Ville Huikuri polki kolmanneksi maastopyöräenduron SM-sarjassa

Tasaista jälkeä tehnyt Ville Huikuri sijoittui kolmessa SM-sarjan ensimmäisessä osakilpailussa viidenneksi. Himokselta irtosi elokuussa kolmostila ja Ukkohallan päätöskisassa hän oli kuudes.

Kangasalalainen Ville Huikuri paransi päättyneellä kaudella vauhtiaan ja sijoitustaan maastopyöräenduron SM-sarjassa. Kisan kasvatti sijoittui yhteispisteissä kolmanneksi ja nousi ensimmäistä kertaa palkintopallille miesten SM-osakilpailussa: Huikuri oli elokuussa kolmas Himoksella.

– Fysiikka riittää kärkikuskien vauhtiin, mutta alamäkiajotekniikkaa ja -kokemusta pitää vielä hankkia lisää, Ville Huikuri sanoo.

23-vuotias pyörätaituri voitti juniori-ikäisenä kahdesti alle 15-vuotiaiden SM-sarjan ja kertaalleen alle 18-vuotiaiden endurosarjan. Lisäksi hän on juhlinut nuorten Suomen mestaruutta maastopyöräilyssä.

– Vauhti alkaa riittää myös miesten sarjassa, jossa taso on ihan erilainen kuin junioreissa.

Ville Huikuri innostui maastopyöräilystä alakouluikäisenä.

– Kun muutimme, niin naapurissa sattui asumaan maastopyöräilyn moninkertainen Suomen mestari. Hän houkutteli minutkin mukaan lajin pariin.

Maastopyöräilyn maraton- ja olympialajeissa nuoruusvuosina hankitusta taustasta on hyötyä endurossa, joka on vuosien varrella siirtynyt rinteisiin ja muuttunut entistä vauhdikkaammaksi.

Kangasala tarjoaa lajiin erinomaiset treenimaastot: melkein kotiovelta lähtee hyviä polkuja sekä Tampereen että Pälkäneen suuntaan ja läheltä löytyy alamäkiajoon satsannut Sappee.

Syyskuun puolivälissä päättyneen kisakauden jälkeen liikunnanohjaajaopiskelija treenaa hetken aikaa kevyemmin. Valmistautuminen tulevaan kauteen alkaa marraskuussa.

– Talveen kuuluu normaalisti hiihtoa, luistelua ja maastopyöräilyä lumisilla poluilla. Tästä talvesta tulee hieman erilainen, sillä olen lähdössä opiskelijavaihtoon Skotlantiin. Siellä pitäisi olla hyvät olosuhteet maastopyöräilyyn.

 

Kuiva ja helteinen metsä pöllysi kesäkuisessa Sappeen kotikisassa.

Kolme kisaa

Ville Huikurin kolme mieleen jäänyttä kisaa kaudelta 2018

Ensimmäinen maailmancupin osakilpailu Itävallassa ja Sloveniassa

Unelma toteutui: pääsin kisaan ja selvisin maaliin. Jyrkät mäet olivat uutta loivempiin rinteisiin tottuneelle Suomi-pojalle. Myös erikoiskokeet olivat paljon pidempiä: Suomessa ajetaan pariminuuttisia pätkiä, mutta nyt pisin oli 17-minuuttinen. Matkalla oli myös paljon poljettavaa ylämäkeä. Vaativuutta lisäsi se, että sadekelin jäljiltä reitillä oli hurjia paikkoja, jotka tuntuivat melkein mahdottomilta ajaa. Kaksipäiväinen kisa oli tosi rankka. Sitä edelsi kaksi harjoituspäivää, ja joka päivä ajettiin 6–7 tuntia.

Kisaan starttasi 240 miestä. Ensimmäisen päivän jälkeen sijoitus oli hieman päälle 150, mutta toisena päivänä nousin 145. tilalle. Ammattilaiset ja tehdastallien kuskit painoivat kärjessä tosi kovaa, mutta kokemus oli silti erittäin opettavainen ja innostava. Pitää vain lähteä treenaamaan entistä isompiin mäkiin, mikäli mielii niissä pärjätä.

 

Ensimmäinen palkintopallisijoitus Himoksen osakilpailussa

Himoksella olivat mukana kaikki nimikuskit, mutta pääsin sellaiseen flow-tilaan, jossa sekä pyörä että äijä pelasivat ja ajo napsui ensimmäisistä pätkistä alkaen kohdalleen.

Himoksella ei ollut hissinousuja, vaan pitkän kisan aikana poljettiin monta kertaa mäen päälle. Vaikeat reitit sopivat minulle, sillä ne vaativat sekä fysiikkaa että taitoa. Mutta kisa on aina sekuntipeliä, eikä koskaan voi olla varma, mihin oma vauhti riittää.

Tavoittelen kisassa onnistuneen treenin tunnetta, kun pyöräily kulkee ja pyörä tuntuu hyvältä. Kisan aikana ei saa väliaikoja, ja joskus maalissa ihmetyttää, kun kaikki tuntui sujuneen hyvin, mutta se ei näy ajoissa.

 

Sappeen kotikisan pettymys

SM-sarjan toinen osakilpailu ajettiin Sappeen kotirinteissä. Lähdin liikkeelle kovin tavoittein, ja haussa oli palkintopallisijoitus. Se meni tyhmään kaatumiseen: tulin hieman liian kovaa tai huolimattomasti avorinteen mutkaan, jossa ei ollut edes kiviä tai juuria. Kaatumisessa meni vähintään se viisi sekuntia, joka jäi puuttumaan palkintopallisijoituksesta.

 

 

 

Maastopyöräenduro

  • Maastopyöräilyn vauhtilajien nopeimmin kasvava laji.
  • Yhdistää maastopyöräilyä ja alamäkiajoa.
  • Suomen kisoissa ajetaan 10–15 noin parin minuutin mittaista erikoiskoetta, joiden yhteisaika ratkaisee sijoitukset.
  • Siirtymätaipaleet poljetaan tai noustaan hiihtohissillä.

 

Ville Huikurin SM-sarja

5. Messilä 19.–20.5.

5. Sappee 9.–10.6.

5. Levi 26.–28.7.

3. Himos 25.–26.8.

6. Ukkohalla 15.–16.9.