”Otin sen asenteen, että tämä ei ole lomaa vaan tavallista koulunkäyntiä” – yhdeksäsluokkalaisen Valtteri Raatikaisen aika poikkeusoloissa on sujunut ihan hyvin, vaikka pieni huoli päättötodistuksesta kaihertaakin mieltä

Pälkäneen yhteiskoulun yhdeksäsluokkalainen Valtteri Raatikainen vastaa puhelimeen reippaalla äänellä. Päivän koulutehtävät alkavat olla tehtynä ja on aika virittäytyä viikonlopun viettoon. Ensimmäinen kokonainen etäopetusviikko on kunnialla takana.

– Olen päässyt ihan hyvin mukaan uuteen opiskelutapaan. Otin heti alussa sen asenteen, että tämä ei ole lomaa vaan koulunkäyntiä, Valtteri kertoo.

Nuori mies pyrkii pitämään rutiinit samantapaisina kuin ne olivat ennen koulujen sulkeutumista: normaalisti hän herää kouluaamuisin kello 7, nyt etäopiskelun aikana lähes samaan aikaan eli kello 7.30. Näin hän ehtii valmistautua edessä olevaan koulupäivään ja syödä aamupalan ennen ensimmäisiä tunteja.

Poikkeustila aiheuttaa toki myös huolta, etenkin kun yhdeksännen luokan jälkeen käteen lyödään keväällä peruskoulun päättötodistus.

– Tietysti siitä on pieni huoli olemassa. Sitä miettii, että miten arvioinnissa otetaan tämä poikkeustila huomioon, ja että miten opettajat näkevät, kuinka ahkerasti kouluhommia on tehty, Valtteri pohtii.

Valtteri Raatikaisen vapaa-aika kuluu nyt lenkkeillen, koripalloa heitellen ja kavereiden kanssa verkon kautta pelejä pelaillen. – En ole nähnyt kavereita lainkaan. Ihan suht hyvin aika on siitä huolimatta kulunut. Onneksi kavereita tapaa kuitenkin verkossa koulun ja pelailun merkeissä.

Etäopiskelun aikana Microsoftin Teams-ohjelma on tullut tutuksi, samoin Zoom-ohjelma. Opettajat lähettävät tehtävät sähköisesti niiden kautta, ja tehtävien palautus onnistuu samaa reittiä. Valtteri kertoo, että tehtävissä on usein jokin määräaika, mihin mennessä niiden pitää olla valmiina.

– Omatoimisten tehtävien lisäksi meillä on ollut etäopiskelutunteja, joissa opettaja jakaa meille oppilaille ruutunsa ja selittää samalla jonkin uuden asian. Nämä tunnit ovat ehkä lähimpänä normaaleja koulutunteja, kun silloin voi heti kysyä opettajalta, jos ei ymmärrä jotakin. Etäopiskelutunteja voisi omasta puolestani olla vaikka enemmänkin, Valtteri tuumii.

Koulutehtävien määrää hän pitää aika sopivana. Jotkut aineet teettävät enemmän työtä kuin toiset – samalla tavalla kuin normaalitilanteessakin.