Hyvinvointialueen keräämä palaute tuskin yllättää

Pirkanmaalaisia on paikoin vahvastikin kismittänyt syksyn aikana se, miten huonosti uuden hyvinvointialueen on koettu kuuntelevan niin asukkaiden, kuntien kuin yritystenkin toiveita etenkin tulevia palvelujen uudistamisia ja karsimisia suunniteltaessa.

Hyvinvointialue on kuitenkin ottanut vastaan reilusti palautetta muiltakin kuin ”virallisilta asiantuntijatahoilta”. Sen mukaan palvelujen kehittämisestä on kertonut näkemyksiään kyselyillä ja muilla palautemahdollisuuksilla jo yli 10 000 asukasta. Lisäksi asukastilaisuuksiin on osallistunut tähän mennessä noin tuhat pirkanmaalaista.

Syksyllä palveluverkon suunnittelun ensimmäisessä vaiheessa järjestettiin sekä verkossa että paperilomakkeilla toimipisteissä kysely erityisesti terveysasemista, vuodeosastoista ja työikäisten sosiaalipalveluista. Palveluverkon toista osaa eli ikäihmisten palveluja ja erityisryhmien asumispalveluja koskeva kysely on juuri päättynyt ja sen tulokset valmistuvat marraskuun lopulla, kun kaikki paperilla toimitetut vastaukset saadaan kerättyä toimipisteistä ja analysoitua.

Tähän mennessä saadun palautteen sisältö ei taida yllättää ketään.

Eri kyselyjen perusteella asukkailla on huolta erityisesti lähipalveluista sekä palvelujen saavutettavuudesta ja saatavuudesta. Lähipalvelun rinnalla asukkaat kokevat tärkeäksi, että tietoa saa helposti ja hoitoon pääsee nopeasti ja sujuvasti. Myös digipalveluja toivotaan käyttöön, mutta samalla korostetaan, että ne eivät sovellu aivan kaikille.

Kyselystä käy ilmi, että asukkaat valitsisivat palvelujen läheisyyden ja tutun henkilön kanssa asioimisen, vaikka heidän olisi odotettava palvelua pidempään. Keskittämisen koettiin johtavan epätasa-arvoon ja heikentävän palvelujen laatua.

Erityisen aktiivisia vastaajia ja palautteen antajia ovat olleet hyvinvointialueen mukaan asukkaat niissä kunnissa, joihin on esitetty eniten muutoksia. Pirhasta korostetaan, että päätöksentekoon vaikuttavaa palautetta voi edelleen antaa sekä verkossa osoitteessa pirha.fi/palaute että asukastilaisuuksissa, joista seuraavat ovat tosin Ylöjärvellä ja Valkeakoskella.

Hyvinvointialueen alkutaipaleen kompastelusta huolimatta Pirkanmaalla luotetaan edelleen julkisen puolen sosiaali- ja terveyspalveluihin: Pirhan saama kouluarvosana 7,6 on pysynyt samana pian jo vuoden päivät. Se kertoo, että vaikka kulissien takana tuskaillaankin ja karunkuuloiset visiot saavat kuntalaiset miettimään barrikadeille nousemista, arki palveluiden parissa on näyttänyt ulospäin rullaavan enimmäkseen vanhaan malliin niin hyvässä kuin pahassa.

Joulutodistuksen arvosanaa tulevat mitä luultavimmin vahvasti määrittämään tulevat ratkaisut palvelujen kehittämisessä ja karsimisessa sekä niistä tiedottamisessa.