattava osa pettää, voi yrityksille käydä mahdottomaksi paikata kannattamattomia tai heikosti kannattavia linjoja. Sitä kautta syrjäisimpien seutujen palvelutarjonta voisi heikentyä entisestään.

Väinö Paunu Oy:n toimitusjohtaja Masi Paunu kertoi oman, liikennöitsijän näkemyksensä uusista suunnitelmista.

Tamperelaiset Periviita ja Häyrynen arvelivat markkinaehtoisen toiminnan jättävän esimerkiksi Pälkäneen ja Sahalahden heikkoon osaan ja viranomaistoiminnan – eli lautakunnan ja Pälkäneen asioita näpeissään pitävän Ely-keskuksen yhteistyön – mallin varmistavan maaseudun yhteyksien säilymisen.

Joukkoliikennelautakunta suositti joulukuussa Kangasalla bussiliikenteen järjestämistä PSA-mallin mukaisesti. Kangasalan kunnan lausuntoa tulevasta mallista odotellaan joukkoliikennelautakuntaan helmikuun loppuun mennessä ja päätös pitäisi saada aikaan vielä keväällä.

Kangasalan, Ruutanan ja Tampereen välille suunniteltuihin linjoihin voi tutustua ja myös kommentoida joukkoliikennelautakunnan kyselyn kautta.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?