Hyvinvointialueella on käsissään rikkinäinen ja auttava puhelin

Pirkanmaan hyvinvointialueella ei ole helppoa. Hyvinvointialueen linjauksia ja päätöksiä puidaan otsikoissa lähes viikoittain. Niin ison toimijan pitääkin näkyä, mutta valitettavan usein esiin nousseet asiat ovat olleet vähemmän mairittelevia.

Viimeksi näin kävi, kun aluevaltuuston päätös hoitopuheluiden hinnoista herätti vähintäänkin kummastusta ihmisissä, joita on henkisesti valmisteltu siihen, että jatkossa palvelunsa saa hoidettua entistä useammin ja helpommin tapaamatta hoitohenkilökuntaa fyysisesti.

Puhelin- ja digipalveluiden varaan laskeminen – muutenkin kuin sosiaali- ja terveyspalveluissa – on herättänyt huolta etenkin Luopioisten suunnalla, jossa on monin paikoin tuskailtu kehnojen yhteyksien kanssa. Teleoperaattoreiden mukaan ongelmat ovat olleet ajoittaisia ja pitkälti takanapäin, mutta arkikokemukset Luopioisissa ovat olleet usein toisenlaisia. Onnistuneet yhteydenotot terveyspalveluihin ovat olleet viime aikoina puhelimitse ongelmallisia muuallakin kuin itäisellä Pälkäneellä. Kangasalan terveysaseman takaisinsoittopalvelu ruuhkautui viime viikolla, kuten se on tehnyt ajoittain läpi koko talven.

Vielä hankalammaksi hyvinvointialueen tilannetta tekee se, että kritiikkiä linjauksiin ja päätöksiin kumpuaa paljon myös sisältäpäin. Suurta muutosta läpikäyvässä suuressa organisaatiossa sisäinenkin arvostelu on hyvinkin luonnollista. On kuitenkin hyvä muistaa, että arjen rakenteet ovat sosiaali- ja terveyspalveluissa olleet muutoksen myötä enemmän tai vähemmän sekaisin jo yli vuoden verran. Lisäksi moni hyväkin tekeminen jähmettyi kunnissa ja yhteistoiminta-alueilla jo hyvän aikaa ennen kuin hyvinvointialue aloitti toimintansa.

Julkisten sote-palveluiden henkilöstöllä on luultavasti ollut toiveissa, että hyvinvointialueen aloittamisen myötä arkea aiemmin kiusanneita ongelmia on mahdollista ratkaista ja viedä hyväksi koettuja käytäntöjä eteenpäin jonkinlaisen talon sisäisen kokemusasiantuntijuuden kautta. Nyt tähän ei ole päästy, mikä on omiaan nostattamaan ärtymystä, voimattomuuden tunnetta ja turhautuneisuutta

Hyvinvointialueen muodostumisella on osaltaan saatu estettyä työntekijöiden tekemä kuntien ”kilpailuttaminen” ja liikkuminen kunnasta toiseen vihreämmän ruohon perään.

Se, että työntekijöillä on aiempaa huomattavasti kaventuneemmat mahdollisuudet vaihtaa työnantajaa, ei kuitenkaan saa olla peruste sille, ettei vuorovaikutukseen, käytännön arjen rakenteiden tukemisen, johtamiseen ja työssäjaksamiseen kiinnitetä riittävästi huomiota. Kyseessä on kuitenkin organisaatio, joka tarjoaa julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut yli puolelle miljoonalle pirkanmaalaiselle.