Yrittäjät kehittävät kriisin keskellä uusia tuotteita ja toimintatapoja – luovuus auttaa eteenpäin

– Aiempina vuosina 95 prosentttia liikevaihdosta on tullut yritysasiakkailta. Tänä keväänä työt loppuivat kokonaan parhaan sesongin aikana, pälkäneläinen Hessu Närvänen Amazing Citystä kertoo.

Yrityksen päätuotteita ovat olleet ryhmissä tehtävät, ohjatut kaupunkiseikkailut. Tilauskannan romahdettua uutta toimintaa oli keskittävä nopeasti ja kahden kuukauden tuotekehittelyn jälkeen yritys lanseerasikin kuluttajille sekä tulevaisuudessa turisteille suunnatut Tampereen helmet-seikkailut.

Kännykällä toimivia, verkkokaupasta ostettavia seikkailutuotteita on useampia. Luontoon liittyvien tuotteiden lisäksi valmiina on kevyempi ja pelillisempi agenttitesti.

– Jos tämä konsepti tuntuu toimivalta, tarkoituksena on tuoda se myös Pälkäneen upeisiin ympäristöihin, Närvänen kaavailee.

Juuri ennen äitienpäivää yritys alkoi markkinoida koululaisluokille tarkoitettua Amazing Tampere Schoolday -kaupunkiseikkailua. Ensimmäiset tilaukset tulivat jo tunnin kuluttua.

– Tampereen kouluissa jokaisella luokalla on retkipäiviä toukokuun viimeisten viikkojen aikana. Tarkoituksena on tarjota heille vaihtoehtoja, joita voi turvallisesti toteuttaa.

Pälkäneläinen Hessu Närvänen on kehittänyt kuluttajille suunnattuja, kännykällä toimivia seikkailutuotteita.

Kehonhuoltoa etäyhteydellä

Ihmisten kohtaaminen ja ryhmät ovat perusajatuksena myös Method Putkisto -ohjaaja, fysioterapeutti Pia Rauhalahden yritystoiminnassa.

– Yleensä minulla on ollut 12 viikkoryhmää ja niiden lisäksi yksityistunteja, hän kertoo.

Rauhalahti pitää ryhmiä ja tunteja Kuhmalahdella, perheensä vanhaan navettaan rakennetuissa tiloissa. Maaliskuun puolivälistä alkaen tilat ovat olleet tyhjinä.

– Olen siirtänyt tunteja etäyhteyden varaan. Tarjolla on Method Putkisto Pilates -tunteja sekä Kasvoklinikka, joka tuo vastapainoa ruudun kanssa työskentelyn tuomalle kasaan painuneelle työasennolle.

Uusi toimintatapa on Rauhalahden mukaan toiminut hyvin ja auttanut yritystoiminnan jatkuvuutta poikkeusolojen aikana.

– Vanhoista vakioasiakkaistani kolmannes on mukana ja mukaan on tullut myös uusia asiakkaita.

Rauhalahti uskoo online-tuntien tulleen jäädäkseen perinteisten tuntien rinnalle.

– Uskon henkilökohtaisen ohjauksen myös säilyvän, sillä jokainen keho on ainutlaatuinen ja siksi jokainen tarvitsee yksilöllistä ohjausta.

Kun kokoontumisrajoitukset muuttuvat kesäkuun alussa, Rauhalahti aikoo pitää tunteja ulkona.

– Ympäröivän luonnon hiljaisuus ja rauha lisää hyvinvointia ja on hyvä mahdollisuus jatkossa kaikkina vuodenaikoina, hän kaavailee.

Method Putkisto -ohjaaja Pia Rauhalahti pitää tunteja etäyhteydellä.

Taidetta verkkokaupasta

Pälkäneläinen kuvataiteilija Kati Valkonen avasi taideteostensa verkkokaupan huhtikuun puolivälissä.

– Suunnitelmat olivat jo aiemmin valmiina, mutta koronaepidemia antoi sysäyksen saattaa ne valmiiksi.

Taiteilijat ovat yksi rajoitustoimista eniten kärsineistä ammattiryhmistä. Taidetta myydään perinteisesti suoraan työhuoneelta ja näyttelyissä, mutta näitä ei nyt järjestetä. Verkkokauppa taas on aina auki ja siellä teoksiin voi tutustua turvallisesti ja rauhassa.

– Kävijöitä on ollut runsaasti, kotisivujaan ja verkkokauppaansa itse päivittävä Valkonen kertoo.

Työnkuvaa uusi toimintatapa on monipuolistanut. Myös teosten toimittaminen asiakkaille tuo erilaista työtä.

– Tarjolla on erilaisia toimitustapoja noudosta kotiinkuljetukseen. Pitkillä etäisyyksillä käytämme teoksesta riippuen erilaisia kuljetuspalveluja.

Kati Valkonen tekee myös tilaustöitä. Pohjana voi olla esimerkiksi kuva teokselle suunnitellusta tilasta. Lisäksi tarjolla on teoksia, jotka eivät ole esillä verkkokaupassa. Näistä Valkonen lähettää pyydettäessä kuvia kiinnostuneille.

Kuvataiteilija Kati Valkonen perusti verkkokaupan.

Elämyksellisyyttä kotimaan matkailijoille

Järjestetyillä kulttuurimatkoilla syömään ja ostoksille poikkeavat ryhmät ovat perinteisesti olleet Laitikkalassa sijaitsevan Rönnvikin Viinitilan perusasiakkaita. Poikkeusolojen vuoksi tämä asiakasvirta sekä juhlatilaisuuksien järjestäminen katkesivat toistaiseksi kokonaan. Tilalla luotetaan kuitenkin kotimaan matkailun kasvuun ja sen tuomiin mahdollisuuksiin.

– Rakennamme elämyksellisen näyttelyn viinitilan historiasta pihalla sijaitsevaan kulmarakennukseen. Näyttelyllä juhlistetaan myös viinitilan 25-vuotista historiaa, toki siinä kerrotaan myös aiemmistakin ajoista. Tila on ollut saman suvun omistuksessa jo 170 vuotta, viinitilan emäntä Eila Rönni kertoo.

Rönnvikin Viinitila on yksi Business Finlandin kehittämistukea saaneista pälkäneläisyrityksistä. Näyttelyn rakentamisen lisäksi yrityksessä kehitetään kahvilan ja ravintolan konseptia ja toimintaa sekä uusia tuotteita viinitilan puolelle. Lisäksi yritysasiakaspuolelle on tulossa liikelahjoja, joihin on tarkoitus saada mukaan myös muiden paikallisten yrittäjien tuotteita.

– Viinitila on osa Makukylää, mikä on iso asia kävijän näkökulmasta. Tätä haluamme korostaa kaikessa tekemisessämme, Rönni sanoo.

 

Katse uusilla markkinoilla

– Uskomme suomalaisen vaateteollisuuden nousevan tämän kriisin seurauksena. Suomessa valmistettujen vaatteiden verkkokaupat ovat jo lisänneet suosiotaan. Meille tämä on tärkeää, sillä vaatetuskankaat ovat yksi kolmesta päätuotantosuunnastamme, Ari Järvinen Printscorpiolta kertoo.

Aitoossa sijaitseva yritys valmistaa myös lippuja ja mainos- sekä sisustuskankaita. Lippujen ja mainoskankaiden osalta liiketoiminta on tapahtumien peruuntumisen myötä vähentynyt rajusti. Vuonna 1984 perustetussa yrityksessä ei ole koskaan tarvinnut lomauttaa ketään, mutta tänä keväänä on aloitettu yhteistoimintaneuvottelut. Näillä näkymin lomautuksia ei tarvita, mutta tilanne elää kaiken aikaa.

– Tähän aikaan vuodesta olemme yleensä tehneet kesän tapahtumien näkyvyystuotteita. Rajoitusten purku tulee kuitenkin varmasti vaikuttamaan myönteisesti vielä kesän aikana, kuten tärkeimmässä vientimaassamme Norjassa on jo tapahtunut, Järvinen sanoo.

Printscorpiolla valmistetaan myös kasvomaskeja. Digitaalisella reaktiivitulostuksella painettavaa, 90 asteen pesun kestävää kangasta myydään eteenpäin myös maskien valmistajille.

– Maskikauppa auttaa nyt asiakkaitamme, Elina Vainio Printscorpion myynnistä toteaa.

Verkkokaupan suosion kasvu on näkynyt myös Printscorpiolla.

– Meiltä tilataan Suomen lippuja, salkoviirejä, omilla kuvilla painettuja keittiö- ja tyynyliinoja sekä suojamaskeja. Näitä saa sekä valmiina että tarvikepaketteina, Vainio kertoo.

Printscorpiolla katsotaan vahvasti eteenpäin poikkeusolojen jälkeiseen aikaan.

– Kriisi on aina myös mahdollisuus, Järvinen summaa.

Elina Vainio ja Ari Järvinen Printscorpiolta katsovat luottavina tulevaisuuteen.