Facebook-kuva toi kovatasoisen lautailukisan Sappeeseen

Jukka Tyni voitti tammikuun puolivälissä Sappeen kovatasoisen Stars of the Stadium -karsintakisan. Kisa siirrettiin Sappeeseen, kun sen järjestäjä näki Facebookissa, että Sappeessa olisi vaatimukset täyttävä hyppyri. Kuva: Krister Majander.

– Hyvä esimerkki sosiaalisen median merkityksestä on Sappeessa tammikuun puolivälissä pidetty Stars of the Stadium -karsintakilpailu. Lumilautailukisa piti alun perin pitää toisessa keskuksessa idempänä, mutta sieltä ei löytynyt sopivaa suorituspaikkaa. Meillä valmistui viikkoa ennen kisaa iso hyppyri ja lisäsimme siitä kuvan ja videon Facebookiin. Sen jälkeen tapahtuman järjestäjä laittoi viestiä, että oli nähnyt kuvan suorituspaikastamme ja kysyi onko mahdollista tulla järjestämään kisat Sappeeseen, kertoo Sappeen rinnetoiminnanjohtaja Kosti Puurunen.

Puurunen on vienyt Sappeen matkailukeskusta aktiivisesti sosiaaliseen mediaan. Sappeelle on perustettu jokaiselle asiakaskunnalle sopiva sivusto Facebookiin.

Sappeella on siellä kolme sivustoa: Sappeen Matkailukeskus, Sappee Snow Park ja Sappee Bike Park.

Sappeella on myös Twitter -tili, joka on synkronoitu Sappeen Facebook-sivuston kanssa.

Facebookin ja Twitterin lisäksi matkailukeskuksen nettisivuilta löytyy myös videoidut rinne-esittelyt.

 

Sappee kehittää kuuntelemalla

– Meillä valmistui viikkoa ennen kisaa iso hyppyri. Lisäsimme siitä kuvan Facebookiin, jonka kautta saimme yhteydenoton Stars of the Stadium -kisan järjestäjiltä, rinnetoiminnanjohtaja Kosti Puurunen kertoo.

Sappeen Facebook -sivustoilta saa reaaliaikaisesti infoa. Sivuilta löytyy myös paljon kuvia.

Kosti Puurunen kertoo, että varsinkin matkailukeskuksen sivulla kerrotaan paljon ajankohtaisista asioista, esimerkiksi milloin lumetukset alkavat ja milloin ensimmäinen rinne avataan.

Snow Parkin sivuilla kysytään sivun tykkääjiltä suoraan mielipiteitä muun muassa hyppyreistä ja siitä minkälaisia uusia suorituspaikkoja laskijat haluaisivat. Kaikki palaute on tervetullutta ja vuorovaikutus on todella tärkeää.

– Meillä oli esimerkiksi alkukaudesta Snow Parkin sivulla äänestys, jossa kysyttiin mielipidettä uudesta suorituspaikasta. Äänestyksessä oli kolme erilaista reilivaihtoehtoa ja valinta tehtiin sen perusteella. Voittajavaihtoehto sai yli 200 ääntä.

– Käyttäjät ovat siellä, niin hyvähän meidän on tietää mitä mieltä he ovat asioista. Facebook on hyvä työkalu kehittää omaa palveluaan. Tosin onhan siinä oma riskinsä. Jos se palvelu ei toimi, niin sana lähtee kyllä saman tien leviäänkin siellä. Toimii ihan molemmin päin, Puurunen lisää.

 

Messukilpailu tavoitti tuhansia käyttäjiä

Ski Expon messuvieraat jonottivat Sappeen osastolle kuvattavaksi. Kuvat laitettiin Sappeen Facebook-sivuille, ja eniten peukkuja kerännyt kuva palkittiin Sappeen-viikonlopulla majoituksineen ja hissilippuineen.

Sappeen matkailukeskus on osallistunut joka vuosi Helsingissä pidettäville Pohjoismaiden suurimmille talviurheilumessuille. Viime vuonna Sappeen otti Facebookin mukaan myös Ski Expo -messumarkkinointiinsa.

Matkailukeskuksen messuosastolla oli kuvakilpailu, jossa ammattikuvaaja otti messuosaston kävijöistä kuvia Facebookiin. Eniten ääniä eli tykkäyksiä kerännyt kuva sai palkinnoksi viikonlopun Sappeessa.

Messujen aikana noin 250 kuvaa, ja voittajaotos keräsi 1600 tykkäystä ja 231 kommenttia. Kuvakilpailu ylitti odotukset.

– Muistaakseni tuo tavoitti yli 100 000 ihmistä, jotka kävivät klikkaamassa niitä kuvia. Sosiaalisen median merkitys kasvaa koko ajan, kun se on niin helppo päivitettävä ja kun siinä pystyy kertomaan niin helposti ajankohtaisia asioita. Tuo Stars of the Stadiumin -kisa ja Ski Expon kuvaskaba ovat juuri sitä mitä sosiaalinen media on parhaimmillaan.

 

 

Tuhannet harrastajat seuraavat Sappeen Facebook-sivujen kautta, missä kunnossa suorituspaikat ovat ja mitä Sappeessa tapahtuu. Myös Sappeen omille sivuille päivitetään muun muassa videoita.