Visiot lukujen takana – Pälkäneellä on oltava suunnitelma, miten kuntaa kehitetään koulujen kanssa tai ilman niitä

Koulujen lakkauttamissuunnitelmat eivät todellakaan ole esillä ensimmäistä kertaa. Säästöjä siltä saralta on haettua aikaisemminkin, mutta siinä onnistuminen näyttää nyt osoittautuneen riittämättömäksi.

Ehkä tällä käsittelykierroksella tulee katsottua aiempaa tarkemmin pelkkien plus- ja miinuseurojen sijaan lukujen taakse ja tehtyä arviota siitä, mitä yksittäisten koulujen säilyttäminen tai lakkauttaminen pitkässä juoksussa merkitsee? Mitä voi seurata, jos toimitaan niin tai tehdään näin? Millaisia toimia kouluratkaisujen ohessa tarvitaan ja miten ne toteutetaan, jotta päästään sinne, minne halutaan? Mikä on se tulevaisuuden visio, jota kohti aiotaan edetä?

Kunta ja kylät ovat laatineet yhdessä niin kuntastrategiaa kuin sitä tukevia kylien kehittämissuunnitelmia. Molemmista tuotoksista tunnutaan jo joutuneen hiomaan osia pois. Jos niistä ei voida tai haluta pitää kiinni, olisiko ne syytä tehdä uudelleen?

Jokin kokonaisvaltainen visio tai suunnitelma on oltava, jos esiin nostetaan sekä kunnan toiseksi suurimman että ainoan oppilasmääräänsä ennusteissa kasvattavan alakoulun sulkemispohdintoja. Jos sellaista ei ole, sellainen olisi syytä laatia pikaisesti mutta laadusta tinkimättä. Muuten koulujen lakkauttamisella on vaikea uskoa saatavan aikaan muuta kuin hetkellinen helpotus sivistyskeskuksen kuluihin.

Kommentointi on suljettu.