Hurttia huumoria, hyvää seuraa ja mopoilun hurmaa – Helevetin Tunarit ovat mopoilleet jo 20 vuotta

Perjantaisin kello 15 jälkeen Rautajärven EloTähkään alkaa valua mopomiehiä. Vähintään yksi kahvila-ravintolan pöytä täyttyy viikoittain, kun mopokerho Helevetin Tunareiden jäsenet vaihtavat viikon kuulumiset ja pistävät asiat järjestykseen.

– Täytyyhän kerran viikossa kriisipalaveri pitää, Tunareiden puheenjohtaja Jani Ryttyläinen leukailee.

Iltapäivän kokoontumisesta monien tie vie usein vielä omille kerhotiloille Tanulaan. Tilat ovat olleet kerholaisten omistuksessa 13 vuoden ajan. Vanhan maatalon navettaan on varastoitu satoja vanhoja ja uudempiakin mopoja varusteineen. Löytyypä kerholta vanhoja traktoreita ja mopoautojakin. Navetalla on tehty paljon remonttia: oiottu perustuksia, uusittu ovia ja eristetty parven välipohjaa.

– Paljon on vielä tehtävääkin, erityisesti alakerrassa. Teemme remonttia talkooperiaatteella sitä tahtia kuin itse kukin muilta kiireiltään ja töiltään ennättää ja budjetti antaa periksi, Ryttyläinen kertoo.

Ossi Järvinen (vasemmalla), Juha Kernen, Jani Ryttyläinen, Marko Kukkonen, Matti Aho ja Mika Kurkijoki asettuivat kuvattaviksi kerhotiloihinsa kuuluvalla navetalla, jossa on varastossa vaikuttava kokoelma mopoja.

Pääsiäisenä ajetaan Munat siniseksi

Helevetin Tunarit viettävät tänä vuonna 20-vuotisjuhlavuottaan, sillä mopokerho sai alkunsa vuonna 2003.

– Muutamalla kylän silloisella nuorella oli ajopelinä mopot ja niillä pääsi liikkumaan näppärästi paikasta toiseen. Istuttiin noihin aikoihin usein Ahon Matin keittiössä ja Matin Esko-isä keitteli meille aina ”Salkkari-kahvit”. Jotenkin se innostus mopoihin ja mopokerhon perustamiseen syntyi näiden kokoontumisten aikana, Ryttyläinen muistelee.

Helevetin Tunareiden jäsenmäärä on pysynyt viime vuodet melko vakiona parissa kymmenessä maksavassa jäsenessä. Ajotapahtumiin osallistuu kuitenkin yleensä tuplamäärä väkeä, ja kerhon sähköpostilistallakin väkeä on noin 70. Perustajajäseniä on mukana Ryttyläisen lisäksi vielä useampia.

Vuoden ensimmäinen ajotapahtuma on perinteisesti pääsiäislauantaihin sijoittuva Munat siniseksi -ajo. Tulevanakin lauantaina ajelulle lähdetään EloTähkän edestä, ja ajon jälkeen kokoonnutaan vielä jatkobileisiin.

– Kelistä ja teiden kunnosta riippuu, kuinka pitkä lenkki tehdään. Sunnuntai ja maanantai on sitten hyvin aikaa lämmitellä ja parannella paikat, Ryttyläinen nauraa.

5.11.2005. Kuva on otettu Rautahovin edessä pyhäinpäivänajon kokoontumisessa. Kuva: Jani Ryttyläisen arkisto. 
30.7.2006. Menossa Puntarin perinnepäiville. Kuva: Jani Ryttyläisen arkisto.

Kukkian kierros ajetaan viikko juhannuksen jälkeen ja Autumn Riden vuoro on syyskuussa. 20-vuotisjuhlia vietetään 19. elokuuta kerhotiloilla Tanulassa. Juhla on kaikille avoin. Päivää juhlistaa kolmen bändin – Rautakauden, Midnight Expressin ja Rock Band NMT:n – keikat.

Vuosi päättyy pyhäinpäivän ajoon, jolloin käydään viemässä kynttilät sankarihaudoille. Ajon jälkeen on vuorossa illanistujaiset ja Vuoden tunarin arvonimen julkistaminen.

– Kolmella kiinnityksellä on ikuinen tunari, Ryttyläinen huomauttaa.

Mopoja on varastossa yli kolmesataa.

Hyvät kaverit ja ajamisen ilo

Ajotapahtumissa mopoletka herättää ansaittua huomiota, ja tien varrelta moikkaillaan ja heilutellaan mopoilijoille iloisesti ja ahkerasti. Moni vanhempi ihminen havahtuu letkan nähdessään muistelemaan omaa nuoruuttaan ja saattaa bongata letkasta tutunnäköisiä kulkupelejä.

Tunarit yrittävät mahdollisuuksien mukaan välttää isompia teitä ja ajella pienempiä teitä pitkin, nopeus kun ei mopoilla ajellessa päätä huimaa. Kevätajossa loska lentää ja välillä saattaa kastua läpimäräksi, jos vesisade pääsee yllättämään. Kesähelteillä vaatteisiin tarttuu pölyä, likaa ja öljyn sekä bensiinin tuoksua.

Nykyiset kerhotilat ovat olleet Helevetin Tunareiden omistuksessa 13 vuotta.

Mikä sitä oikein saa pysymään mopokerhon jäsenenä vuodesta toiseen?

– Yhteisöllisyys ja vertaistuki, Mika Kurkijoki tuumaa.

– Kaverit, Ossi Järvinen sanoo.

– Työ ja arki unohtuvat, Marko Kukkonen jatkaa.

– Moottoripyörä kulkevat liian nopeasti. Ja mopohan alkaa olla jo kulttuurihistoriallinen ajopeli, Juha Kernen lisää.

– Mopoja on helppo korjata ja laitella. Mitä vanhempi mopo, sitä parempi, Matti Aho vielä jatkaa.

– Meillä on muuten kerhossa sellainen sanaton sopimus, että jos yhden mopon myy, pitää ostaa kolme tilalle! Ryttyläinen huikkaa.

 

Lue myös:

Mopomuseo valmistuu kesäksi 2019

Jalat tukevasti jäässä

Sinertävää savua ja perinnekoneita