Mopoauton ratin takaa – miltä tuntuisi, jos joutuisit pelkäämään henkesi puolesta

Saatat ehkä autoilijana kokea mopoautot hitaiksi tientukkeiksi ja turhiksi äänenlähteiksi, mutta oletko koskaan miettinyt asiaa mopoautoilijan kannalta?

Kyllä, joillakin mopoauton omistajilla on äänekkäät äänentoistolaitteet ja muullakin tapaa viritetyt menopelit. Itse hankin mopoauton siitä syystä, että asun kaukana keskustasta eikä julkista liikennettä ole lainkaan.

Kun päätin mennä lukioon, tiesin, ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin hankkia oma kulkuneuvo. Päädyin mopoautoon, koska kaksipyöräisillä en olisi voinut kulkea talvipakkasilla.

Nyt, kun olen ajanut mautolla puolitoista vuotta, olen huomannut, kuinka törkeästi muut autoilijat toisinaan käyttäytyvät. Tiedän, ettei ole mukavaa kovassa kiireessä jarrutella edessä ajavan mopoauton takia. Siksi annan yleensä tietä ajamalla puoliksi pientareen puolella, tai jos autoja on oikein pitkä jono, ajan tarvittaessa bussipysäkille. Pientareella ajaminenkaan ei ole ajotunneilla suositeltu tapa, joten me mopoautoilijat teemme sen vain hyvää hyvyyttämme.

Mieti, miltä tuntuisi, jos joutuisit pelkäämään henkesi puolesta, kun linja-auto ohittaa ja takaisin kaistalle palatessaan meinaa ottaa kulkuneuvosi etukulman mukaansa. Minulle on käynyt näin useita kertoja. Silloin pitää vain painaa jarru pohjaan ja toivoa, ettei takana tulija aja päälle.

Kun takanani tulee viisi autoa, joista viimeinen lähtee ohittamaan koko jonoa keltaisen viivan vaikuttaessa ja ison rekan tullessa vastaan, mietin, onko kuljettajilla päässä järjen hiventäkään.  Yleensä tällaisissa tilanteessa ei ole lähimainkaan bussipysäkkiä, jotta voisin väistää muiden edestä.

 

Mopoauto voi olla ainoa vaihtoehto

Toivoisin, että meitä mopoautoilijoitakin kunnioitettaisiin liikenteessä. On jo tarpeeksi pelottavaa ajaa niin pienellä ja rakenteellisesti turvattomalla menopelillä.

Haluaisin, että autoilijat miettisivät myös, kuinka kalliiksi tulisi kolhia kyseistä kulkuneuvoa. Mopoautot maksavat uutena noin 10–20 000 euroa, eivätkä varaosatkaan ole halvinta laatua.

Mopoautot ovat ehkä kalliita, mutta se ei silti tarkoita, että kaikki omistajat eläisivät rikkaiden vanhempien siivellä ja ajelisivat muiden rahoilla ostetulla mopoautolla. Joskus rahat on vain revittävä jostain olemattomista, jotta pääsisi kulkemaan niinkin itsestään selvään paikkaan kuin koulu. Varsinkin meillä maalla ja kaukana keskustasta asuvilla nuorilla ei ole muuta vaihtoehtoa.

Onneksi nyt mietitään uudistusta ja mopoautojen vaihtamista nopeusrajoitteisiin autoihin. Silloin autoon asennettaisiin nopeusrajoitin, jonka saisi pois 18 vuotta täytettyään. Sen jälkeen saisi ajaa tutulla autolla, mutta nopeammin. Haittapuolena uudistuksessa olisi, että me mopoautojen omistajat emme saisi mautojamme enää myytyä ja viimeiselle mautosukupolvelle jäisi iso lovi rahapussiin.

Lopuksi haluan myös kiittää teitä, jotka ohitatte vasta kun sulkuviiva loppuu ja teette senkin tarpeeksi kaukaa, jottei tarvitse pelätä, että sivupeili lähtisi mukana. Tuntuu myös mukavalta, kun joku kiittää tien antamisesta vilkulla tai tervehtimällä. Siispä tehdään yhdessä maanteistä turvallisia kaikenlaiselle liikenteelle!

Kaisa Urkko

 

 

Kaisa Urkko kirjoittaa, etteivät mopoautoilijat ole tahallaan teiden tukkeena. Toisinaan kanssa-autoilijat käyttäytyvät törkeästi.

Kommentointi on suljettu.